9
Jessica Dillema geeft "11.22.63 - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Jessica Dillema op 8 juli 2016.
11
1

11.22.63 - Seizoen 1

De enige reden dat ik 11.22.63 ben gaan kijken was omdat ik wist dat James Franco de hoofdrol zou spelen. Niet dat ik hou van elke rol die hij speelt - in de één is hij sterker dan de ander - maar omdat hij over het algemeen een goede acteur is wilde ik deze serie wel proberen. En laat me je zeggen, ik heb er geen spijt van gehad. Ik denk zelfs dat dit mijn favoriete serie van dit jaar zal zijn.

When you fight the past, the past fights back.

De omschrijving van de serie sprak mij eigenlijk niet eens zoveel aan, behalve dan dat de jaren '60 een interessant tijdperk is om op terug te kijken. De serie is een verfilming van het gelijknamige boek van Stephen King en draait om Jake Epping (James Franco, General Hospital), een 35-jarige leraar Engels. Door Al Templeton (Chris Cooper, Demolition) wordt hij geïntroduceerd aan een portaal dat hem terugbrengt naar 1961.

Jake Epping reist, bijna gedwongen door Al, terug naar 1961 met als doel de moord op J.F. Kennedy te voorkomen. Die moord vindt echter pas plaats op 22 november 1963 (de titel van de serie dus). Hij zal zijn tijd dus moeten goed moeten gebruiken en zich aan moeten passen om niet op te vallen in een tijd waar hedendaagse kleding uit de toon valt. Maar... wanneer je na twee jaar terug zou keren naar het heden (waar dan nog slechts twee minuten zijn verstreken), en dan opnieuw het portaal in gaat, dan ben je weer terug in 1961 en is alles dat je hebt veranderd weer ongedaan gemaakt. De geschiedenis is een personage op zich en ze vecht op haar manier terug wanneer Epping dingen wil veranderen.

11.22.63
© Hulu

De thema's die aan bod komen zijn enorm boeiend. Gezien er nog vele zaken zijn rondom de moord die nooit opgehelderd zijn was ik wel benieuwd naar hoe ze het zouden uitwerken. En bovenal was ik nieuwsgierig of J.F. Kennedy uiteindelijk toch dood zou gaan of dat het Epping zou lukken de moord te voorkomen. Hoe het ook zij, het wordt in elk geval fantastisch uitgewerkt!

Daniel Webber (Home and Away) zien we in de rol van vermeende moordenaar Harvey Lee Oswald, en hij speelt zijn rol fantastisch. Een genot om naar te kijken. Dit geldt uiteraard ook voor hoofdrolspeler James Franco die Epping heel realistisch en overtuigend neerzet. George MacKay wil ik graag even specifiek benoemen, want vanaf het moment dat hij als een soort sidekick van Epping het verhaal instapt (vanaf aflevering drie geloof ik) vind ik de serie nog leuker worden. MacKay is een sterke acteur en hij speelt zijn rol overtuigend. Hij brengt humor in de serie, maar weet ook de serieuze stukken sterk neer te zetten. Verrassende bijrollen zijn ook van Josh Duhamel (Battle Creek), T.R. Knight (Grey's Anatomy) en Sara Gadon (Ruby Gloom).

11.22.63 bestaat uit slechts acht afleveringen en dat is ook meteen zijn kracht.

11.22.63 bestaat uit slechts acht afleveringen en vormt hiermee een afgerond geheel; er zullen geen nieuwe afleveringen gemaakt worden. Dit is ook direct de kracht van de serie, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Stephen Kings Under the Dome. De serie wordt verteld in de tijdspanne die nodig is en wordt niet onnodig uitgemolken. Hierdoor blijf je alle acht afleveringen op het puntje van je stoel zitten (de serie is binge-waardig) en heb je echt het gevoel dat je naar een fantastische serie kijkt.

11.22.63 is een serie waarbij de tijd waarin het verhaal zich afspeelt fantastisch wordt weergeven. Ook de acteurs spelen uitmuntend. James Franco en Daniel Webber zijn absoluut noemenswaardig, maar vooral George MacKay springt er voor mij uit. De gehele serie zit je in spanning en het einde vond ik sterk. 11.22.63 bestaat uit slechts acht afleveringen en dat is ook meteen zijn kracht. Het enorm boeiende verhaal wordt verteld in de tijd die nodig is en wordt niet onnodig gerekt. Je wordt helemaal in het verhaal gezogen wat ervoor zorgt dat je de serie in een keer wilt afkijken. Deze serie moet je gezien hebben; het is misschien wel de beste serie van 2016.

11.22.63
© Hulu
Volg 11.22.63