Mandy Gelling-Potharst geeft "Orphan Black - Seizoen 3" een 9.5.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 25 augustus 2015.
0
0

Orphan Black - Seizoen 3

Verdient Tatiana Maslany een Emmy voor haar rollen in Orphan Black?

Verdient Tatiana Maslany een Emmy voor haar rollen in Orphan Black? Absoluut, voor mij mag en kan daar geen misverstand over bestaan. Tatiana Maslany draagt de serie en brengt het naar grote hoogte. Geen enkel moment heb je het idee dat je naar één en dezelfde persoon zit te kijken. Alison Hendrix lijkt zo uit een slapstick te zijn ontsnapt, Cosima Niehaus (mijn persoonlijke favoriet) is ingetogen, intelligent en charmant, Helena wekt vooral veel medelijden op ondanks haar moorddadige inslag, Rachel Duncan is de leugenachtige zakenvrouw en Sarah Manning is degene die ze allemaal met elkaar verbindt. Zei ik Emmy? Ik bedoel eigenlijk een Oscar, zodra ze die gaan weggeven voor series, of een lintje is ook goed.

Orphan Black is een aardig verhaal over het klonen van mensen en de problemen die dat met zich meebrengt. In seizoen twee hebben we gezien dat het niet alleen bij vrouwelijke klonen bleef, maar dat er ook mannelijke klonen zijn gecreëerd. En dat brengt in het derde seizoen de nodige problemen met zich mee. Maar eigenlijk is Orphan Black een one-woman show waar het verhaal ondergeschikt lijkt aan de hoofdpersoon, en in dit geval hoofdpersonen. Zoals altijd komt Helena er weer bekaaid af en is Sarah de verbindingsofficier. Ook dit seizoen hebben ze er voor gekozen om van Alison en haar man Donnie weer een slapstick te maken die bar weinig bijdraagt aan het oorspronkelijke verhaal.

Orphan Black
© Space

Seizoen drie kent vele bijrollen en een paar zijn echt het vermelden waard. Paul Dierden, waarvan ik nog steeds niet echt weet of hij vriend of vijand is. Kira Manning die al haar charme inzet als de dappere tienjarige dochter van Sarah. En Mark Rollins/Rudy/Miller/Seth, gespeeld door Ari Millen (12 Monkeys), die zijn uiterste best doet om de mannelijke klonen zo origineel mogelijk neer te zetten maar nog een hoop kan leren van Maslany. Helaas moeten we onze eigen Michiel Huisman missen in het derde seizoen. Sommige rollen zijn overbodig of ondergeschikt aan het verhaal en dat maakt dat je die dan ook snel vergeet. Zoals die van Gracie Johanssen (Zoé De Grand Maison) die mij nergens heeft kunnen overtuigen van de noodzaak van haar rol.

En laat die Emmy maar komen voor Maslany dat zou na drie seizoenen meer dan verdiend zijn.

Het verhaal gaat soms alle kanten op, behalve de goede, maar dat is nergens echt storend vanwege het briljante spel van Maslany. Zij is degene die je aan de buis gekluisterd houdt en maakt dat je ook de slapstick vergeeft. Maslany krijgt wel hulp in de vorm van een goed spelende Jordan Gavaris die Felix de Best Friend Forever (BFF) van alle vrouwelijke klonen speelt. Naar de laatste paar afleveringen toe krijgt het verhaal opeens een vreemde twist die ik niet helemaal begreep. Vooral niet omdat er nergens in de afgelopen seizoenen over gesproken is. Maar die twist zorgt er wel voor dat er een vierde seizoen kan komen en dat is geen straf. En laat die Emmy maar komen voor Maslany, dat zou na drie seizoenen meer dan verdiend zijn.

9,5 punten waarvan Maslany er zeker acht in haar eentje heeft verdiend.
Volg Orphan Black
To Right the Wrongs of Many