Henk Vernout geeft "Ratched - Eerste aflevering" een 8.5.
Geschreven door Henk Vernout op 24 september 2020.
5
0

Ratched - Eerste aflevering

That’s my peach – Mildred

One flew over the cuckoo’s nest. Een wereldberoemd boek uit 1962. Een iconische film uit 1975. Uit dezelfde film komt de al net zo iconische slechterik Nurse Ratched. Nurse Mildred Ratched. En je raadt het al, daar gaat deze nieuwe Netflix-Original, van de hand van Ryan Murphy, over. Laat ik daar eens een, voor de verandering, controversiële mening over hebben.

Ratched gaat over het ‘ontstaan’ van de slechterik Nurse Ratched. We leren haar kennen op het moment dat ze nog geen zuster is, maar daar in de eerste aflevering alles voor lijkt te doen. Je voelt meteen dat je haar eigenlijk niet aan moet moedigen, maar toch doe je het. Het zijn subtiele hints die al snel duidelijk maken waarom je zo’n wrang onderbuikgevoel krijgt als je naar deze ogenschijnlijk opgeruimde en vriendelijke zuster kijkt. Zonder te veel te spoilen: deze vrouw is levensgevaarlijk.

De hoofdrol is weggelegd voor de muze van Ryan Murphy: Sarah Paulson (American Horror Story). Zij speelt Mildred Ratched en dat doet ze waanzinnig goed. Geen grotesk gehuil zoals we dat vaak van haar zien in de ene helft van haar bekende rollen, geen klunzige vrouw die toevallig alles voor elkaar krijgt die we vaak zien in de andere helft van haar rollen. Nee, een ijzingwekkende, calculerende psychopaat. En wat het extra gevaarlijk maakt? Een overtuiging van het doen van goed. En die subtiliteit brengt Paulson in de eerste aflevering meteen naar je scherm.

Ratched

De cinematografie en de cameravoering zijn van een zeer hoog niveau. De sets zijn voorzien van een typische Murphy stijl die je ook zag in bijvoorbeeld Hollywood of The Politician, zijn vorige twee Netflix Originals. Een voorbeeld van de uitgedachte strategische cinematografie is de kleur groen. De groene kleur van het kostuum van onze titulaire slechterik komt in élk shot terug. Of het nu is in de vorm van slechts een groene lamp op de achtergrond, de weerspiegeling in een zonnebril of de complete verkleuring van het beeld, telkens weer ligt het groene gevaar – zo interpreteer ik het – op de loer. Daarnaast gebruiken ze een bepaalde kleuring in het beeld, waardoor al het groen (inclusief bomen etc.) een soort vervreemdende intensiteit over zich heen krijgt. Ja, dat vind ik persoonlijk nou een uitgedachte cinematografie. Prachtig.

Is er dan niets dan lof? Helaas. Ook Ratched valt in dezelfde val als zowel Hollywood en The Politician, en zelfs hun verre tv-neef American Horror Story. Het is vaak, té vaak style over substance. Een fout die Murphy wel vaker lijkt te maken. Het ziet er allemaal beeldschoon uit, maar als je naar het verhaal kijkt is dat vaak flinterdun. En ook dat is, voor zover dit uiteraard te beoordelen valt na één aflevering, in Ratched het geval.

Je hebt een hoop mensen die dat als een enorm minpunt zien. En ook een hoop critici die dit zelfs als een dooddoener zien, zoals te lezen valt in de talloze negatievere recensies van Ratched. Ik zelf til daar minder zwaar aan. Natuurlijk, een prachtig ingepakt cadeau zonder inhoud wil niemand hebben, maar dit is ‘televisie’. En bij televisie wil je vermaakt worden op een zo mooi mogelijke manier. En als je Ratched langs die lat legt, is dit echt een aanwinst voor het serielandschap.

Een 8,5!
Volg Ratched
Mildred and Edmund