Geschreven door Bartwin v/d Pols op 29 september 2017.
2
0

Ghosted - Eerste aflevering

“If there's something strange in your neighborhood…
Who you gonna call? Ghostbusters? Nee joh…Ghosted!”

De nieuwe comedy show Ghosted van zender Fox is een show rondom het ongebruikelijke duo Max (Adam Scott, Parks & Recreation) en Leroy (Craig Robinson, The Office). Deze twee mannen worden aan elkaar gekoppeld door het Bureau Underground, een geheime overheidsorganisatie die buitenaardse en paranormale gebeurtenissen onderzoekt. Klinkt bekend? Dat is de bedoeling. Ghosted is een bewuste knipoog naar bekende series en films als the X-files en Ghostbusters. Is dat grappig? Niet echt.

Het duo wordt bij elkaar gebracht om de verdwijning van de beste undercover agent van Bureau Underground op te lossen. In zijn laatste bericht noemt hij namelijk Adam en Leroy als de beste oplossing om hem te vinden. Dit lijkt onwaarschijnlijk, maar al snel blijken Adam en Leroy over de nodige talenten te beschikken. Adam was namelijk als MIT (Massachusetts Institute of Technology) professor omstreden voor zijn theorieën rondom parallelle universums en Leroy was een topdetective voor de afdeling vermiste personen. Verleden tijd, beiden zijn inmiddels door hun werkgevers ontslagen. Op zoek naar eerherstel komen zij er achter dat er meer is dan zij kunnen bedenken: buitenaards leven en paranormale verschijningen. Kunnen zij vermiste topagent Checker op tijd vinden?
Ghosted
© FOX

Ghosted is vooral een bewuste poging om in de stijl van Ghostbusters en Men in Black snelle grappen en situaties met een buitenaards tintje voor te schotelen. Zelfs de soundtrack van deze eerste aflevering klinkt alsof je in de jaren ’80 bent beland. Hoofdrolspelers Adam Scott en Craig Robinson zijn ervaren acteurs in het comedy genre en hebben een natuurlijke chemie met elkaar. Ze improviseren zo nu en dan met duidelijk plezier tijdens de bizarre scènes in de eerste aflevering. En voor fans van the X-files en Ghostbusters zit de show vol met kleine verwijzingen en hommages aan het genre.

Helaas is de rest van de cast (nog) niet zo goed ingespeeld. Het team bevat alle standaard ingrediënten: Een bitchy boss? Check! Een sexy IT support met onwaarschijnlijke vaardigheden? Check! Een komische side kick/nerd met Engels accent? Check!

Ghosted is een rammelende, wat schreeuwerige comedy

Daarbij komt dat het ongeïnspireerde script de acteurs niet helpt. Uiteraard hoef je bij een comedy minder te letten op de logische samenhang van omstandigheden, maar alles is wel heel toevallig gevonden en opgelost. Het levert een rammelende, wat schreeuwerige comedy op met hier en daar wat goed gevonden momenten. Ghosted leunt daarbij te zwaar op de prima chemie tussen hoofdrolspelers Adam Scott en Craig Robinson om een blijvend hoog niveau vast te houden.

Afgaande op deze eerste aflevering hangt Ghosted ergens in het midden: goede hoofdrolspelers, zelfbewuste humor maar ook een voorspelbare, stroeve cast en een rammelend script. Liefhebbers van sci-fi series en films zullen Ghosted wellicht als een grappige serie voor erbij ervaren. Mij biedt Ghosted echter te weinig kwaliteit om de serie te blijven volgen.
Volg Ghosted
Hello Boys
Hello Boys