Mandy Gelling-Potharst geeft "Poldark - Seizoen 5 (DVD)" een 8.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 26 Oktober 2019.
0
0

Poldark - Seizoen 5 (DVD)

"The case is closed, Mr. Poldark. You will kindly step down."

Het einde van de historische dramaserie Poldark gebrand op drie dvd’s. Vol verwachting op een mooi en afgerond einde stopte ik de eerste dvd in de dvd-speler en mij reis naar het beeldschone Cornwall kon beginnen. En Cornwall verveeld nooit. Het prachtige ruige landschap leent zich uitstekend als achtergrond voor Poldark, maar is het allerlaatste vijfde seizoen net zo mooi? Kon het de verwachtingen waarmaken die ik had?

Helaas is het antwoord negatief. En dat is niet vanwege Cornwall, maar het script is te rommelig en de acteurs lijken moe van het acteerwerk. Verveeld zelfs, lijkt het. Was het vierde seizoen nog fris, lijkt in het vijfde seizoen de rek eruit te zijn. Wellicht omdat ze wisten dat het afscheid eraan kwam, maar de overtuiging leek er niet helemaal te zijn. Is het laatste seizoen van Poldark dan slecht? Nee, zeker niet, maar er is dus een maar…

Wellicht omdat ze wisten dat het afscheid eraan kwam, maar de overtuiging leek er niet helemaal te zijn.

Het vijfde seizoen is rommelig in het script. Er spelen zoveel zaken tegelijkertijd een rol dat ze van de hak op de tak springen. Niet heel erg, maar van Poldark ben je vier seizoenen lang wat meer samenhang gewend. Helaas ontbreekt de cohesie nu soms in de afleveringen onderling maar ook in het verhaal. Ook is het vijfde seizoen iets te zoet voor mijn smaak. Sommige verhaallijnen zijn zelf mierzoet, maar wellicht kun je dat verwachten in een kostuumdrama.

Poldark
© BBC One

Ergens in mijn achterhoofd had ik bij het einde het idee dat ze nog wat van plan zijn.

Het kan ook liggen aan het feit dat er te veel tegenstellingen in de verhaallijnen zitten. Slavernij en ophangingen gaan niet echt samen met eerste liefdes en opbloeiende liefdes. Ook de politieke ambities van Ross Poldark lijken een losse flodder. Maar over het algemeen is het vijfde seizoen niet slecht meer een warboel om alle draadjes aan elkaar te knoppen en de puntjes op de i te zetten. En dat is goed gelukt.

Ergens in mijn achterhoofd had ik bij het einde het idee dat ze nog wat van plan zijn. Een film of zoiets, net als bij Deadwood, Breaking Bad en Downton Abbey. Misschien omdat niet alles heel erg mooi is afgerond. Er zijn nog wel wat kleine dingen die ik zou willen weten. Niet genoeg voor nog een seizoen maar wel genoeg voor een televisiefilm. Er is nog genoeg draad over om anderhalf uur te vullen met Cornwall en de Poldark's.

De dvd stelt wel heel erg teleur. Er staat niets extra’s op de dvd’s, en dan bedoel ik ook echt helemaal niets. Gen trailer, geen leuk kijkje achter de schermen, geen bloopers, niks. Drie dvd’s met alleen de acht afleveringen van het laatste seizoen. De kwaliteit is wel uitstekend zowel in beeld als geluid. Voor de fans van Poldark is het vijfde seizoen denk ik een mooie afronding van een prima kostuumdrama.

7,5 punt voor het vijfde seizoen die me wel teleurstelde maar waarvan ik toch blij ben dat ik het heb gezien.
Volg Poldark
Episode 8