7.5
Tim Lucassen geeft "Dead to Me - Seizoen 2" een 7.5.
Geschreven door Tim Lucassen op 26 juli 2020.
4
0

Dead to Me - Seizoen 2

Eén dag. Zolang duurde het voor ik het, tien afleveringen van ongeveer 30 minuten tellende, tweede seizoen van Dead to Me had uitgekeken. Mijn nachtrust had ik er voor opgeofferd, maar het was het meer dan waard! Ik durf hardop uit te spreken dat seizoen twee het eerste seizoen overtreft. Eerst even terug naar seizoen één. Maar, zoals ze in elke Ferrari showroom zeggen, pas op voor spoilers! In het eerste seizoen van Dead to Me overlijdt Ted, de man van Judy, nadat hij aangereden wordt door een auto. De bestuurder van de auto rijdt door. Hierdoor raakt Jen verbitterd. Zij wil zij koste wat kost de dader vinden om antwoorden te krijgen en zo het rouwproces kan voortzetten. Tijdens een praatgroep ontmoet Jen de excentrieke Judy en raakt bevriend met haar. Judy draagt echter enkele schokkende geheimen met zich mee. Zij was namelijk samen met haar ex Steve verantwoordelijk voor de dood van Ted. Seizoen één eindigde dan ook met knallende ruzie tussen Jen en Judy en een letterlijk knallende confrontatie tussen Jen en Steve.

Seizoen twee gaat direct verder waar seizoen één ophield. De eerste aflevering kwam naar mijn mening traag op gang. Het verhaal kabbelde een beetje voort totdat aan het eind van de aflevering plots de deurbel ging. “HUH? WTF! Dat kan toch niet!” schreeuwde ik letterlijk naar de televisie. Steve stond voor de deur. Dezelfde Steve die dood in het zwembad lag. Terwijl Netflix de volgende aflevering aan het laden was, was ik deels geamuseerd en deels gechoqueerd maar vooral erg in de war. Dit was overigens niet alleen het geval bij de overgang tussen aflevering één en twee, maar bij vrijwel alle afleveringen. Al snel kwam het hoge woord eruit. Niet Steve belde aan, maar zijn tweelingbroer Ben. Is het soapy? Ja! Is het trashy? Ja! Is het one of the oldest tricks in the book? Absoluut! Is dat erg in het geval van Dead to Me seizoen twee? Absoluut niet! Met de komst van Ben krijgt het verhaal een nieuw, spannend element. Jen wordt namelijk continu geconfronteerd met de tweelingbroer van de gast die vermoord heeft. Ben wil het mysterie rondom de verdwijning van zijn broer oplossen. Als klap op de vuurpijl wordt Ben ook nog eens verliefd op Jen. Genoeg ingrediënten dus voor een seizoen vol intriges, geheimen en dubbele agenda’s waarbij humoristische en dramatische scènes zich in hoog tempo afwisselen.

Dead to Me

Het tweede seizoen van Dead to Me komt stukken sneller op gang dan seizoen één en is gelukkig geen herhaling van zetten. Elke aflevering maken de personages persoonlijke groei door. Deze personages worden dan ook stuk voor stuk vertolkt door een geweldig acteursensemble. Christina Applegate stijgt boven zichzelf uit als Jen. Enerzijds is zij namelijk bikkelhard, grofgebekt en cynisch. Anderzijds is zij kwetsbaar, wanhopig en zie je gewoon de paniek in haar ogen. Ook Linda Cardellini verdient complimenten. Zij weet namelijk een zweverige positivo neer te zetten zonder dat ik een hekel aan haar personage krijg. En dat is knap. Al bijt Judy in dit tweede seizoen gelukkig wat meer van zich af. Ook de bij- en gastrollen worden vertolkt door uitstekende acteurs. In het bijzonder wil ik nog even Sam McCarthy (Condor) en Diana Maria Riva (Man with a Plan), die respectievelijk de oudste zoon van Jen en de politierechercheur die de zaak van Ted onderzoekt, benoemen. Tot slot kan ik de gastrol van Katey Sagal (Married… with Children) niet ongemerkt voorbij laten gaan. Zij speelde natuurlijk jarenlang de moeder van Christina/Jen, maar in dit geval de drugsverslaafde moeder van Linda/Judy die in de gevangenis zit.

Naast de indrukwekkende cast tilt vooral het ingenieuze script de serie naar een hoger niveau. Het verhaal is verfrissend origineel en bevat wederom erg verrassende wendingen. Daarnaast ligt het tempo erg hoog. Verwacht in dit tweede seizoen nog meer cynische humor en bizarre misverstanden doorspekt met inktzwarte grappen. Ik vind Dead to Me oprecht één van de leukste series van dit moment en beoordeel het tweede seizoen dan ook met een dikverdiende 7,5. Op 6 juli 2020 maakte Netflix bekend dat Dead to Me vernieuwd is met een derde seizoen. Met zo’n cliffhanger kon een vervolg natuurlijk niet uitblijven. Helaas valt na het derde seizoen het doek voor Dead to Me. Alhoewel het ook een geruststellende gedachte is dat de serie niet onnodig uitgemolken wordt. Laten we hopen dat Jen en Judy nog één keer knallen en het einde krijgen dat ze verdienen.
Volg Dead to Me
We've Reached the End
We've Reached the End