Mandy Gelling-Potharst geeft "Hunters (2020) - Eerste vijf afleveringen" een 9.5.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 18 februari 2020.
4
0

Hunters (2020) - Eerste vijf afleveringen

"You thought the war was over?"

Hou je van Quentin Tarantino? Dan is Hunters (2020) een serie die je wel zal liggen. Maar verwacht niet de humor en de finesse van de beroemde regisseur. Hunters (2020) doet ongegeneerd landje pik, maar mist de onverschrokkenheid die Tarantino bijvoorbeeld liet zien in Inglorious Basterds. Bijna alle spelregels die Tarantino gebruikt worden ook gebruikt in de nieuwe zwarte komedie-thriller van Amazon. Is dat erg? Nee, zeker niet. Daardoor is Hunters (2020) juist een lust voor oog en oor.

En het brein wordt ook niet vergeten. Zijn alle Hunters wel wie ze zijn? Welke geheime agenda hebben ze, als ze die al hebben? Het verhaal begint met een jonge Joodse Jonah Heidelbaum (Logan Lerman, Jack & Bobby). Hij woont in 1977 in Brooklyn New York samen met zijn Safta (oma) Ruth. Ruth (Jeannie Berlin, The Night Of) is een Holocaust-overlevende. Door een vreselijke gebeurtenis leert Jonah Meyer Offerman (Al Pacino, Angels in America) kennen. En dat geeft het startsein voor Jonah om zich te ontpoppen als jager.

Only the dead know the end of war.

Hij leert daarbij meer jagers kennen en die hebben allemaal één doel; alle nazi’s opsporen, berechten, veroordelen en executeren. Maar de jagers worden zelf ook opgejaagd, onder andere door FBI-agent Millie Malone (Jerrika Hinton, Grey’s Anatomy) en de Amerikaanse neo-nazi Travis Leich (Greg Austin, Mr Selfridge). Waar Malone vrij subtiel maar redelijk vuil gebekt te werk gaat, gaat Leich juist bijna woordeloos maar weinig subtiel te werk. De contrasten tussen deze twee zijn goed in beeld en woord gebracht.

[image-152013]

Living well is the best revenge.

Waar de contrasten minder duidelijk zijn is bij de Carter regering. Want het Vierde Rijk blijkt lange armen te hebben. En de jagers lijken ook zelf niet allemaal wie ze zeggen te zijn. Persoonlijk heb ik genoten van de eerste vijf afleveringen. De terugblikken gaven mij de rillingen over het lijf. Want hoewel we weten hoe wreed de nazi’s waren blijkt het geweld en sadisme in de serie nog wreder en grenzelozer te kunnen zijn. Hunters (2020) is dan niet geschikt voor die kijkers die niet tegen bloed en andere sadistisch geweld kunnen.

De muziek is prima, de beelden rustig en de regie is uitstekend. Jordan Peele (The Twilight Zone (2019) is de uitvoerend producent en David Weil is de schrijver/bedenker van de serie. En de jonge schrijver kan nog wel wat bijleren. Bijvoorbeeld dat een eerbetoon aan je overleden grootmoeder, ook een overlevende van de Holocaust, niet samen gaat met een eerbetoon aan Tarantino. Waar Tarantino alle historische gebeurtenissen ogenschijnlijk niet serieus neemt, doet Weil dat wel en dat spreekt elkaar tegen.

Maar ik moet zeggen dat ondanks de bovenstaande kritiek Hunters (2020) een uitstekende serie is met een heerlijke hoofdrol voor Pacino en een cast die van wanten weet. Watchmen en The X-Men in een vernieuwend Joods jasje met een vleug humor, zich afspelend in het tijdperk waarin ik ben opgegroeid…ik kan niet wachten op de volgende vijf afleveringen. Want Hunters (2020), voorheen bekend als The Hunt, mag mij vanaf nu rekenen als fan. De Joodse superhelden hebben dan wel geen superkrachten of een cape en masker. Maar ze hebben Offerman en een ‘gezonde’ dosis wraakzucht om de wereld te bevrijden van de nazi’s onder ons.

Hunters (2020) krijgt dan voor de eerste vijf afleveringen een 9,5. Omdat ik hou van superhelden die de slechteriken een koekje van eigen deeg geven.
Volg Hunters (2020)
The Trial of Adolf Hitler