8
anonymous geeft "Mr. Robot - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door anonymous op 6 juni 2015.
3
0

Mr. Robot - Eerste aflevering

"Fuck Society". Dat stond op de posters van deze serie. Het is een beetje abrupt, maar wel een duidelijke boodschap van USA Network. Een serie maken over de dreiging van technologie. Ik ga niet doen alsof USA onbegonnen grond betreedt, maar de zender slaat een andere weg in dan met series als Suits, White Collar, Graceland en Burn Notice, etcetera. Mr. Robot kent andere productiewaarden, er wordt zelfs gevloekt (what's up, USA?) en de serie heeft een donkerder randje. Nu we net de Sony hacks, Edward Snowden, Julian Assange en Anonymous achter de rug hebben, is technologie, klokkenluiden en hacking relevanter dan ooit. Dat USA Network echter in dit grijs gebied springt is wel verrassend. Wat mij betreft is dit de beste keuze die de zender had kunnen maken, want dit zou weleens een pareltje kunnen worden.

Elliot (Rami Malek, Believe) is een jonge programmeur die werkt als beveiligingsexpert. Daarnaast is Elliot een hacker die het onrecht en andere malversaties zelf probeert te bestrijden. Wanneer Elliot wordt benaderd door de leider van een mysterieuze hacking-organisatie veranderd zijn visie op het leven. Deze man, genaamd Mr. Robot, probeert Elliot namelijk te werven om het bedrijf waar hij voor werkt neer te halen. Dit idee intrigeert Elliot enorm en hij worstelt hier dan ook mee. Hij is ervan overtuigd dat multinationals, zoals zijn baas, de wereld bedreigen. Grijpt hij deze kans aan om hier een verschil in te maken?

Deze ambitieuze serie van Sam Ismail heeft veel dingen die in haar voordeel werken. De pilot is geregisseerd door Niels Arden Oplev (The Girl with the Dragon Tattoo) en dat is beslist geen koekenbakker. Daarnaast slaagt de serie er dus meteen in om distinctief te zijn van wat USA normaal maakt. En je moet wat als zender wanneer je series weg worden gezet als 'leuk', maar niet meer dan dat. Als vermakelijk, maar weinig diepgaand. Elke zender doet het natuurlijk grotendeels voor de cijfers, maar erkenning en waardering laten het imago van de zender stijgen. Mr. Robot zou een serie kunnen zijn die dat gaat bewerkstelligen voor USA. De serie serveert relevante onderwerpen in een duister en grimmig jasje. Goede televisie is altijd een reflectie van de wereld waarin wij leven en dat heeft USA begrepen met deze serie.

Rami Malek valt zeker op als Elliot. Hij heeft in de pilot direct al een paar memorabele momenten. Hoe hij bepaalde individuen benaderd die zich schuldig maken aan verkeerd gedrag, springt er zeker uit. Hij maakt Elliot ook een geloofwaardig personage. Wanneer je Maleks personage ziet, begrijp je waarom hij geconflicteerd is. Zijn spel werkt en het kan alleen maar beter worden naarmate hij meer tijd krijgt om meerdere facetten van het personage te laten zien. Christian Slater (Mind Games) is nog weinig te zien, maar daar zal vast verandering in komen. Dat moet haast wel, aangezien zijn personage de titel van deze serie draagt.

Toch kun je vragen stellen bij een aantal creatieve keuzes van Ismail. Was het bijvoorbeeld nodig geweest om wéér met een personage op de proppen te komen die sociaal vreemd is? De autistische (of met gebrekkige sociale vaardigheden) personages vliegen je om de oren in film en televisieland. Het is iets wat voornamelijk wordt gebruikt als plotmechanisme, zo van: "hoe kunnen wij het personage zo distinctief mogelijk maken". Alleen wordt vergeten dat het niet meer distinctief is als er gedaan wordt wat zoveel series doen. Zie series als House, Backstrom, The Bridge, Monk, etc. Was de voice-over nodig? Hier en daar wordt je in de wereld getrokken van Mr. Robot, maar ik ben persoonlijk toch altijd huiverig wanneer men meer verteld dan het laat zien. Maar deze kritiek is geheel voor deze pilot. Want Mr. Robot is verder dik in orde! Mijn kritiek neemt niet weg dat dit een hele veelbelovende pilot is. Een van de beste series van dit jaar (en zeker deze zomer) zou zomaar eens opgestaan kunnen zijn.
Volg Mr. Robot
Hello, Elliot
Hello, Elliot