8
Nico Hoeijmans geeft "SamSam - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Nico Hoeijmans op 3 Maart 2014.
0
0

SamSam - Seizoen 1

De serie SamSam mag met recht een klassieker uit het oeuvre van de Nederlandse serie worden genoemd. Op 5 mei 1994 ging de serie in première. Korte seizoenen van dertien afleveringen boordevol hilarische humor, sterke karakters, zin en onzin en actualiteiten van die dag hielden het tien seizoenen uit.

Het eerste seizoen vangt aan met Chris (Anne-Mieke Ruyten, Kinderen Geen Bezwaar) en Jo (Elle van Rijn, Dokter Tinus) die een nieuwe huisgenoot zoeken in het appartement te Haarlem dat ze huren van huisbazen Nol (Jules Roijaards) en Riet (Bea Meulman, Vrouwenvleugel) Brouwer. Chris en Jo zoeken een dame maar uiteindelijk is het ene Jimmy de Waard (John Jones), gevonden in de badkuip, die het appartement betrekt. Al snel worden zij goede vrienden en doen ze alles samen.

Jimmy is de losbol van de drie die het wel ziet zitten om met twee vrouwen in een appartement te wonen. Dat moet toch de nodige avontuurtjes op kunnen leveren? Vooral Chris ziet hij wel zitten. Chris is echter niet het type dat zich makkelijk laat versieren, al voelt ze wel degelijk iets voor Jimmy. Er worden dan ook flink wat regeltjes aan de broek van Jimmy gespeld omtrent zijn omgang met de twee dames. Iets waar de man met het peperkoekenhartje zich uiteraard braafjes aan zal houden.

Chris staat stevig in haar schoenen. Iets dat ze ook nodig heeft met alle problemen waar de Brouwers, die beneden hen wonen, voor zorgen. Jo, de blondine van de drie, is niet al te snugger en moet regelmatig tijdig de mond worden gesnoerd. Chris is echter niet voor een vlieg te vangen en naarmate Jimmy langer in het huis woont staat er een echt team, dat Jo ervan weerhoud af en toe al te eerlijk voor de dag te komen.

De Brouwers onder hen zijn al jaren getrouwd waarbij vooral Riet niet meer weet waarom ze daar ooit aan is begonnen. Nol is veranderd in een zure krent en gekibbel is de orde van de dag. Die ruzies ontstaan vaak aan de hand van problemen met de bovenburen wanneer Nol weer eens een geniepig spelletje speelt om aan extra geld te komen. Aangezien Riet de broek aan heeft in huize Brouwer delft de beste knorrepot echter meestentijds het onderspit.

Alle acteurs leveren een goede prestatie af waardoor er goede, sterke karakters staan. Met flink wat vaste uitspraken als ‘We faxen’, ‘maak me gek’ en ‘gloeiende gloeiende’ die bij blijven, scherpe en af en toe gewaagde humoristische teksten en zeer verschillende gebeurtenissen in een losjes lopend verhaal dat prima afzonderlijk te bekijken is, maakten dit eerste seizoen tot een mooi geheel.

Onvermijdelijk zijn enkele grappen, vooral die rond huidskleur en homoseksualiteit, enigszins achterhaald. Eveneens zijn sommige dingen die terugkomen ouderwets. Zo gaat alles in guldens en is de kleding niet de laatste mode. Dat alles geeft echter ook zijn charme aan SamSam. Een nostalgisch gevoel met acteurs die ook nu nog wel eens op televisie te zien zijn. Het geeft een kijk in de ontwikkeling die zij als acteurs en die de Nederlandse televisie en comedy heeft doorgemaakt.

SamSam is een grotendeels tijdloos programma geworden. Het blijft grappig en leuk, is alledaags, herkenbaar en bovenal: het geeft een nostalgisch tintje aan de televisie van vroeger. En dan te bedenken dat er nog negen seizoenen zijn om van te genieten. Maak me gek!
Volg SamSam
Stille Nacht, Suus Nacht
Stille Nacht, Suus Nacht