8
Mandy Gelling-Potharst geeft "Houdini & Doyle - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 17 augustus 2016.
0
0

Houdini & Doyle - Seizoen 1

Iedereen die niet op een onbewoond eiland zonder internet, televisie en boeken is opgegroeid, heeft vast wel eens gehoord van de boeienkoning Harry Houdini en geestelijk vader van Sherlock Holmes Sir Arthur Conan Doyle. Dat de twee bevriend waren is vrij algemeen bekend. Doyle heeft nog jaren lang volgehouden dat Houdini echt paranormale gaven had. Of ze ook moorden hebben opgelost als in de serie Houdini & Doyle waag ik te betwijfelen, maar ik was er niet bij dus helemaal zeker zal ik het nooit weten.

Houdini: "What the eyes see and the ears hear, the mind believes."

Alle Sherlock liefhebbers weten dat Doyle op een bepaald moment Sherlock dood heeft laten gaan en daar beginnen we de serie. Houdini (Michael Weston, Coma) treed op in Londen en Doyle (Stephen Mangan, Episodes) heeft net zijn boek The Great Boer War uitgebracht. En dan, heel toevallig, gebeurt er een moord in Londen en de omstandigheden zijn op zijn zachtst gezegd verdacht. Houdini is de grote scepticus en gelooft niet in het bovennatuurlijke terwijl Doyle er juist voor open staat.

Houdini & Doyle
© ITV

Doyle: "Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth."

Ze krijgen hulp van de eerste vrouwelijke agent bij Scotland Yard, Adelaide Stratton (Rebecca Liddiard, MsLabelled). Ook zij schijnt gebaseerd te zijn op een persoon die werkelijk heeft bestaan, alleen haar naam was niet Stratton maar Edith Smith en Smith werd pas in 1915 de eerste vrouwelijk agent. Samen lossen ze moorden op met een bovennatuurlijk tintje. De serie houdt zich vrij trouw aan het leven van de beide mannen. Sommige feiten lopen niet synchroon met de werkelijkheid maar dat hoeft ook niet.

De serie Houdini & Doyle is een leuke, aangename zomerserie die koelbloedige moorden verbindt met de beide mannen op een onverwacht leuke manier. Helaas heeft ITV/FOX besloten om niet verder te gaan met de serie en daardoor blijft er een beetje een open einde na het eerste seizoen. Maar de serie trok niet genoeg kijkers en had lauwe kritieken waardoor het besluit best wel logisch is. Maar voor mij persoonlijk vind ik het jammer. Ik had best nog wel een paar zomers naar de serie Houdini & Doyle willen kijken.

8 punten voor het geslaagde eerste en tevens laatste seizoen.
Volg Houdini & Doyle
The Pall of LaPier