4
Tim Lucassen geeft "No Good Nick - Seizoen 1 (Eerste deel)" een 4.
Geschreven door Tim Lucassen op 9 juni 2019.
4
0

No Good Nick - Seizoen 1 (Eerste deel)

Nicole “Nick” (Siena Agudong, Star Falls) is een dertienjarig straatschoffie en oplichtster. Op een dag staat zij op de stoep staat bij de familie Thompson, een familie uit de hogere middenklasse. De familie Thompson bestaat uit vader Ed (Sean Astin, Stranger Things), een lieve goedzak die werkt bij een bank, en moeder Liz (Melissa Joan Hart, Sabrina the Teenage Wich), een carrièrevrouw die niet op haar mondje gevallen is en werkt als chef bij haar eigen restaurant ‘Crescendo’. Ed en Liz hebben twee kinderen, een zoon genaamd Jeremy (Kalama Epstein, The Fosters) en een dochter genaamd Molly (Lauren Lindsey Donzie, Liv and Maddie).

Nick probeert te infiltreren in het gezinsleven van de Thompsons om namens haar vader Tony (Eddie McClintock, Warehouse 13), die in de gevangenis zit, wraak te nemen. Dit doet zij met behulp van haar pleegouders en medeoplichters Sam (Ted McGinley, Married… with Children) en Dorothy (Molly Hagan, Unfabulous). Hoewel ze samenwerken en -spannen tegen de familie Thompson probeert Nick tegelijkertijd regelmatig haar pleegouders op te lichten. Als klap op de vuurpijl begint Nick zich thuis te voelen in haar nieuwe familie en vraagt ze zich af of ze haar plannen nog wel moet doorzetten. Kunt u het nog volgen? Op papier klinkt de premisse van de serie namelijk nogal ingewikkeld. Dit valt echter reuze mee wanneer je de serie zelf bekijkt. Wel onderscheid dit ingewikkelde plot No Good Nick van talloze andere komedieseries die zich binnen een gezin afspelen.

No Good Nick

In diverse online reviews wordt No Good Nick omschreven als een Disney Channel versie van The Sopranos. Dat No Good Nick in één adem wordt genoemd met The Sopranos, één van de beste series aller tijden, vind ik een gotspe. No Good Nick mag op alle fronten niet eens in de schaduw staan van The Sopranos. Dat gezegd hebbende weet No Good Nick mij als serie überhaupt niet te kunnen bekoren. Bovendien is mij na het eerste deel te hebben bekeken niet duidelijk voor wie de serie nu echt bedoeld is. De serie werd aangekondigd vanuit de Kids & Family afdeling van Netflix. Hoewel de serie zeker elementen van een kinderserie bevat, zoals flauwe humor, het feit dat de kinderen in de serie centraal staan, dat veel scènes zich afspelen op school en dat het acteerwerk van bedenkelijk niveau is, vind ik No Good Nick zeker geen standaard kinderserie.

Naarmate de afleveringen vorderen, worden de afleveringen een stuk rauwer, donkerder en naargeestiger van toon. Dit is opvallend aangezien dit vrijwel nooit voorkomt bij (kinder)komedieseries. Zo zorgt één van de eerste acties van Nick ervoor dat Liz huilend op de keukenvloer eindigt. Daarnaast eindigen verdenkingen van Jeremy jegens de oprechtheid van het verhaal van Nick in fysiek geweld. Verder wordt Nick aan de lopende band gemanipuleerd door zowel haar pleegouders als haar echte vader. Op een gegeven moment wordt het Nick allemaal even te veel en volgt een paniekaanval. Niet echt ingrediënten voor een geslaagde kinder- of komedieserie. Wat dat betreft doet No Good Nick mij denken aan One Day at a Time, een andere komedieserie van Netflix met een randje.

Helaas haalt No Good Nick in mijn ogen bij lange na niet het niveau van One Day at a Time. Ondanks het thema blijven de karakters vrij eendimensionaal. Daarnaast staat de lachband te hard. Vooral omdat er weinig echt geslaagde grappen gemaakt worden. Ook het acteerwerk laat erg te wensen over. Hierbij het ik het vooral over de kinderacteurs. Zij weten niet te overtuigen en lepelen hun tekst op zonder al te veel inlevingsvermogen. Gelukkig maken de meer ervaren acteurs Sean Astin en Melissa Joan Hart veel goed. Zij stelen elke scène met hun komische timing en natuurlijke charisma. Dankzij haar scherpe tong is Liz mijn favoriete personage.

Netflix heeft twintig afleveringen besteld voor het eerste seizoen van No Good Nick. Op 15 april 2019 kwam het eerste deel, bestaande uit tien afleveringen van 25 tot 32 minuten, online. Dit betekent dat we als kijkers nog minstens tien afleveringen te goed hebben van de streaminggigant. En dat is maar goed ook. Alle afleveringen van No Good Nick hebben namelijk een doorlopend verhaal en het eerste deel eindigt met een cliffhanger. Bovendien zijn er nog genoeg vragen onbeantwoord. Met name rondom het echte verhaal van Nick en de redenen waarom zij wraak moet nemen op de familie Thompson. Wanneer het tweede deel van No Good Nick op Netflix verschijnt, is nog niet bekend. De verwachting luidt najaar 2019.
Volg No Good Nick
The Fool's Errand
The Fool's Errand