4.5
anonymous geeft "Killjoys - Eerste aflevering" een 4.5.
Geschreven door anonymous op 27 juni 2015.
0
0

Killjoys - Eerste aflevering

Een pilot zegt niet alles. Na een eerste aflevering kunnen series beter worden of het voor elkaar krijgen om slechter te worden. Wat een pilot wel zegt, is of een serie de moeite waard wordt om te volgen. Het is wel een significante indicatie of de kijker zijn tijd moet gaan investeren. Het gebeurt echter niet vaak dat dan al de juiste toon is gevonden en dat alles een geheel vormt. Kortom, een serie heeft (vaak) tijd nodig om wat neer te zetten. Maar soms… soms zegt een eerste aflevering wel degelijk genoeg. In het geval van Killjoys is wat er gezegd wordt luid en duidelijk: deze serie is niet de moeite waard. Niks wat in de introductie getoond wordt, doet vermoeden dat wij hier te maken hebben met een serie die wat te zeggen heeft. Killjoys heeft een muilkorf om. Killjoys is dat vervelende jongetje dat vroeger in de hoek moest staan. Dat jongetje mocht er uiteindelijk uit, Killjoys mag er blijven staan. Drieënveertig minuten is niet veel, dus de koppige kijkers onder ons mogen gaan bungee jumpen. Pas wel op dat het koord niet breekt.

Killjoys volgt drie premiejagers die interplanetaire missies aannemen en de jacht openen op criminelen. Dat alles onder een systeem dat de Quad wordt genoemd. De drie zullen op elkaar aangewezen zijn nu een multi-planetaire oorlog dreigt die weleens de Quad zou kunnen vernietigen. In de eerste aflevering maken wij eerst kennis met Dutch (Hannah John-Kamen, Happy Valley) en John (Aaron Ashmore, Warehouse 13), twee van de drie premiejagers. Wanneer er een executiebevel wordt uitgeroepen voor D'avin (de latere derde premiejager) neemt John de klus aan om zijn van zich vervreemde broer te redden. Dat wordt echter bemoeilijkt door een rivaliserende Killjoy die zich ook op de klus stort. Dutch en John voeren nu een race tegen de klok om D'avin's naam in ere te herstellen, alsook die van henzelf.

Laatst had ik een gesprek met MijnSerie-collega Mandy over Dark Matter, een sciencefiction serie van dezelfde zender (Syfy) die onlangs is begonnen. Daar was zij allerminst over te spreken en zij gaf dan ook aan dat zij Dark Matter een 1 zou geven. Ik kan niet zeggen dat ik haar niet grotendeels begrijp, maar wat betekent dit dan voor Killjoys? Hoe verhoudt deze serie zich dan kwalitatief tot Dark Matter? Tja, wat is Killjoys… Het is in ieder geval geen serie die ons een nieuwe kijk gaat geven op het genre. Killjoys bewandelt een dusdanig platgetreden pad, dat het onmogelijk is dat de serie er geen platvoeten door heeft gekregen. Alles wat Killjoys doet, hebben wij al tig keer in andere series gezien en dan ook nog beter uitgevoerd. Wat ook niet onbelangrijk is, is dat wij dat uitgevoerd hebben zien worden door interessantere hoofdpersonages. Wie zijn deze mensen!? Willen wij zelfs weten wie deze mensen zijn en wat hen drijft? Dat is moeilijk te zeggen, omdat de pilot geen enkele indicatie geeft waarom het je zou moeten interesseren wie deze mensen zijn. Killjoys is het type serie waar het moeilijk voor te stellen is dat iemand er warm van wordt. Luister, ik houd ook van sciencefiction. Maar dit is niet representatief voor het genre.

Killjoys kun je omschrijven met de volgende woorden: 'oninteressant' en 'niet overtuigend'. De wereld die uiteen wordt gezet, doet hetzelfde als melatonine pillen: het zorgt er namelijk voor dat je in slaap valt. Een wereld in een sciencefiction serie moet je erin trekken. Je moet benieuwd zijn naar welke regels er gelden, welke invloed die hebben op de maatschappij en hoe de machtsverhoudingen zijn. Je moet je er bijna in willen onderdompelen. In ieder geval je gezicht nat kunnen maken. Dat gebeurt hier niet. Het enige waar Killjoys de kijker in trekt, is de slaapkamer om te worstelen met je kussens. Dit alles is een probleem, aangezien de niet overtuigende actiescènes je ook niet wakker houden. Dat betekent dus dat je aan het snurken bent tijdens deze aflevering. Of je hoofd steeds tegen je schouders valt (met kwijl in je mondhoeken) omdat het moeite kost om wakker te blijven. De gebruikte effecten zijn niet om over naar huis te schrijven, de gevechtschoreografieën zijn amateuristisch en de serie ziet er flets uit. Als Killjoys hongerig maakt naar meer, dan is er maanden niet gegeten. Er wordt door serie-liefhebbers vaak gezegd dat Nederlandse series niet deugen, maar er zijn talloze Nederlandse series waar dan aan gerefereerd wordt die beter zijn dan Killjoys. Neem dat maar van mij aan.
Volg Killjoys
Last Dance
Last Dance