5
anonymous geeft "Agents of S.H.I.E.L.D. - Eerste afleveringen" een 5.
Geschreven door anonymous op 20 Oktober 2013.
0
0

Agents of S.H.I.E.L.D. - Eerste afleveringen

En daar zat ik dan. Ik had net de pilot van Marvel's Agents of S.H.I.E.L.D. gedownload. De afgelopen maanden was de hype rondom de serie op volle toeren geweest, dus ook ik was benieuwd. Niet al te lang geleden zat ik namelijk nog met vrienden in de bioscoop voor The Avengers en wat hadden we ons toch vermaakt. Marvel slaagt er vaak in om een kleurrijke wereld neer te zetten, vol boeiende karakters, met de nodige humor en ook met boeiende schurken. Nee, een televisieversie van het Marvel universum kon daarom niet mis gaan! Als er een serie zou zijn die een must zou worden, dan was het deze wel! Niet eens kwalitatief gezien, maar wel qua entertainment. Nou, tot nu toe valt dat behoorlijk mee.

In Agents of S.H.I.E.L.D. behandelt een team onder leiding van agent Coulson (Clark Gregg, The Avengers) de zaken die de reguliere overheidsdiensten niet kunnen, of niet voor geautoriseerd zijn. Hiervoor heeft hij een team samengesteld dat verder bestaat uit Melinda May (Ming Na Wen, Two and a Half Man), Grant Ward (Brett Dalton, Blue Bloods), Skye (Chloe Bennet, Nashville) Leo Fitz (Iain De Caestecker) en Jemma Simmons (Elizabeth Henstridge, Hollyoaks). De serie volgt tot nu toe een procedural format (met andere woorden een zaak van de week) en te verwachten valt dan ook dat de serie dit aanhoudt, maar dat er op de achtergrond een grotere organisatie dreigt die een dreiging vormt voor de samenleving.

En dan tot mijn grote verbazing; hoe kan het dat Agents of S.H.I.E.L.D. de potentie die erin zit niet weet waar te maken? Bij de pilot twijfelde ik al, maar dat is niet verwonderlijk; een serie moet dan nog haar draai vinden en de liefhebber weet dat bijna geen enkele pilot perfect is. Een pilot is een testaflevering om dingen uit te proberen en om de interesse van het publiek (en geïnteresseerde zenders) te vangen. Dus was ik zeker benieuwd naar de tweede aflevering. Maar die was eigenlijk nog minder dan de pilot en leek wat mij betreft op een matige RTL 7 film (nou zend die zender bijna nooit hele sterke films uit, dus dat zegt al wat) waarin ik was beland.

Op naar de derde aflevering, dan maar. Nu moest het toch wel gebeuren! Maar wat bleek, de derde aflevering was zeker beter dan de tweede maar nog steeds ronduit matig. Oké, dit had ik niet verwacht. En ik ga er altijd open minded in, omdat ik van mening ben dat de kunst is om iets te beoordelen op wat het is en niet op wat jij wilt dat het is. En daarom ging ik er dus ook met weinig verwachtingen in (ook omdat hypes meestal niet gerechtvaardigd zijn), maar wat ik wel verwachtte was een vermakelijke serie, die allerminst perfect hoefde te zijn, maar toch uitblonk in bepaalde facetten. Maar de vierde aflevering bevestigd dat de serie, helaas, nog in niks uitblinkt.

En hier ligt het aan; Agents of S.H.I.E.L.D. heeft namelijk ronduit fletse karakters, die zich (nog) nergens geliefd maken bij het publiek. Het zijn de bekende typetjes die elke serie nodig heeft, maar deze acteurs weten nergens hetgeen wat op papier staat een boeiende invulling te geven. Voeg daar nog eens bij dat alle karakters nog onderontwikkeld zijn en je daarom geen sympathie kunt opbouwen voor hen. De een heeft nog minder te doen dan de ander en de een wordt (als dat al kan) nog meer ondergebruikt dan de ander. En de dialogen dan? Alleen agent Coulson (Clark Gregg, The Avengers) lijkt er wat mee te kunnen. Anderen zoals agent Ward (Brett Dalton, Blue Bloods) slaan helemaal de plank mis. Naast dat de man geen goede acteur is, is hij ook nog weinig expressief. Ze hadden hem net zo goed hout kunnen noemen. En Skye (Chloe Bennet, Nashville), dan? Die is niets meer dan het prachtig meisje (want die moet er natuurlijk ook zijn, anders klopt het plaatje niet), wiens haar altijd goed zit, trouwens. Hoe krijgt ze het voor elkaar? En Melinda May (Ming Na Wen, Two and a Half Men), die wordt zo ondergebruikt dat ze inwisselbaar is.

Maar ook de humor valt tot nu toe tegen. De humor, juist datgene wat veel Marvel films zo aangenaam maakt. Die is hier maar mondjesmaat aanwezig. Ook opmerkelijk: de special effects zijn niet heel denderend. Maar dat kun je nog door de vingers zien, omdat ook deze serie moet werken op een tv-budget (die natuurlijk aanzienlijk lager is dan die van de films). Maar het is op zich wel raar dat een serie als Arrow op een veel lager budget er gelikter uitziet dan wat deze serie te bieden heeft. En ook de gevechtschoreografieën zijn in die serie veel beter verzorgd. En de constante referenties aan 'The Battle of New York' (die plaatsvond in The Avengers) zijn ook niet heel handig, want juist dat herinnert het publiek eraan hoe matig deze serie tot nu toe is.

De kijkcijfers voor de pilot waren enorm, maar sindsdien liepen die alleen maar terug. Zender ABC heeft onlangs terecht een volledig seizoen besteld en dat is logisch. Het is licht vermaak, het is namelijk een serie die makkelijk weg kijkt. Maar enige (echte) substantie tot nu toe, is ver te zoeken. Nee, Agents of S.H.I.E.L.D. is tot nu toe de grootste teleurstelling van dit pilotseizoen. Hoe is het mogelijk? Gelukkig heeft de serie nog tijd om het op de rails te krijgen (zelfs de grootste fans zijn namelijk overwegend negatief op de forums en reactieboards van de grotere tv-websites). Het is wel Marvel, dus je kunt het zeker nog niet afschrijven. Daarbij moet ook gezegd worden dat veel van Whedons shows na verloop van tijd beter worden. Het schijnt dat de man de reacties van het publiek screent en daarna echt begint te sleutelen. Laten we het hopen, want hier moet enorm aan gesleuteld worden. Er zit nog altijd veel potentie in, dus wanneer alles wél begint te lopen zie ik geen reden waarom Agents of S.H.I.E.L.D. niet kan uitgroeien tot een serie die wél oprecht haar eigen charmes en kwaliteiten heeft. Maar, dat moet wel snel gebeuren, anders zie ik het (kwalitatief gezien) somber in voor deze serie.
Volg Marvel's Agents of S.H.I.E.L.D.
What We're Fighting For
What We're Fighting For