6.5
anonymous geeft "Gasten - Eerste twee afleveringen" een 6.5.
Geschreven door anonymous op 19 juni 2015.
0
0

Gasten - Eerste twee afleveringen

Het moet een pijnlijke conclusie zijn: concluderen dat je teleurgesteld bent over hoe het leven is gelopen. Wanneer wij de wijde wereld in trekken, lopen wij over met glorieuze ideeën en torenhoge ambities. Geen berg is te ver. Hoe vervelend is het dan wanneer je met je vingers aan de vingertoppen blijft hangen. Om eerlijk te zijn; wij kampen allemaal met teleurstellingen. Wat als? En als ik dit zo had gedaan, dan... Het is de reden dat velen niet graag in de spiegel kijken. Niemand wilt tenslotte geconfronteerd worden met zijn/haar eigen tekortkomingen. Laat staan erover praten. In Gasten maken wij kennis met Esmee, David, Pip en Kiki. Jongvolwassenen die deze gevoelens maar al te goed kennen.
Wat is Gasten? "Gasten is een pilot voor een tv-serie, gemaakt door 4 vrienden met een liefde voor films en series maar slechts een fractie ervaring. Alles wat je ziet is het product van moeite, liefde en slapeloze nachten. De serie is gemaakt met donaties en hulp van vrienden."

De opzet van Gasten is dat dit viertal in elke aflevering op vrijdag bij elkaar komt om het leven te bespreken. Of ja, bespreken. De vier praten wel, maar niet over wat hun echt bezighoudt. En dat is herkenbaar. Wie heeft er niet in het bijzijn van vrienden een masker opgezet? Een glimlach op het gezicht getoverd, terwijl er weinig reden tot lachen is? Dat Esmee in de eerste aflevering dus de status quo doorbreekt is niet meer dan normaal. Dit zorgt tevens voor conflict en dat is nodig in een serie die nihilistisch aanvoelt. Geen tierelantijntjes in Gasten, geen overheersende score, maar mensen die praten. Die proberen te communiceren. En toch bewandelt Gasten in de eerste aflevering wel een dunne lijn met de introductie van Esmee. Een personage die wij net leren kennen (die jaren van het toneel is geweest) en zich meteen al zo duidelijk profileert, komt niet heel sympathiek over. Is het wel jouw plek om anderen al zo snel op hun tekortkomingen te wijzen? Op dat moment in de aflevering is er nog namelijk nog geen band tussen de vier en het publiek. De eerste aflevering, ‘Alles op Tafel’, is ook duidelijk minder dan de tweede aflevering, genaamd Twee’. De dialogen weten dan nog niet te boeien en een belangrijk gesprek tussen David en Esmee valt een beetje in het water door vervelend camerawerk: de scène zou beter zijn als de acteurs allebei voortdurend in hetzelfde shot te zien waren, nu springt de camera te snel heen en weer tussen de twee, en dat is storend.

Het acteerwerk is degelijk, alhoewel niemand de serie nog op zijn/haar schouders neemt. Laurien Verstraten (Esmee) en Ralph Remers (Pip) maken in de twee afleveringen de beste indruk, al komt dat simpelweg ook omdat wij het meeste van hen te zien krijgen. De twee voeren een diepgaand gesprek in de tweede aflevering die binnenkomt. Het zijn dit soort humane momenten die Gasten net dat beetje extra geeft. Er gebeurt namelijk niks spannends in Gasten, daarom moet wat getoond wordt wel weten te boeien. Dit soort existentiële gesprekken weten te boeien en dat is van levensbelang voor een serie die op deze manier gestructureerd is. Het is van belang dat de serie deze vier personages de moeite waard maakt. Geef ons de kans om hen echt te leren kennen en maak hun problemen significant voor ons. Er zit dus zeker leven in Gasten, vooral als het niveau van de tweede aflevering aanhoudt. Je ziet dat de afleveringen met minimale middelen zijn gemaakt, maar dat wordt nergens storend. Gasten bewijst hiermee dat er niet altijd hoge productiewaarden nodig zijn om een interessant product af te leveren.

Zou Gasten bestaansrecht hebben op de reguliere televisie? Ja, zeker als hier en daar wat gesleuteld wordt aan de opzet. De leader valt zeker op en weet meteen een bepaalde sfeer neer te zetten. Rotterdam als rode draad door de serie voegt zeker het nodige toe. Hoe heeft de stad hen beïnvloedt en wat betekent Rotterdam en een Rotterdammer zijn voor hen? Geef de vier hoofdrolspelers allemaal, bijvoorbeeld, eigen afleveringen. David en Kiki zijn nog wat onderbelicht en voelen (nog) niet aan als echte personages. Daarbij moet natuurlijk wel gezegd worden dat er keuzes gemaakt moesten worden, aangezien er nog maar twee afleveringen zijn. Het lijkt echter wel alsof David en Kiki voor spek en bonen meedoen en dat is natuurlijk niet de bedoeling. En, wie weet; misschien kunnen er wel meer gasten op bezoek komen die ons meer vertellen over de vier. Wat in ieder geval overheerst is dat Gasten zeker wat kan worden, vooral met meer middelen. De twee pilotafleveringen zijn nu te zien op www.gastendeserie.nl.
Volg Gasten
Episode 1
Episode 1