Miracle Workers (2019) - Eerste aflevering
6.5
Bo Verhoef geeft Miracle Workers (2019) - Eerste aflevering een 6.5.

Wat als de aarde een ongelukje was? Gecreëerd door iemand die geen idee had waar ze mee bezig waren? Dat is de hoofdvraag van de nieuwste komedieserie van de Amerikaanse televisiezender TBS. Miracle Workers is gebaseerd op het boek What in God’s Name van Simon Rich en speelt zich af in de hemel.

In het universum binnen de serie is Steve Buscemi (Boardwalk Empire) God. Hij laat de hemel en het bestaan leiden zoals in een bedrijf, terwijl hij kwijnt in luiheid en recht, het slechte in de wereld negeert en als tegenbeweging al het goede omhelst waar hij het ook tegen komt. Buscemi’s God is heel lui, maar hij wil gewoon graag geliefd zijn. Het ‘bedrijf’ heet Heaven Incorporated en heeft meerdere werknemers. Zo ontmoeten we Eliza (Geraldine Viswanthan, Blockers), een werknemer die haar positie wil verbeteren en daarom overstapt naar de afdeling van de verhoorde gebeden, waar Craig (Daniel Radcliffe, Harry Potter), werkt.

Craig is een ongemakkelijke kluizenaar die tot nu toe de enige persoon was die op de afdeling van de verhoorden gebeden werkte. Hij is geobsedeerd door mensen te helpen om problemen op te lossen, hoewel dat eigenlijk een vorm van goddelijke interventie is. Het probleem is alleen dat zulke grootse interventies vaak enorme gevolgen hebben, zoals natuurrampen, die leiden tot de dood van veel mensen. Eliza komt hierachter, wanneer Craig ervoor zorgt dat er een overstroming ontstaat die iemands gewassen redt, maar daarentegen wel veel mensen doodt. Ze rent naar God om hulp te vragen, en verrassend genoeg luistert hij naar haar.

Op dat moment bepaalt God dat hij de aarde gaat opblazen, omdat het leven te gecompliceerd is geworden. Onverschrokken doet Eliza haar best om de planeet te redden, met hulp van Craig, die alleen maar blij is dat hij haar kan (proberen te) helpen. Ze maakt een weddenschap met God dat als ze een van de onmogelijke gebeden in twee weken kan beantwoorden, God de aarde niet zal vernietigen. Als ze verliest, laat God haar een worm eten en vernietigt hij de aarde alsnog.

Het is geen steengoede komedieserie, maar er zijn hier een daar wel wat grappige en goede momenten.

De eerste aflevering schetst een simpele en logisch te volgen situatie en laat je kennis maken met de hoofdkarakters van de serie. Het is geen steengoede komedieserie, maar er zijn hier een daar wel wat grappige en goede momenten. Hier en daar laat de serie je zelfs nadenken over fundamentele vragen. Maar je kunt er niet omheen dat TBS heeft gekeken naar de goedlopende serie The Good Place, waar deze serie me enorm aan doet denken. Helaas is Miracle Workers wel slechter. Aan de cast ligt het niet, want op Steve Buscemi en Daniel Radcliffe is helemaal niks aan te merken. Maar een serie zou niet volledig moeten rusten op het succes van de cast. Toch is de serie best vermakelijk en ben ik benieuwd waar ze naar toe gaan, maar ik ben nog niet direct verkocht.

Over de auter, Bo Verhoef

Bo Verhoef
Bo woont en werkt in Enschede en is simpelweg verslaafd aan televisieseries. Misdaad, drama, thrillers of zoetsappige niemendalletjes. Geen genre is haar te gek. Haar meest favoriete series zijn Grey's Anatomy, The Handmaid's Tale, Manhunt: Unabomber, The Crown, Luther, Bodyguard en series die zijn gebaseerd op boeken of waargebeurde verhalen.
Bekijk profiel van Bo Verhoef