8.5
Mandy Gelling-Potharst geeft "Legends (2014) – Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 4 november 2014.
0
0

Legends (2014) – Seizoen 1

Legends (2014) voelt aan als een mix tussen The Bourne Identity en 24. Legends (2014) vertelt het verhaal van Martin Odum (Sean Bean, Missing). Hij is een ‘deep-cover operative’ bij de FBI. Dat houdt in dat Martin de identiteit kan en moet aannemen van een karakter die hem en de FBI kan helpen misdaden op te lossen. Identiteiten worden Legends genoemd. Daarbij kan Martin als geen ander in de huid kruipen van een dergelijke Legend. Het is griezelig om te zien hoe Martin veranderd in één van zijn Legends. Zelfs zijn accent en houding veranderen mee, dit terwijl er geen echte vermomming aan te pas komt.

Maar Martin Odum blijkt ook een Legend te zijn. En daarmee begint het werkelijke verhaal van Legends (2014). Het brengt een verhaal binnen een verhaal. Ingewikkeld wordt het nergens, de zaken van Martin zijn prima te volgen en ook zijn zoektocht naar zijn ware identiteit is goed in beeld gebracht. Zijn leidinggevende Nelson Gates (Steve Harris, The Practice) houdt meer dan eens het hand boven het hoofd van Martin, simpelweg omdat hij weet dat niemand zo goed in zijn werk is als Martin. Crystal McGuire (Ali Larter, Heroes) heeft duidelijk een verleden met Martin maar de twee kunnen uitstekend samenwerken ondanks Crystals bedenkingen over de geestelijke gezondheid van haar partner.

Hoe onbegrijpelijk ook, Martin is ook nog getrouwd met Sonya (Amber Valletta, Revenge) samen hebben zij een zoon. Elke aflevering van Legends (2014) legt een stukje van de puzzel neer en brengt vaak ook een verrassende wending met zich mee. Sean Bean is heerlijk op dreef als Martin Odum, de strijd van de man om zijn ware identiteit te vinden en de moeite die hij heeft om een Legend van zich af te schudden is knap in beeld gebracht. Ook blijft het lang onduidelijk wie nu vriend of vijand is. Wie is Martin en welke rol spelen de diverse karakters om hem heen?

Legends (2014) probeert niet moralistisch te doen en het heeft ook geen boodschap. Wat het wel heeft is heerlijke actie, snelle dialogen en prachtige video achtige beelden. De acteurs dragen bij om een eenheid van Legends (2014) te maken. Ik denk dat een tweede seizoen zeker te rechtvaardigen is. Ik heb het gelijknamige boek van Robert Littell niet gelezen dus van mij mogen er meer antwoorden komen. De laatste twee afleveringen geven wel wat antwoorden, maar net niet genoeg zodat je nieuwsgierig blijft. Ik hoop dan ook dat TNT snel met goed nieuws zal komen.

8.5 punten voor een actieserie van formaat.
Volg Legends (2014)
The Legend of Alexei Volkov