
8.5
Bartwin v/d Pols geeft Quarry - Eerste aflevering een 8.5.
9 oktober 2016, 07:35 door Bartwin v/d Pols
Quarry - Eerste aflevering
Het zijn de jaren ’70. Vietnam veteraan Mac Conway (Logan Marshall-Green, Prometheus) keert na twee tours of duty terug naar zijn thuisland. Helaas wacht hem daar alles behalve een warm welkom: omdat hij en zijn buddy Arthur Solomon als de verantwoordelijken worden gezien voor een massaslachting in Vietnam worden zij opgewacht door een woedende menigte. Eenmaal terug in de maatschappij blijkt het bovendien ook nog eens erg lastig om een nieuwe baan te vinden. Maar dan krijgt Mac Conway uit een onverwachte hoek een aanbod waarmee hij al zijn kwaliteiten als militair kan inzetten tegen een behoorlijke vergoeding…
Zender Cinemax toont met Quarry aan dat eerdere successeries als Banshee, the Knick en Strike Back geen toevalstreffers waren. Vooral kijkers van Banshee zullen aangenaam verrast zijn door de eerste aflevering van Quarry. De grimmige opzet van ex-militairen die terugkomen in de maatschappij die niet meer past bij hun belevingswereld is perfect neergezet. Dit wordt nog eens versterkt door het feit dat de serie is gesitueerd in de jaren ’70. De aankleding, muziek en overtuigingen uit die tijd ondersteunen mooi de plot. Het woord Quarry betekent groeve, iets dat in de eerste aflevering wordt uitgewerkt, maar betekent ook prooi. En dat past eigenlijk nog beter bij het verhaal van de serie. Vanaf het eerste moment wordt Mac Conway namelijk opgejaagd. Door woedende protestanten, door de samenleving die hem niet meer wil, en door een mysterieuze man die hem een schimmig aanbod doet. Een aanbod dat zich eigenlijk niet laat weigeren.

De schrijvers van de serie zijn dezelfde als die van Rectify (Sundance Channel) en daardoor ademt Quarry ook een vergelijkbare drukkende atmosfeer gecombineerd met prachtig camerawerk. Net als bij Rectify maakt Quarry een voortdurende aanspraak op het moreel vermogen van de kijker. Je begrijpt de worsteling van Mac Conway als anti-held en leading man. Als kijker geloof je zijn worstelingen met zijn terugkeer in de samenleving en deel je zijn twijfels over het riante, maar verdachte, aanbod. Maar ook in de bijrollen leveren bijvoorbeeld Jodi Balfour (Bomb Girls) als vrouw van Conway en Damon Herriman (Flesh and Bone) als enge huurmoordenaar Buddy prima acteerprestaties. In deze eerste aflevering worden daarnaast genoeg andere intrigerende plotlijntjes uitgezet die later in het seizoen uitgewerkt gaan worden. Wat was bijvoorbeeld eigenlijk de rol van Mac Conway en Arthur Solomon bij de slachting in Vietnam? Wat is de rol van de mysterieuze tussenpersoon die zichzelf The Broker noemt?
Als kers op de taart kent deze eerste aflevering van Quarry ook nog eens de nodige plotwendingen die het dramatisch effect van de serie versterken en je als kijker aangenaam verrassen. Kortom, er is genoeg om je als kijker geboeid te houden. Uiteraard is het een moeilijke balans om de spanningsboog precies genoeg gespannen te houden om de drukkende sfeer in de eerste aflevering vast te houden. Maar als de voortekenen niet bedriegen moet het wel heel gek lopen als Quarry niet in de lijstjes terecht gaat komen met beste series van 2016.
Zender Cinemax toont met Quarry aan dat eerdere successeries als Banshee, the Knick en Strike Back geen toevalstreffers waren. Vooral kijkers van Banshee zullen aangenaam verrast zijn door de eerste aflevering van Quarry. De grimmige opzet van ex-militairen die terugkomen in de maatschappij die niet meer past bij hun belevingswereld is perfect neergezet. Dit wordt nog eens versterkt door het feit dat de serie is gesitueerd in de jaren ’70. De aankleding, muziek en overtuigingen uit die tijd ondersteunen mooi de plot. Het woord Quarry betekent groeve, iets dat in de eerste aflevering wordt uitgewerkt, maar betekent ook prooi. En dat past eigenlijk nog beter bij het verhaal van de serie. Vanaf het eerste moment wordt Mac Conway namelijk opgejaagd. Door woedende protestanten, door de samenleving die hem niet meer wil, en door een mysterieuze man die hem een schimmig aanbod doet. Een aanbod dat zich eigenlijk niet laat weigeren.

© CineMax
De schrijvers van de serie zijn dezelfde als die van Rectify (Sundance Channel) en daardoor ademt Quarry ook een vergelijkbare drukkende atmosfeer gecombineerd met prachtig camerawerk. Net als bij Rectify maakt Quarry een voortdurende aanspraak op het moreel vermogen van de kijker. Je begrijpt de worsteling van Mac Conway als anti-held en leading man. Als kijker geloof je zijn worstelingen met zijn terugkeer in de samenleving en deel je zijn twijfels over het riante, maar verdachte, aanbod. Maar ook in de bijrollen leveren bijvoorbeeld Jodi Balfour (Bomb Girls) als vrouw van Conway en Damon Herriman (Flesh and Bone) als enge huurmoordenaar Buddy prima acteerprestaties. In deze eerste aflevering worden daarnaast genoeg andere intrigerende plotlijntjes uitgezet die later in het seizoen uitgewerkt gaan worden. Wat was bijvoorbeeld eigenlijk de rol van Mac Conway en Arthur Solomon bij de slachting in Vietnam? Wat is de rol van de mysterieuze tussenpersoon die zichzelf The Broker noemt?
Als kers op de taart kent deze eerste aflevering van Quarry ook nog eens de nodige plotwendingen die het dramatisch effect van de serie versterken en je als kijker aangenaam verrassen. Kortom, er is genoeg om je als kijker geboeid te houden. Uiteraard is het een moeilijke balans om de spanningsboog precies genoeg gespannen te houden om de drukkende sfeer in de eerste aflevering vast te houden. Maar als de voortekenen niet bedriegen moet het wel heel gek lopen als Quarry niet in de lijstjes terecht gaat komen met beste series van 2016.
Over de auteur, Bartwin v/d Pols

Bartwin is een liefhebber van een goed verhaal, los van het medium. Vanuit deze drijfveer volgt hij geregeld series met genoeg kwaliteit om hem te boeien. Voorbeelden zijn The Sopranos, Ray Donovan en uiteraard Black Mirror. Hij heeft een lichte voorkeur voor miniseries en/of niet-Amerikaanse series zoals Broadchurch, Happy Valley, Bron/Broen en Luther. Als recensie schrijver voor MijnSerie heeft Bartwin een meer publiek forum gevonden voor het uiten van de eigen mening over wat goed en niet goed is en staat uiteraard open voor een levendige discussie over deze mening!
Bekijk profiel van Bartwin v/d Pols
Een gegeven wat niet in het minst te danken is aan het karikatuur van een "Job" dat er daar rond loopt.
Nee, dan hoort een "Quarry" voor mij eerder thuis in hetzelfde rijtje als, een ook al uitstekende, "Rectify" voor wat betreft beleving en intensiteit.
Ook al is voor de echte seriefanaten en liefhebbers van het betere werk de beste nieuwe serie van 2016 inmiddels al even gekend zie ik deze toch ook in mijn top 5 van dit jaar eindigen indien men er in slaagt om het niveau van de pilootaflevering vast te houden.
In feite is de comic, "Banshee Origins" die in 2013 het licht zag gewoon gebaseerd op de serie. Een beetje de omgekeerde wereld dus.
De comic "Banshee" uit de jaren 60 heb je ook maar dat gaat over een "echte" superheld en heeft helemaal niets met de serie te maken.
Hieronder vindt je het voorwoord van de strip, met het antwoord op deze "de kip of het ei vraag" in de vierde alinea.
Quote
When Jonathan Tropper and David Schickler first came in to pitch Banshee to me and my
producing partner Peter Macdissi, I was struck by how thorough and vivid the world that they had created for the show was. No matter what questions we asked, they had already figured out an answer. Characters were more than mere archetypes—they were fully fleshed out, with complicated histories that could be mined for stories for years to come.
The town of Banshee itself had just as complex a history. Mythic small-town America. Original tribal lands of the Kinaho Indians. New world home to the old-world ways of the Pennsylvania Dutch. Drug dealers. Neo-Nazi skinheads. Ukrainian gangsters. Dumb rednecks. Badass Asian crossdressers.
Your typical pastoral American town with a dark, seedy underbelly of sex and violence
and greed… and impossible love.
Then Greg Yaitanes came on board to run the show, and I started watching episodes come together. Greg’s vision really brought the world to life and I loved how dense the world of Banshee continued to become. A title sequence tells a different story in every episode. A surprise scene after end titles. Prequel scenes giving us a glimpse of earlier moments in characters’ lives. Bits of story spread across a variety of platforms, always making the world even richer and vivid.
Of course, there had to be a comic book. Banshee has had a graphic novel feel to it since the very beginning. And what better medium to tell the story of the fateful night when Lucas and Carrie (nee Anastasia) attempted what was supposed to be their last heist—and how that night changed each of their lives forever?
Alan Ball
Creator of True Blood and an Executive Producer of the new Cinemax Original Series, Banshee
October 2012
Unquote
Ik dacht zelf trouwens ook dat de comic strip eerst was, wat waarschijnlijk te danken is aan de getekende promotieposter die we ondertussen allemaal wel kennen.