8
Jessica Dillema geeft "Second Chance - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door Jessica Dillema op 14 januari 2016.
1
0

Second Chance - Eerste aflevering

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik deze serie aan mijn wil-ik-gaan-kijken lijst toevoegde, dus toen ik de eerste aflevering eindelijk ging kijken wist ik eigenlijk al niet goed meer waar de serie over zou gaan. Ik doe dit trouwens steeds vaker; een film of serie instappen zonder te kijken naar de trailer of mij er vooraf in verdiepen. Maar dat terzijde. Ik wist dat Tim Dekay een rol zou gaan spelen in de serie, en gezien White Collar afgelopen is keek ik er naar uit hem weer in een nieuwe serie te zien.

Voordat Second Chance ook maar begonnen was, is het al meerdere keren van naam veranderd. Mogelijk heb je het al eens voorbij zien komen als Frankenstein, The Frankenstein Code en meer recentelijk als Lookingglass. Uiteindelijk zijn ze voor nog weer een andere naam gegaan: Second Chance. Ach, mij maakt het niet zoveel uit hoe de serie heet, want na deze eerste aflevering kijk ik hoe dan ook uit naar de tweede!

Ik ben heel benieuwd naar hoe ze deze serie verder gaan ontwikkelen

Second Chance draait om Jimmy Pritchard, wie we in deze eerste aflevering in twee verschillende gedaanten zien. Jimmy (Philip Baker Hall) is 75 jaar, en moest vijftien jaar geleden aftreden als sheriff omdat hij betrapt was op onder andere het vervalsen van bewijs. Jimmy is vader van twee kinderen en heeft een kleindochter (Ciara Bravo, Red Band Society). Zijn leven eindigt echter plotseling door corrupte FBI agenten, wanneer hij hen betrapt terwijl ze het huis va zijn FBI zoon doorzochten.

Dan zijn er ook nog Otto (Adhir Kalyan, Rules of Engagement) en Mary (Dilshad Vadsaria, Greek); een tweeling, beide geleerden, en oprichters van het imperium Lookingglass (ik denk een soort Facebook van de toekomst?). Ze brengen Jimmy Pritchard weer tot leven. Niet de 75-jarige alcoholist, maar een 35-jarige betere versie van zichzelf (Robert Kazinsky, EastEnders). Dit is echter niet geheel zonder zelfbelang; Mary heeft namelijk kanker en genie Otto is een bepaalde mentale staat waarbij hij niet zonder haar kan leven omdat hij niet kan communiceren met de wereld. Het bloed van Jimmy kan de oplossing zijn voor haar kanker.

Second Chance (2016)
© FOX

De gehele aflevering weet deze pilot te boeien. Tim Dekay neemt weer een soortgelijke rol aan als in White Collar, misschien niet vernieuwend, maar we weten dat hij dat goed en leuk kan. Ook over de andere hoofdrolspelers kan ik niet klagen, behalve misschien over Adhir Kalyan die af en toe een hele vreemde gezichtsuitdrukking heeft. Met veel plezier kijk ik naar de cast en ze hebben een goede chemie.

Hoewel de serie op papier vol actie en misdaad zit, bespeur ik ook een fijne lichtere toon waardoor de serie ietwat luchtiger aanvoelt en makkelijk wegkijkt.

Het verhaal vind ik ontzettend interessant en ik ben heel benieuwd naar hoe ze deze serie verder gaan ontwikkelen. Vooral kijk ik uit naar hoe Pritchard de relatie met zijn kinderen kan gaan herstellen en een tweede kans krijgt in zijn rol als vader, en daarnaast natuurlijk de wereld ontdoen van kwaad. O, en dan heb ik het nog niet eens gehad over dat zijn zoon natuurlijk nog niet op de hoogte is van het feit dat zijn vader weer tot leven is gewekt als leeftijdsgenoot.

Het enige waar ik een beetje over viel was het feit dat Robert Kazinsky een 75-jarige man in het lichaam van een 35-jarige man moet spelen. Wanneer dit net gebeurt vind ik het knap geacteerd en zie je duidelijke kenmerken van de 75-jarige Pritchard in zijn manier van doen en denken, maar al snel verdwijnt dit. Hij went voor mij net iets te snel aan het zijn van een jonge, knappe man. Hij heeft er vrij snel allemaal wel vrede mee, en direct is er een knop om in zijn hoofd en is hij niet meer de man die hij zijn hele leven is geweest. Hier had nog wel wat meer ontwikkeling in mogen zitten.

Hoewel de serie op papier vol actie en misdaad zit, bespeur ik ook een fijne lichtere toon waardoor de serie ietwat luchtiger aanvoelt en makkelijk wegkijkt. Echter kijk je even weg, dan wil je, in elk geval in de eerste aflevering, nog wel eens iets vitaals missen. De nieuwe technologie is goed in beeld gebracht en voelt nergens nep aan. Al met al heb ik genoten van de eerste aflevering en kijk ik uit naar de volgende aflevering!
Volg Second Chance (2016)
Gelassenheit
Gelassenheit