7
Matthijs Lardé geeft "Exit (2019) - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Matthijs Lardé op 21 september 2020.
3
0

Exit (2019) - Seizoen 1

Exit (2019) heeft best de onderscheiding die de serie laat uitblinken tussen alle andere Noorse drama’s. Het is de eerste Noorse serie die vaker online werd bekeken dan via traditionele televisie. Het heeft duidelijk een grote impact gehad op Noorse kijkers, maar het is altijd de vraag of dergelijk lokaal succes kan leiden tot wereldwijde bewondering. Of dat nu komt door eenvoudige beschikbaarheidsproblemen of een kwaliteitsniveau dat buiten het eigen land gewoon niet zo gewaardeerd wordt. Exit (2019) is zeker een leuke serie voor de korte acht afleveringen, maar het miste de aantrekkingskracht die blijkbaar veel Noren heeft kunnen vangen.

In de eerste twee afleveringen mist een gevoel van voorwaartse gang in de verhaallijn.

Vanaf de bovenkant van hun glazen wolkenkrabber hebben Adam, William, Henrik en Jeppe het gevoel dat ze het financiële rijk van Oslo regeren. Achter het oogverblindende fineer proberen deze 30-plussers die het allemaal al hebben, wanhopig te ontsnappen aan hun dagelijkse leven vol met steeds meer veeleisende gezinsverplichtingen en professionele verwachtingen. Exit (2019) is schokkende tragikomedie over de verborgen kant van Noorwegen, gebaseerd op ervaringen uit het echte leven.

Ondanks dat we weten dat de serie is gebaseerd op het echte leven, komen sommige onderdelen alsnog over alsof de serie te druk bezig is met wat niet zo zeer belangrijk is. Drugs en seks spelen een gigantische rol door alle afleveringen heen, maar vooral de eerste twee afleveringen zijn erg extreem. Er is niks mis met het intensief gebruiken van deze onderwerpen. Het moet alleen wel samen kunnen gaan met het bevorderen van het verhaal. In de eerste twee afleveringen lijkt de serie dit niet goed te kunnen balanceren, en is er veel te veel focus op alleenstaande scènes die niet veel inhoud bieden. Er mist een gevoel van voortgang in de verhaallijn. Het is jammer dat dit de eerste impressie is die de serie geeft.

Gelukkig wordt hier sterk aan gewerkt in de opeenvolgende afleveringen, tot het punt waar die klacht bijna niet meer van toepassing is. Twee van de grote verhaallijnen van het seizoen worden echt in werking gezet in aflevering drie, en gelukkig laat de serie ze dan ook niet meer vallen. Wat wel opvalt is dat de vier hoofdrollen niet als gelijk worden ervaren. De twee voornoemde verhaallijnen focussen maar op de helft van deze karakters, en de andere twee voelen dan voornamelijk als bijrollen. Het had mogelijk beter geweest als we de vriendengroep in zijn totaliteit wat beter kenden en ook de relaties tussen de vrienden beter konden snappen. Buiten het feit dat ze allemaal rijk zijn, is er niet veel dat ze werkelijk bij elkaar brengt, waardoor de vriendschappen wat slap kunnen aanvoelen.

Daarnaast heb je ook nog het feit dat alle vier personen compleet arrogant en asociaal zijn en het soms dus lastig is om naar ze te kijken. Dit is natuurlijk wel het hele punt van de serie. Het is precies de bedoeling dat dit geen goede mensen zijn en dat hebben ze zeker goed overgebracht. Er is wel één karakter genaamd Hermine, gespeeld door Agnes Kittelsen (Dag), die functioneert als het morele kompas van de serie. Zelfs als de serie soms wat over zichzelf heen struikelt blijft zij daar als de reden om altijd door te kijken. Ze wordt perfect gespeeld door Kittelsen. Ze staat in het midden van een hele emotionele verhaallijn die we al wel vaker hebben gezien, maar in deze versie toch net wat anders aankomt. Ook Adam, gespeeld door Simon J. Berger (Modus), speelt een grote rol in het succes hiervan.

De basis die er nu ligt is goed genoeg om een sterk verbeterd tweede seizoen te kunnen verwachten.

Ook al gaat Exit (2019) wat dit betreft vaak alle kanten op, is het goede schrijfwerk een echte redding. De dialogen tussen de karakters zijn erg goed bedacht en worden perfect gebracht door de verschillende acteurs. Zelfs onwerkelijke scenario’s weten de schrijvers op een manier over te brengen dat het precies tussen drama en komedie in zit, wat het allemaal wat makkelijker te ervaren maakt. Dit is niet om te zeggen dat dit een serie voor de preutse mensen is, want dat is het zeker niet. Exit is onvoorwaardelijk zichzelf en houdt niet snel in. Het duidelijk met liefde geschreven script houdt het althans allemaal goed bij elkaar, waardoor de serie nooit overgaat tot zelfparodie. Het is een erg lastige evenwichtsoefening die hier met veel succes is volbracht.

De productie van de serie is tevens erg goed. Het ziet er altijd erg schoon uit en er komen veel mooie shots voorbij. Er wordt ook veel gebruik gemaakt van de split-screen techniek tijdens telefoongesprekken, wat deze scènes veel interessanter maakt dan als dit niet was gebeurd. Het is een techniek die veel meer series zouden moeten gaan toepassen, want het biedt niet alleen een stukje meer diepgang aan de scènes. Het ziet er ook allemaal een stukje mooier uit. De soundtrack is ook erg passend. Er is één nummer dat erg vaak voorkomt aan het einde van afleveringen en uiteindelijk wel in het hoofd gaat zitten. Het is het ideale nummer voor veel van de gebeurtenissen in de serie.

Exit (2019) zal niet een serie zijn die iedereen zal aanstaan. Het is een grote verrassing dat het een immens succes is geworden in Noorwegen. Niet omdat het dat niet verdient, maar omdat het toch met het hoofd naar voren in veel onderwerpen duikt die niet velen zullen interesseren. Het is een eerbetoon aan het sterke schrijfwerk en de acteurs dat het zo groot is geworden als dat het nu is, en dat het zelfs de weg naar Nederland heeft gevonden. Exit is nog net te onevenwichtig om het echt een supergoede serie te noemen. De basis die er nu ligt is echter goed genoeg om een mogelijk sterk verbeterd tweede seizoen te kunnen verwachten. De serie eindigt in ieder geval met een cliffhanger, dus het zal überhaupt lastig zijn om nee te zeggen tegen het volgende seizoen.
Volg Exit (2019)
Exit!
Exit!