8.5
Bartwin v/d Pols geeft "Wanderlust - Seizoen 1 (eerste twee afleveringen)" een 8.5.
Geschreven door Bartwin v/d Pols op 23 september 2018.
3
0

Wanderlust - Seizoen 1 (eerste twee afleveringen)

Seks. Op het eerste gezicht zou je kunnen denken dat Wanderlust over seks gaat. Mensen gaan vreemd, fantaseren er op los en rommelen wat af. Maar dat zou de serie ernstig tekort doen. Wanderlust gaat namelijk eerder over relaties. In de eerste plaats over de relatie tussen therapeut Joy en haar man Alan. Samen komen zij tot de conclusie dat, ondanks dat ze heel erg veel van elkaar houden en niet uit elkaar willen, er geen animo is in de slaapkamer. Eigenlijk voelen zij zich allebei fysiek eerder aangetrokken tot een ander.

Na een klein fietsongeluk komt Joy, gespeeld door een fantastische Toni Collette (Hostages, United States of Tara), tot de conclusie dat zij zelf ook haar eigen advies als relatietherapeut zou moeten opvolgen. Een advies om eerlijk naar haar eigen relatie te kijken en te onderzoeken wat zij eigenlijk echt wil en mist. Zeker als zij tijdens haar zwemlessen een aantrekkelijke man ontmoet.Tegelijkertijd ontdekt haar man Alan (Steve McIntosh, The Halcyon), leraar op de plaatselijke school dat hij zich juist aangetrokken voelt tot collega Claire (Zawe Ashton, Fresh Meat).
Als beiden onafhankelijk van elkaar actie ondernemen en dit ’s avonds aan elkaar opbiechten, volgt een fantastische scène die zowel hilarisch als serieus is. Samen komen ze er achter dat ze van elkaar houden maar tegelijkertijd aan iets anders toe zijn tussen de lakens.

Wanderlust
© BBC One

En dit is waarom Wanderlust niet afglijdt naar eenvoudige, voor de hand liggende grapjes over seks. Wat de serie sterk maakt, is de eerlijke, open en regelmatig hilarische kijk op wat er in relaties gebeurt waarbij seks meer een bijrol speelt dan andersom. Zo geeft Wanderlust een intrigerende blik in de veranderingen en overeenkomsten in relaties en seks in verschillende generaties. Want ook de drie kinderen van Joy en Allan, een zoon en twee dochters, beleven hun relaties en de rol van seks daarbij anders en toch ook hetzelfde.

Het knappe is dat Wanderlust het aandurft om een eerlijke blik te geven in de status van relaties en seks anno nu

Puberzoon Tom maakt zich bijvoorbeeld nogal zorgen over zijn status als amateur op seksueel gebied, zeker als zijn crush onverwacht zijn toenaderingen positief beantwoordt. Dus vraagt hij aan zijn beste vriendin of hij zijn achterstand in ervaringen via haar kan inhalen. Want zij zijn eerder een soort broer/zus van elkaar dan vriend/vriendin toch? Of ziet zij dat misschien anders? Het knappe is dat Wanderlust het aandurft een eerlijke blik te geven in de status van relaties en seks anno nu. Door bijvoorbeeld niet te focussen op de scheiding van de buren van Joy en Alan maar eerder op wat deze onderling uitgesproken scheiding teweeg brengt in hun levens.

Dit had eenvoudig een platte, voorspelbare serie kunnen worden over open relaties met een soort voyeuristische zweem rondom snelle seks op ongelukkige plekken en ongemakkelijke momenten tussen man en vrouw. Maar doordat schrijver Nick Payne zijn ervaring als toneel-scenarist maximaal weet om te zetten naar het kleine scherm zit de serie vol met zowel vlijmscherpe als komische scènes vol prachtige dialogen over herkenbare relatieproblematiek. De uitstekende cast zorgt er ook nog eens voor dat Wanderlust wat mij betreft een topper in wording is die niet gemist mag worden.
Volg Wanderlust
Episode 6
Episode 6