8
anonymous geeft "Kingdom - Eerste aflevering " een 8.
Geschreven door anonymous op 12 Oktober 2014.
0
0

Kingdom - Eerste aflevering

De wereld van MMA (Mixed Martial Arts) is niet vaak vertoond op televisie. Kingdom tracht daar verandering in te brengen. Kingdom zou je de televisieversie van de film Warrior kunnen noemen. Dat is een ijzersterke film, en een mooie naam om aan geassocieerd te worden. In Kingdom zien wij Alvey Kulina (Frank Grillo, Captain America: The Winter Soldier) en zijn zonen Nate (Nick Jonas, The Jonas Brothers) en Jay (Jonathan Tucker, Parenthood). Nate is de eigenaar van een vechtschool. Hij is de trainer van zijn zonen en ander talent. Ryan Wheeler (Matt Lauria, Friday Night Lights) is een van zijn voormalige vechters, die net terugkeert uit de gevangenis. Kingdom zal dus haar licht schijnen op de levens van deze mannen en de MMA-wereld.

MMA is een sport die de laatste jaren flink aan populariteit heeft gewonnen. Het is een brute, fysieke sport waar veel toewijding voor nodig is om aan de top te kunnen behoren. Vooral het feit dat er meerdere disciplines zijn, waarin je uit de voeten dient te kunnen om mee te draaien in deze wereld, is interessant. Kingdom doet er goed aan om in de grote vechtscène om het gevecht heen te filmen. Het gevecht wordt goed in beeld gebracht, maar op een wijze dat je niet twijfelt aan de kunnen van de acteurs. Zij zijn tenslotte acteurs en geen professionele vechters. Als schrijvers en regisseur dien je het wel zo geloofwaardig mogelijk over te laten komen. Daarin slaagt de pilot zeker. De acteurs hebben het fysiek voor de rol en overtuigen in deze pilot.

Kingdom is goed gecast. Veteraan Frank Grillo is een uitstekende keuze als Alvey Kulina. Grillo is zelf ook bekend met Martial Arts en weet wat die wereld is. Niet voor niets werd Grillo gecast in Warrior (waar hij eveneens een trainer speelde), wat zijn grote doorbraak bij het grote publiek was. Grillo is het type acteur waar Hollywood initieel geen raad mee weet en die op latere leeftijd ineens een veelgevraagd acteur wordt. Grillo heeft het fysiek en uiterlijk voor rauwe karakters. Daarnaast beschikt hij over de charme en overtuiging die een hoofdrolspeler nodig heeft. Grillo is een aanwezigheid op het scherm. Daarnaast komen Lauria en Tucker goed uit de verf. De metamorfose die beiden hebben ondergaan is evident, vooral als je kijkt naar hun werk in Friday Night Lights en Parenthood. Nick Jonas slaat, vooralsnog, geen modderfiguur. De schrijvers geven hem nog niet veel tekst. Het personage is wat introverter. Vermoedelijk omdat Jonas vrij nieuw is in het vak. Dit is dus een goede manier om op andere dingen de nadruk te leggen.

De serie verteld op zich geen nieuwe verhalen. Wij kennen allemaal wel verhaallijnen over familieproblematiek, driehoeksverhoudingen, financiële problemen, etcetera. De charme van Kingdom is dat dit alles lekker rauw in beeld wordt gebracht. Het leven van MMA-vechters wordt niet geglorificeerd. In Kingdom geen 'glits and glamour'; hier zie je de opofferingen die nodig zijn. De keerzijden van deze wereld. Als kijker krijg je een goed beeld over welke verleidingen deze personages dienen te weerstaan. Het is een sober beeld op een familie met gebreken. Het is te hopen dat Kingdom de soapachtige elementen zoveel mogelijk ontwijkt. Er zijn zeker een aantal dingen waar je kanttekeningen bij kunt plaatsen. Deze serie kan zeker verzanden in een melodrama. Hopelijk laat de serie dat niet zover komen. Dit eerste seizoen telt tien afleveringen. Dit is een bemoedigend begin. Met acteurs als Frank Grillo, Matt Lauria, Jonathan Tucker en Kiele Sanchez mag erop vertrouwd worden dat dit iets moois wordt.
Volg Kingdom
Lie Down in the Light
Lie Down in the Light