anonymous geeft "Law & Order: Special Victims Unit - Complete serie" een 0.
Geschreven door anonymous op 5 november 2012.
0
0

Law & Order: Special Victims Unit - Complete serie

Law & Order Special Victims Unit is een misdaadserie uit de Verenigde Staten die al sinds 1999 wordt uitgezonden door NBC. De serie is een spin-off van de originele Law & Order. Waar Law & Order zich op allerlei misdaden focust is Special Victims Unit alleen op zedenzaken gericht. Dat is ook direct het voordeel ten opzichte van Law & Order omdat zedenzaken vaak net iets gruwelijker en daarom interessanter zijn.

SVU is dan wel een spinn-off maar heeft het qua kijkcijfers en populariteit altijd gewonnen van de originele Law & Order.

Net als in Law & Order wordt er in elke aflevering ingegaan op het onderzoek van de zaak( law) en de vervolging van de daders (order). De zaken hebben heftige onderwerpen als verkrachting, kindermisbruik en moord. Er wordt daarom veel gevraagd van de acteurs met name van de slachtoffer rollen. Het acteerniveau is dan ook hoog wat ook weer blijkt uit de vele prijzen die de serie heeft gewonnen door vaste castleden en gastrol acteurs. Dat de serie niet alleen populair is bij de kijker blijkt wel door het aantal bekende acteurs die graag een gastrol in de serie vertolken. Grote namen als Jeremy Irons, Robin Williams en Alfred Molina speelden allemaal een keer mee in een aflevering.

Maar de hoofdrollen zijn voor Christopher Meloni en Mariska Hargitay. Twaalf seizoenen lang spelen zij de rechercheurs Elliot Stabler en Olvia Benson.Waar Stabler vooral de woede en het afgrijzen symboliseert is Benson meer de gevoelige kant die met de slachtoffers meeleeft. Leuk detail: de voornamen van rechercheurs Stabler en Benson (Elliot en Olivia) zijn afgeleid van de namen van de bedenker van de serie Dick Wolf. In het dertiende seizoen dat op dit moment bezig is in de Verenigde Staten is Christopher Meloni helaas niet meer te zien. En dat is te merken aan de kwaliteit. Benson en Stabler waren een duo met enorm veel chemie en vormden toch wel het hart van de serie. De komst van nieuwe acteurs Danny Pino en Kelly Giddish die beiden ervaring hebben met misdaadseries helpt daarbij niet.

Net als in het echte leven heeft niet iedere zaak een goede afloop en verliest het slachtoffer alsnog. Dat geeft sommige afleveringen een zure nasmaak maar is daarom wel een stuk realistischer.

Law & Order Special Victims Unit is een misdaadserie van hoge kwaliteit die heftige onderwerpen niet vermijdt. Samen met het hoge acteerniveau en de chemie tussen de hoofdrolspelers maakt dat de serie meer dan de moeite waard om te kijken.
Volg Law & Order: Special Victims Unit
Combat Fatigue
Combat Fatigue