5
anonymous geeft "Agents of S.H.I.E.L.D. - Seizoen 1 (Eerste deel)" een 5.
Geschreven door anonymous op 13 januari 2014.
0
0

Agents of S.H.I.E.L.D. - Seizoen 1 (Eerste deel)

Vanaf deze maand is Agents of S.H.I.E.L.D. te zien op Veronica. Het merendeel van de serie kijkers zal begrijpen waarom. Je hoeft er allemaal niet al teveel bij na te denken en het is makkelijk verteerbaar. Je kunt ondertussen nog rustig iemand appen zonder al teveel te missen. Helaas is de serie nog steeds zo makkelijk verteerbaar dat je nog steeds geen idee hebt op wat je aan het kauwen bent of waarom je er überhaupt nog op aan het kauwen bent. De serie heeft nog steeds bar weinig ontwikkeling meegemaakt vanaf mijn laatste recensie en dat begint nu wel heel erg op te vallen.

De laatste maanden zijn er dan ook veel artikelen en opiniërende stukken verschenen die zich afvroegen waarom Agents of S.H.I.E.L.D. zo teleurstellend is. Onder andere Screencrave, HitFix, the AVclub, The Huffington Post, Seriable, Vyralize, Buzzfeed, Entertainmentfuse, Slate, Whedonesque, Vulture, Think Progress, TV Guide, CNN, Blastr, The Hollywood Reporter en Comic Book Resources (er waren er nog meer, maar de lijst is te groot) noemden de serie als een van de grootste teleurstellingen van het jaar. Nu zullen er altijd mensen zijn die aangeven dat al voorspeld te hebben, maar niemand had verwacht dat de serie zó teleurstellend zou zijn. De algemene opinie is dan ook dat als Marvels naam er niet aan verbonden was, de serie geen lang leven beschoren zou zijn.

De karakters zijn namelijk nog steeds eendimensionaal, beperkt en hebben nog steeds te weinig om het lijf. De afgelopen weken zag ik dat de serie meer op het spel probeerde te zetten, de belangen probeerden te vergroten. Maar, de serie slaagt er (nog) steeds niet in om iets anders dan saaie, inspiratieloze en voorspelbare verhalen naar het scherm te produceren. Daarbij wordt de serie nog steeds niet geholpen door haar cast, die je allemaal zou kunnen vervangen zonder dat er iemand gemist zou worden. Agents of S.H.I.E.L.D. probeert verhalen te fabriceren voor personages die deze verhalen niet kunnen dragen of op een interessante manier kunnen invullen.

Nu spelen er zaken omtrent de ouders van Skye (Chloe Bennet, Nashville), de dood van agent Coulson (Clark Gregg, The Avengers), over de organisatie Centipede en May (Ming Na Wen, Two and a Half Man) en Ward (Brett Dalton, Blue Bloods) beginnen meer naar elkaar toe te trekken. Echter, het is nog zó levenloos en saai! Sky heeft nog steeds oninteressante subplots waar zij geen raad mee weet. Ward kun je vanaf nu gewoon houten klaas noemen. May oogt nog steeds ongeïnspireerd en blijft een standaard actiefiguur. De twee oninteressante wetenschappers zijn nog steeds brabbelaars en oninteressant.

De serie slaagt er maar niet in om haar karakters op een interessante (en onvoorspelbare) manier te verdiepen of ontwikkelen. Het zijn allemaal prototypes van personages waar nog aan gewerkt en gesleuteld moet worden. De serie moet zich echt gaan afvragen waarom het publiek haar tijd zou moeten investeren in iets wat zo matig is. Agents of S.H.I.E.L.D. heeft geen idee wat zij op het scherm wil brengen, de serie heeft geen identiteit. Behalve als je 'ooh-die-Marvel-serie-op-ABC-die-zo-enorm-teleurstelt' meerekent. Die rol heeft de serie geperfectioneerd.

Het is daarom uiterst teleurstellend dat er nog steeds geen (echte) ontwikkeling in deze serie zit. De humor gaat nog steeds nergens heen en komt geforceerd over. De makers proberen deze eigenschap die de films vaak zo aangenaam maken duidelijk te vertalen naar het scherm, maar hier komt het niet over. De dialogen liggen er zo bovenop en zijn zo stijf dat je een deken om de serie wil doen om haar warm te houden. De mensen die blijvend excuses fabriceren voor deze serie zullen er een fulltime baan naast moeten hebben om dit te kunnen volhouden.

Het wordt gewoon almaar duidelijker en opzichtiger dat Agents of S.H.I.E.L.D. er niet in slaagt om de verhalen te vertellen die zij zou moeten vertellen of om een interessante toevoeging te zijn aan het genre. De serie zal risico's moeten gaan nemen, uitdagender moeten zijn en meer vooruitstrevend. Wat mij betreft zouden enkele personages hun maker mogen ontmoeten en mogen rusten in vrede. Wie maakt wat dat betreft niet uit zolang het televisiekerkhof maar iemand mag verwelkomen. Misschien gebeurt er dan nog wat! Maar ook dan zou het niet al teveel uitmaken omdat je als kijker niet geïnvesteerd bent in de karakters en dan maakt het dus totaal niet uit wat hen overkomt; het boeit je namelijk toch niet.

Agents of S.H.I.E.L.D. is gewoon zeer middelmatig en dat zeg ik als iemand die Marvel een warm hart toedraagt en een fan is, als iemand die hoopte dat de afgelopen afleveringen een bepaalde ontwikkeling zouden laten zien. Het vervelende is dat je bij dit soort series al lagere verwachtingen hebt dan bij hoogwaardige kwaliteitsseries. Je dient ook anders te redeneren en andere criteria te gebruiken om dit soort genreseries te beoordelen. Als de serie dan zelfs niet tegemoet komt aan die verwachtingen, dan kun je er geen excuses voor maken. Dus iedereen die hoopt dat het beter wordt; dat hopen wij allemaal! Maar wij hadden tenminste een competente serie verwacht en geen superformulematige serie die in helemaal niks uitblinkt.

Maar zelfs als fan moet je realistisch zijn, en zeker als recensent. Er is namelijk niks ergers dan fans die zo groot fan zijn dat zij voor alles excuses maken en alles door de vingers zien. Er zijn zat series die een matige eerste seizoen hadden (Joss Whedon kent dit fenomeen als geen ander), dus Agents of S.H.I.E.L.D. is nog niet hopeloos verloren. Maar dit seizoen kun je (behoudens een wonder waar superkrachten voor benodigd zijn) eigenlijk al afschrijven. Er moet heel veel gebeuren willen de (S)upersaaie (H)elden (I)n (E)nergie & (L)evenloze (D)eceptie het stempel van 'ooh-die-Marvel-serie-op-ABC-die-zo-enorm-teleurstelt' óf 'ooh-die-serie-die-zoveel-minder-is-dan-Arrow' van zich afschudden.
Volg Marvel's Agents of S.H.I.E.L.D.
What We're Fighting For
What We're Fighting For