Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 5 februari 2020.
7
0

Ray Donovan - Seizoen 7

Desperado, why don't you come to your senses?
You been out ridin' fences for so long now.

Het zevende seizoen van Ray Donovan was er één waarvan ik dacht dat die er niet had moeten komen. Wat had ik het fout. Juist het zevende seizoen is een prachtig vervolg op de oorzaken uit eerdere seizoenen. Toen Ray naar New York verhuisde dacht ik dat dat het allerlaatste seizoen zou worden. Maar wat blijkt, de verhuizing heeft de serie alleen maar enorm veel goed gedaan. Wat een feest is het, nog steeds, om naar deze serie te kijken.

Ray Donovan spits zich in het zevende seizoen meer op de familie Donovan en consorten dan op het werk van Ray. In het zevende seizoen komen er draadjes samen en sommige verhaallijnen worden definitief afgesloten. Hoe definitief is afwachten. Er is nog geen achtste seizoen aangekondigd al zou dat voor mij prima kunnen. Een allerlaatste seizoen waarin alles tot een einde komt en alle draadjes worden samengeknoopt.

It always comes down to money, doesn’t it?

De broers Donovan krijgen het zwaar te verduren in dit seizoen. Terry, werkelijk fantastisch gespeeld door Eddie Marsan, ondervindt dagelijks de gevolgen van zijn acties uit het vorige seizoen. Bunchy probeert zijn leven weer op de rit te krijgen, maar faalt daar zoals altijd schromelijk in. Daryll maakt zoals altijd verkeerde keuzes en leert op de harde manier hoe het is om aan de kant van Mickey te staan.

Ray Donovan
© Showtime

Um, God please forgive me. I was weak and I betrayed my family

Mickey is zoals altijd zijn irritante, egoïstische en laffe zelf. Mickey denkt maar aan één persoon en dat is Mickey. Bridget en Smitty ondervinden wat het is om deel uit te maken van de Donovan-familie. Kortom; drama genoeg in Ray Donovan waarin Liev Schreiber opnieuw een geweldige hoofdrol speelt als de fixer die alles kan fiksen behalve zijn familie en zichzelf. De cast mag zich roemen met het feit dat ze meer dan uitstekend op dreef zijn.

Iedereen en alles klopt. Ook de nieuwe castleden Kerry Condon, Sandy Martin, Quincy Tyler Bernstine en Peter Gerety passen in het geheel en in het verhaal. Door de verhuizing naar New York lijkt het alsof Ray Donovan een andere weg in is geslagen. Ook de flashbacks naar het verleden van Ray zijn nieuw. Maar zoals altijd is niets wat het lijkt en komen de familieleden ook nu weer in grote problemen, meer dan eens door eigen (foute) keuzes.

De reis die de familie maakt is emotioneel, maar vooral Bridget, Terry en Ray krijgen het hard te verduren. Daryll leert zijn les op een onverbiddelijke manier terwijl Micky wéér niets leert en daardoor iedereen in de problemen brengt. Helaas vind ik de cinematografie af en toe wat achterblijven, al doet dat niets af aan het verhaal. Want met de regie, decors, aankleding en cast is niets mis. Sommige beelden zien er soms echter wat amateuristisch uit, vooral die in de auto of als achtergrond, alle andere scènes zijn eigenlijk prima in orde.

Het zevende seizoen eindigt met genoeg vragen om een achtste seizoen te kunnen vullen…maar of die er komt? Helaas is er bekend gemaakt dat er geen achtste seizoen gemaakt gaat worden van de Showtime dramaserie. 9.5 punten voor weer een uitstekend seizoen waarin oorzaak en gevolg, actie en reactie, meer dan eens duidelijk gemaakt wordt.
Volg Ray Donovan
You'll Never Walk Alone
You'll Never Walk Alone