5
anonymous geeft "King & Maxwell - Eerste aflevering" een 5.
Geschreven door anonymous op 19 juni 2013.
0
0

King & Maxwell - Eerste aflevering

Het detectivegenre is elk jaar weer een beproefd genre in tv-land. Elk jaar weer vliegen de pilots van politie-eenheden en buddy-cops ons om de oren. Het publiek heeft blijkbaar een fascinatie met het oplossen van puzzels. Begrijpelijk, want het blijft leuk om te gissen naar de dader, naar zijn of haar handlangers en wat het motief is. Zo wanen wij ons voor even ook de grote speurneus. Als die briljante detective, of rechercheur, die in staat is om dé zaak op te lossen waar anderen zich op stuk bijten. Dus gaan wij puzzelen en proberen wij de stukjes allemaal op de juiste plek te plaatsen. Helaas is de puzzel die de kijker samen met King & Maxwell dient op te lossen te simpel en vraagt zij niet om veel puzzelwerk.

Na Rizzoli & Isles komt zender TNT weer met een buddy-concept met twee tegenpolen die elkaar schijnbaar moeten versterken. Shane Brennan, de bedenker van NCIS: Los Angeles, heeft King & Maxwell gebaseerd op de boeken van David Baldacci. Hoe getrouw de serie is aan die boeken zal dus moeten blijken. In de pilot draait Brennan de rollen om en wordt de vrouw (althans in de pilot) neergezet als de harde en de man als de weldenkende. Sean King (Jon Tenney, The Closer) is gestructureerd en analytisch en Michelle Maxwell (Rebecca Romijn, Ugly Betty) is wat impulsiever, een vechtersbaas en kan schieten als de beste. Duidelijk geen dame waar je mee wil sollen. De twee hebben ook nog gewerkt voor de Geheime Dienst en zijn nu privé-detectives (King heeft daarnaast ook een titel als advocaat). Natuurlijk zijn de twee ook niet vervelend om naar te kijken, aangezien Rebecca Romijn haar looks niet is verloren en Jon Tenney het vrouwelijke publiek moet opwarmen met zijn stoppelbaardje.

De alom bekende ingrediënten zijn er en toch is de pilot een matige. De oorzaak: deze zaak van de week is niet boeiend en de serie maakt al gauw duidelijk hoe de vork in de steel zit. Hierdoor heb je als kijker nooit het gevoel dat er ook echt wat op het spel staat voor onze protagonisten. King & Maxwell onderzoeken namelijk de dood van iemand die King aan het hart gaat, maar het plot ontwikkelt zich vanaf dat punt te voorspelbaar. De gemiddelde detective-kijker kijkt er zo doorheen. En dat is jammer, want dan valt namelijk de hele aflevering in het water en de spanningsboog wordt om zeep geholpen. De pilot lijdt dus onder een matig script van Brennan, maar dat hoeft niet desastreus te zijn. Het is alleen jammer als het (in dit geval) de introductie aan de serie is. Maar, Brennan is al jaren succesvol met NCIS: Los Angeles en die serie behoort (wanneer het seizoen uitgezonden wordt) bijna wekelijks bij de best bekeken series van Amerika. Daarbij moet wel gezegd worden dat die serie op CBS wordt uitgezonden en die zender is natuurlijk in meer huishoudens te ontvangen dan kabelnetwerk TNT.

Wat misschien wel desastreuze gevolgen voor de komende afleveringen kan hebben, is dat er (nog) niet echt chemie is tussen Tenney en Romijn. Het wordt duidelijk dat King & Maxwell dezelfde achtergrond hebben en dat zou een hechtere band moeten creëren dan de band die de acteurs ons voorschotelen. Acteren, dat kunnen zij; maar de twee overtuigen nog niet helemaal als een hecht en complementair duo. De laatste scène tussen hen toont wel al vooruitgang en daarom kun je het misschien onder de noemer 'opstart problemen' scharen. Wat wel top is, is dat Ryan Hurst (Opie, Sons of Anarchy) weer op tv te bewonderen is. In King & Maxwell is Hurst een autistische savant, Edgar Roy, die je met recht een rekenwonder kunt noemen. Dat ons duo nog vaker een beroep op hem gaat doen staat vast.

King & Maxwell kan zeker hetzelfde publiek aanboren als Rizzoli & Isles, NCIS, CSI (en dergelijke) en dat gaat de serie dan ook vermoedelijk (als het echt bestaansrecht wil hebben) doen. De acteurs hebben de looks en de charisma om de rollen te dragen, dus te hopen is dat het er snel meer uitkomt dan in de pilot. En persoonlijke favoriet Hurst verdient het, daar doet een matige pilot niets van af. Hoewel het natuurlijk beter had geweest als hij zich had verbonden aan een iets spannender (en uitdagender) project.
Volg King & Maxwell
Pandora's Box
Pandora's Box