8
anonymous geeft "iZombie - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door anonymous op 7 Mei 2015.
1
0

iZombie - Eerste aflevering

Wat een prachtige leader! Michael Allred, de artiest die ook de tekeningen verzorgt voor de comics, is verantwoordelijk voor de intro van iZombie. Als fervent serieliefhebber heb ik al veel mooie mogen zien, maar die van iZombie is simpelweg prachtig. Dat is toch een pluspuntje wanneer je de zoveelste comic serie tegemoet gaat. Er komt, namelijk, nu zo een stortvloed aan Marvelseries en DC-series op ons af, dat je al een zekere moeheid onder veel kijkers kunt zien. Deze serie is een losse adaptatie van de gelijknamige comic van DC Comics. Nu ben ik niet bekend met deze comic, dus ik kan niet aangeven hoe trouw de serie is aan de comic, maar de pilot slaagt er goed in om het gevoel van een comic over te brengen. Daarnaast slaagt de pilot erin om iZombie meteen een distinctieve sfeer te geven, die de serie onderscheidt van de andere comic-adaptaties die nu te zien zijn op televisie. Het allerbelangrijkste: de serie heeft een zeer charmante en goede hoofdrolspeelster in Rose McIver. Dat is het grootste pluspunt, vooral omdat in dit soort series vaak de bijrolllen de serie dragen.

Liv Moore (Rose McIver) is een jonge vrouw met een veelbelovende carrière. Eigenlijk heeft Liv alles wat een mens kan wensen: zij heeft een familie die haar door dik en dun steunt, een knappe verloofde en een leuke vriendengroep. Alles verandert wanneer zij een feestje bijwoont dat totaal uit de hand loopt. Gevolg: Liv is nu een ondode, een zombie. De oude Liv is nu niet meer. De nieuwe Liv heeft haar baan opgezegd en zij werkt nu in een mortuarium. Dat moet wel, want Liv is dol op hersenen. Waar vind je hersenen? Juist, bij personen die net het leven hebben gelaten. Er is alleen een nadeel: na het eten van de hersenen van de overledene krijgt zij diens herinneringen. Met behulp van haar baas Ravi Chakrabarti (Rahul Kohli, Holby City) en rechercheur Clive Babinaux (Malcom Goodwin, Breakout Kings) probeert zij onopgeloste zaken op te lossen. Daarnaast probeert zij met Ravi haar huidige conditie te begrijpen en het dreigende onheil in Seattle het hoofd te bieden.
iZombie is beslist geen serie die het genre vernieuwt, maar zoals altijd gaat het om de invulling van bekende gegevens. Daar wint iZombie het van het gros van de bestaande comic series op dit moment. Dit is een serie die vanaf de eerste aflevering een duidelijk beeld heeft over welk verhaal zij wil vertellen. De serieliefhebbers onder ons weten (en vooral bij comic series) dat dit vaak niet het geval is bij de start van een serie. De serie zit knap in elkaar. Let ook op de tekeningen die scènes inleiden. Het maakt het geheel net allemaal iets fraaier. Daarnaast weet de pilot het ook luchtig te houden en humor te verweven in het materiaal. Ravi dient duidelijk als de komische afleiding en Rahul Kohli komt goed uit de verf in deze pilot. Clive is dan weer het personage dat Liv met beide benen op de grond houdt. Beide personages worden nog niet echt uitgediept in deze pilot, maar zij krijgen wel al genoeg te doen. Rose McIver is als Liv uitstekend. Haar spel weet de kijker meteen in de serie te trekken. Je krijgt als kijker direct een band met Liv en dat heeft duidelijk te maken met de facetten die McIver het personage meegeeft. Dit zijn toch de drie personages waarvan de serie het voornamelijk moet hebben. Gelukkig stelt de cast niet teleur.

Je kunt je wel afvragen waarom niemand vragen stelt bij Liv's nieuwe uiterlijk. Alle aandacht gaat vooral uit naar haar carrière/liefdesleven. Daar valt zeker wat voor te zeggen. Daarnaast heeft Liv een trauma meegemaakt. Zij zou dus zeker lang depressief kunnen zijn. Ze zou dus ook haar uiterlijk kunnen veranderen (haar haren verven, bijvoorbeeld) en een andere kijk op het leven kunnen krijgen. Maar, de zeer bleke huidskleur? Het is vrij apart om te zien dat niemand het hier echt over heeft in de pilot. Je zou verwachten dat men Liv meer op de huid zou zitten. Ik ben benieuwd hoe de serie dit verder aanpakt. Desalniettemin is dit een uitstekend begin voor deze serie, die trouwens nog steeds niet vernieuwd is door The CW. In mei zal The CW rond de tijd van de upfronts bekend maken of de serie vernieuwd wordt of niet. Ik heb daar goede hoop op. Waarom: iZombie maakt het namelijk leuk om een zombie te zijn.
Volg iZombie
All's Well That Ends Well
All's Well That Ends Well