9.5
Mandy Gelling geeft "Luther - Seizoen 2" een 9.5.
Geschreven door Mandy Gelling op 24 januari 2015.
1
0

Luther - Seizoen 2

DCI John Luther, gespeeld door de bijna twee meter lange acteur Idris Elba, is een gecompliceerde man met vreemde complexe persoonlijke en professionele relaties. Luther is zeer intelligent, explosief, agressief en emotioneel. En in het tweede seizoen van Luther leren we de rechercheur steeds beter kennen. Zijn relatie met Alice is op zijn minst vreemd te noemen. Zijn relatie met Mark, de nieuwe liefde van zijn ex vrouw is op zijn zachts gezegd raar. Mark verklaard zelf dat het iets anders is dan een vriendschap, maar ik als kijker zie toch duidelijk een warme band tussen de twee mannen.

Als we na de gebeurtenissen van het eerste seizoen weer terug zijn in Londen en het leven van Luther, hebben er wat veranderingen plaats gevonden. DS Ripley is terug gezet in functie en loopt weer in uniform. Luther ‘speelt’ met de revolver van zijn vader een vreemd soort Russische roulette, en woont in een aftands appartement. Mark woont in een achteraf straatje en neemt de broodnodige tijd en rust, als hij die al krijgt met Luther. Ook spelen Mark en Luther af en toe schaak en Luther verliest nooit. En Alice zit in een psychiatrisch ziekenhuis.

Luther zou Luther niet zijn als hij Ripley niet weg zou halen uit de situatie waar hij zich in bevindt. Want de trouwe en loyale jonge agent is een aanwinst naast Luther. DSU Schenk (Dermot Crowley, Father Figure) heeft de leiding gekregen over een nieuwe afdeling en Luther en Ripley gaan voor de afdeling en Schenk werken. Daar krijgen ze te maken met DS Erin Gray (Nikki Amuka-Bird, Bad Girls). Zij wil alles het liefst via het boekje doen, maar met Luther en Ripley krijgt ze daar de kans niet toe.

De zaken waarmee Luther en zijn team te maken krijgt zijn niet het grootste probleem voor Luther. De problemen waar hij tegen aanloopt zijn van veel grotere omvang en ook gevaarlijker. Maar Luther weet ook hier weer een uitweg voor te vinden. Zijn zwak voor Alice, komt Alice alleen maar ten goede. Maar de zwakte die Luther heeft voor alle gebroken vogeltjes levert hem dit keer enorme problemen op. Het hoertje Jenny Jones (Aimee-Ffion Edwards, Detectorists) loopt in het tweede seizoen als een rode draad door de afleveringen. Helaas is er daardoor minder ruimte voor de intelligente roodharige psychopathische Alice.

Luther is een serie die dankzij Elba je vastpakt en niet meer loslaat. De zeer menselijke gevoelens van Luther zijn herkenbaar en komen soms heel dichtbij. De problemen waar hij mee te maken krijgt en de mensen die hem helpen zijn onwaarschijnlijk en toch ook weer logisch. Luther haat de wereld en de wereld houdt van Luther en vis versa. Ook Schenk vertrouwt blindelings op Luther, zoveel vertrouwen en deskundigheid straalt de emotioneel geknakte man uit. En dankzij zijn relaties en intelligentie weet hij bijna met alles weg te komen. Gelukkig maar dat betekent voor mij meer Luther.

9,5 punten omdat Luther Elba is en Elba Luther.
Volg Luther
Episode 4