Mandy Gelling-Potharst geeft Poldark - Seizoen 4 een 9.

Poldark - Seizoen 4

”There were no tears in her. The wound went too deep…”

Het vierde seizoen van Poldark kan ik verdelen in drie stukken. Het ontroerende eerste deel, het verveelde tweede deel en het buitengewoon emotionele derde deel.

Zeg maar een soort korte achtbaan voor seriekijkers.

Zeg maar een soort korte achtbaan voor seriekijkers. En ondanks het verveelde middelste gedeelte weet Poldark de kijker elke keer weer te boeien, ontroeren en verbazen.

Het eerste gedeelte van het vierde seizoen is zeer ontroerend. Het prachtige landschap van Cornwall doet zijn uiterste best om de kijker te vangen en de acteurs zijn op hun uitstekende best. Maar dan het gedeelte waarbij ik dacht; ‘schiet nu maar op.’ Dat George Warleggan Poldark haat en dat Ross en Demelza elkaar aantrekken en afstoten, dat de mijn nooit echt lekker loopt. We hebben het allemaal wel eens eerder gezien.

Maar dankzij het werkelijk fantastische laatste deel, met name de laatste twee afleveringen vergeet je dat als kijker snel weer. Wat gebeurde er veel in het vierde seizoen, wat een emoties, wat een strijd. Poldark is een serie die zich met de beste kan meten. De acteurs zijn duidelijk op elkaar ingespeeld en dat maakt dat de dialogen en onderlinge verhoudingen geweldig goed overkomen.

Poldark
© BBC One

De camerabeelden en de prachtige aankleding (kostuums, haar, make-up) maken, naast het prachtige Cornish landschap, van de historische dramaserie een feest voor het oog. Zelfs de taal zijn ze niet vergeten. Hoewel sommige verhaallijnen van mij duidelijk wat vlotter mogen worden verteld is het vierde seizoen van Poldark een waar genot voor de serieliefhebber. Weinig wordt aan het toeval overgelaten en daarom blijf je geboeid.

Gelukkig is het vierde seizoen niet lang, slechts acht afleveringen, en dat draagt bij aan het goede van dit seizoen. Het vijfde en tevens laatste seizoen zal de draadjes aan elkaar moeten gaan verbinden en dat laat het einde van het vierde seizoen ook toe.

Het einde is er eentje om over na te denken.

Het einde is er eentje om over na te denken. Wat gaat George doen, wat gaat er gebeuren met de mijn, blijft Ross in parlement? Allemaal vragen die in het vijfde seizoen beantwoord moeten gaan worden. Deze kijker kan alvast niet wachten.

9 punten omdat Poldark dat dik verdient.

Over de auter, Mandy Gelling-Potharst

Mandy Gelling-Potharst
Mandy (1966) schrijft vanaf 2013 recensies, nieuwsberichten en columns. Inmiddels is het schrijven en meedenken voor MijnSerie een grote hobby geworden waar ze voorlopig nog niet mee wil stoppen. Ook maakte ze tussen 2016 en 2018 elke week een radiocolumn op Roulette FM voor het programma Ochtend Oostrom met Peter Oostrom. Vanaf januari 2019 gingen de twee weer samenwerken door éénmaal per maand een MijnSerie Podcast te maken. En sinds september 2018 is ze content manager. Vanaf 1 maart 2020 is ze hoofdredacteur van MijnSerie. Het genre series waar ze naar kijkt is nu ook zo uitgebreid dat ze niet kan zeggen welk genre, naast horror/thriller en alles over Sherlock Holmes, ze nu het beste vindt. Alle genres hebben wel iets wat haar aanspreekt. Ze staat altijd open voor goede tips over series die ze nog niet op haar kijk- of wensenlijstje heeft staan
Bekijk profiel van Mandy Gelling-Potharst