8
Jessica Dillema geeft "Game of Thrones - Seizoen 2" een 8.
Geschreven door Jessica Dillema op 24 Maart 2013.
0
0

Game of Thrones - Seizoen 2

Game of Thrones, de serie die al tijden op nummer één staat in de top 50 van MijnSerie.nl en waarin ook de Nederlandse actrice Carice van Houten haar opwachting maakt. De serie had er al twee seizoenen opzitten voordat ik mij eraan waagde. Ik heb seizoen één en twee uiteindelijk in een week tijd gekeken. Hoewel ik in seizoen één nog moeite had met het volgen van het verhaal, had ik hier in het tweede seizoen minder last van. Het tweede seizoen is naar mijn mening dan ook beter dan het eerste seizoen. Er zijn natuurlijk wel zoveel personages dat ik zo nu en dan nog even moet checken wie het ook alweer is. Mocht je seizoen één nog niet gezien hebben, lees dan absoluut niet verder.

Aan het einde van de laatste aflevering van het eerste seizoen zagen we Daenerys Targaryen in het vuur stappen en er ongeschonden weer uitstappen. Maar ze kwam niet alleen uit het vuur, de drakeneieren waren namelijk uitgekomen waardoor iedereen nu aan haar voeten ligt. Het zijn tenslotte de enige drie draken in de wereld. Ondertussen is koning Robert vermoord, is Joffrey aan de macht en heeft hij de rechterhand van zijn vader Robert laten onthoofden. Het tweede seizoen beloofde een nog groter slachtveld te worden. De zeven koninkrijken willen allen de Iron Throne.

Robb Stark neemt de leiding in de Stark familie nu zijn vader niet meer leeft en wil dat er niet meer één verenigd koninkrijk komt en vecht voor de onafhankelijkheid van het noorden. Tyrion is de nieuwe rechterhand van de koning, Stannis Baratheon begint met het plannen van een invasie (met behulp van de Melisandre die wordt gespeeld door Carice van Houten), Daenerys gaat met haar drie draken op zoek naar bondgenoten en Jon Snow loopt met de Nachtwacht tegen een Wildling aan. Nieuwe verbonden worden aangegaan, nieuwe gezichten komen ten tonele, maar ook worden verbonden verbroken en zien we personages uit de serie verdwijnen. Iedereen heeft al dan niet een geheime of niet zo geheime agenda. De strijd om de Iron Throne is hierbij echt begonnen.

Qua personages ben ik dit seizoen van mening veranderd. Hoewel ik Tyrion Lannister in het eerste seizoen een pervers ventje vond, ben ik hem in dit seizoen juist gaan waarderen. Je komt achter zijn nobele kant en ziet hoe hij opkomt voor de mensen die lijden onder het gezag van Joffrey. Peter Dinklage (die Tyrion speelt in de serie) is dan ook één van mijn favoriete acteurs in de serie. En niet alleen ik zag zijn kwaliteiten. Hij heeft namelijk direct een rol in de nieuwe X-Men film aangeboden gekregen. Joffrey ben ik alleen maar vreselijker gaan vinden, hij is bij de fans dan ook beter bekend als de ‘Bitch King’. Er zit geen greintje goedheid in die jongen en ik zie hem dan ook graag op een andere plek dan de Iron Throne. Het feit dat als ik hem zie hem verafschuw betekent wel dat Jack Gleeson het personage Joffrey goed neer weet te zetten. Eigenlijk is de casting van de gehele serie ontzettend goed gedaan.

Persoonlijk heb ik niet zoveel met het bloedvergiet dat zo visueel in beeld wordt gebracht, bijvoorbeeld wanneer je letterlijk ziet hoe een mes of zwaard in iemands oog verdwijnt. Ik ben meestal meer iemand die er van houdt dat de indruk gewekt wordt dat er iets gruwelijks gebeurd, maar dat het niet in beeld wordt gebracht. Mocht je er dan ook echt niet tegen kunnen om een afgehakt hoofd te zien dan raad ik ook direct aan om niet aan de serie te beginnen. Daarnaast is ook nog een behoorlijke hoeveelheid naakt te zien in Game of Thrones, dus het is niet een standaard serie zoals die je op de meeste zenders tegen zou komen. Maar als je daar tegen kunt, of er doorheen kunt kijken dan raad ik Game of Thrones zeker wel aan. Want het verhaal is namelijk zeer goed. Ik weet dan ook zeker dat als het bloedvergiet niet zo duidelijk in beeld zou worden gebracht ik de serie nog beter zou vinden. Maar dat is natuurlijk erg persoonlijk, ik ken namelijk ontzettend veel mensen die het juist geweldig vinden dat het op deze manier in beeld wordt gebracht.

Het tweede seizoen is absoluut beter dan het eerste seizoen en doet dus niets onder voor het eerste seizoen. De verhaallijnen worden alleen maar beter en spannender en ik sta soms versteld van het feit wat er gebeurt met de personages. Deze serie is alles behalve voorspelbaar (zolang je de boeken niet gelezen hebt natuurlijk) en dit zorgt ervoor dat je blijft kijken. Het derde seizoen is al gefilmd en is vanaf 1 april te zien op HBO NL. En nee, dat is geen grapje!
Volg Game of Thrones
The Iron Throne
The Iron Throne