8
anonymous geeft "Sherlock - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door anonymous op 3 december 2012.
3
0

Sherlock - Seizoen 1

Iedereen heeft wel eens gehoord van Sherlock Holmes. De detective is de laatste jaren weer ontzettend populair. Is het niet door de twee films van Guy Ritchie, dan is het wel door deze tv-serie van de BBC, geschreven door Steven Moffat en Mark Gatiss… die zich afspeelt in het hedendaagse Londen!

Het eerste seizoen bestaat uit 3 afleveringen, die maarliefst 1,5 uur duren. Hierdoor is er per aflevering meer dan voldoende tijd om een goed verhaal op te bouwen en heb je eigenlijk idee dat je naar een film zit te kijken, in plaats van een tv-serie. Doordat alles in een razendsnel tempo verteld wordt, zijn de 90 minuten voorbij voordat je het weet, zonder dat het gehaast aanvoelt.
Hoewel de drie afleveringen aparte verhalen zijn, loopt er wel een rode draad door het seizoen en komen elementen en karakters uit aflevering 1 ook terug in de volgende twee afleveringen. Zo krijgen Holmes en Watson hun opdrachten meestal van Inspecteur Lestrade. Verder komen ook onder andere huisbazin Mrs. Hudson, Holmes’ broer Mycroft en zijn grootste vijand Jim Moriarty terug gedurende het seizoen.

Dat de serie zich afspeelt in het Londen van nu, betekent dat Sherlock Holmes (briljant gespeeld door Benedict Cumberbatch ) en zijn hulpje Dr. John Watson (Martin Freeman) ook gebruik kunnen maken van moderne snufjes bij het oplossen van een zaak. Niet zelden zien we Sherlock bijvoorbeeld zijn mobiele telefoon gebruiken en ook het blog dat Watson bijhoudt komt terug in het seizoen.

Maar Watson is niet alleen maar het hulpje van Sherlock, ze zijn ook huisgenoten. Dr. John Watson is namelijk een legerarts die net terug is uit Afghanistan en goedkoop een woonruimte zoekt. Hij wordt in aflervering 1 voorgesteld aan iemand die de kosten en de woning wel wilt delen: Sherlock Holmes. Ze gaan uiteindelijk wonen op het beroemde 221B Baker Street.

Mooi om te zien is dat Sherlock en Watson eigenlijk elkaars tegenpolen zijn, maar elkaar ook perfect aanvullen. De arrogante en soms niet te volgen Sherlock tegenover de ietwat ingetogen Watson levert vaak hilarische situaties op, waarbij Watson vaak slachtoffer is van Sherlock’s sarcastische opmerkingen. Een tel later kan het ook zomaar zijn dat de één het leven van de ander moet redden…

Juist die mix van humor, actie en een flinke dosis mysterie maakt deze serie ontzettend geslaagd. Daarbij komt nog dat er ijzersterk geacteerd wordt en dat de makers hebben gekozen voor verschillende mooie locaties en flitsend camerawerk.

Degene die nog steeds een ietwat oubollig beeld heeft bij de verhalen van Sherlock Holmes, komt bij deze serie dus bedrogen uit. Sherlock is getransformeerd naar een moderne actieheld, die de politie graag een handje helpt bij moeilijk op te lossen zaken. Zijn vermogen om verbanden en oplossingen te vinden in de kleinste details en zijn huisgenoot en sidekick Dr. John Watson zijn hierbij zijn voornaamste hulpmiddelen.

Sherlock – seizoen 1 eindigt met een spannende cliffhanger en dit zorgt ervoor dat ik ontzettend uitkijk naar seizoen 2!
Volg Sherlock
The Final Problem