Outlander - Seizoen 3
9.5
Anonymous geeft Outlander - Seizoen 3 een 9.5.

Outlander - Seizoen 3

"You gave Jamie up for me. Now I have to give him back to you." - Bree

Voyager: de titel van het derde boek uit de reizigersserie geschreven door Diana Gabaldon en de basis voor het derde seizoen van Outlander. Ik zeg expres de basis, want op social media is een hoop te doen geweest over dingen die gebeurden in de serie, maar die niet zo in het boek geschreven stonden. De serie is dan ook gebaseerd op de boeken van Gabaldon. De boeken blijven de boeken, en de serie blijft de serie. Ik ga me focussen op de serie: seizoen drie van deze weergaloze en prachtige serie.

Even een terugblik. In de laatste aflevering van seizoen twee was te zien dat Claire (Caitriona Balfe) inmiddels een stuk ouder is, en haar dochter Brianna (Sophie Skelton) al twintig is. Ze ontmoetten Roger (Richard Rankin, Thirteen) en er is te zien dat Jamie Claire via de stenen, en na een emotioneel afscheid, terugstuurt naar haar eigen tijd. En zo komen de eerste en de laatste aflevering samen en is de cirkel rond. Jamie (Sam Heughan) wil sterven op het slagveld van Culloden, want hij weet dat Claire, samen met zijn kind, door zal gaan met leven.

op het hoofd van Red Jamie staat nog steeds een prijs

Seizoen drie gaat verder waar seizoen twee eindigde, met beide hoofdpersonen, elk in hun eigen wereld. Jamie staat alleen bij de stenen en Claire, die zwanger en samen met Frank (Tobias Menzies, Game of Thrones), aankomt in Boston. Jamie baant zich vechtend een weg naar zijn dood, waar hij gelukkig op tijd en meer dood dan levend wordt gered. Alleen wil Jamie, zonder Claire, niet leven. Hij is een man die opgejaagd wordt, want op het hoofd van "Red Jamie" staat nog steeds een prijs. Als geluk bij een ongeluk ontmoet hij iemand uit zijn verleden, die hem helpt te overleven.

Outlander
© Starz
In Boston in de jaren veertig, bevalt Claire van haar en Jamie's kind: Brianna. Zo goed als ze kan probeert ze een leven op te bouwen met Frank en Brianna. Ze baant zich een weg door het leven en besluit in de jaren vijftig te gaan studeren voor arts. Maar, in de jaren vijftig was het niet gemakkelijk voor een vrouw om te gaan studeren en een carriere op te bouwen.

Toch slaagt ze erin om naam te maken in het ziekenhuis waarin ze werkt. Als het noodlot haar en Brianna treft, besluit ze terug te gaan naar Schotland waar ze - zoals te zien was in seizoen twee - alles tegen Brianna vertelt over Jamie Fraser. Brianna neemt een groot besluit. Ooit gaf haar moeder Jamie op voor Brianna, nu is het de tijd om haar moeder terug te geven aan hem. Een zoektocht naar Jamie begint.

Het eerste deel van seizoen drie bestaat vooral uit het leven van Jamie en Claire, ieder in hun eigen tijd en in hun eigen leven. Hoe overleef je het verliezen van de liefde van je leven, en hoe bouw je een leven zonder elkaar op, zonder elkaar ooit te kunnen vergeten. Outlander zou Outlander niet zijn, als het niet toch goed zou komen. Hoe, wanneer en waar, dat moet je echt zelf gaan bekijken.

Een deel van Outlander is opgenomen in Zuid-Afrika, waar de cast en crew gebruik mocht maken van de set en de schepen van de Starzs-serie Black Sails. Dit is te zien in het tweede deel van het seizoen. Het seizoen begint kalm en rustig, kabbelt hier en daar wat door. Maar de tweede helft van het seizoen is echt een achtbaanrit, met een einde dat vraagt om nog veel meer. Gelukkig komt er veel meer, want op dit moment wordt seizoen vier van Outlander opgenomen.
Outlander
© Starz

Seizoen drie was weer een prachtig seizoen met een goed verhaal. De emoties vliegen je hier en daar om de oren. Vooral de momenten van het gemis en de befaamde "printshop" scene zorgen voor de nodige tranen en kippenvel. Toch vond ik een minpuntje in de serie. Zo wordt er, naar mijn mening, te veel nadruk gelegd op het feit dat Claire arts is. Ik ben niet iemand die alles zo vaak hoeft te zien. De focus mocht van mij dan meer liggen op Jamie en Claire.

Droughtlander - de periode tussen de seizoenen van Outlander - is weer begonnen

Seizoen drie voegt weer een aantal nieuwe gezichten toe aan de serie. Zo zal Cesar Domboy de rol vertolken van de volwassen Fergus, zal Young Ian vertolkt worden door John Bell en zien we voor het eerst Marsali (Lauren Lyle), die een grote rol zal vertolken in seizoen drie en vier. Al met al was seizoen drie van Outlander mooi, spannend, liefdevol en met vlagen sexy. Droughtlander - de periode tussen de seizoenen van Outlander - is weer begonnen. Het is weer lang wachten tot aan seizoen vier, dat verwacht wordt in het najaar van 2018.

De eerste twee seizoenen van Outlander zijn te zien op Netflix Nederland en volgens de berichten zal seizoen drie er in het eerste kwartaal van 2018 aan worden toegevoegd.

Over de auter, Anonymous