7
Matthijs Lardé geeft "Westworld - Seizoen 3 (DVD)" een 7.
Geschreven door Matthijs Lardé op 10 januari 2021.
4
0

Westworld - Seizoen 3 (DVD)

Westworld heeft in het derde seizoen compleet de omgeving veranderd. Het ruige wilde westen is omgetoverd tot een moderne, nabije toekomst. Dit is best een grote verandering en weet de serie een interessante nieuwe draai te geven. Sommige mensen waren niet zo enthousiast over het vorige seizoen, dus misschien was dat dan ook wel even nodig. Toch is de serie aardig wat kijkers kwijt geraakt tussen de seizoenen en kreeg dit seizoen een lauwe ontvangst. Voor een serie die HBO’s nieuwe Game of Thrones had moeten zijn, is dit toch wel een teleurstelling. Gelukkig kan de kwaliteit nog steeds hoog liggen ondanks de dalende kijkcijfers, maar dat blijkt met dit seizoen nog best ingewikkeld te zijn. Er zijn best veel hoogtepunten, maar die worden toch belemmerd door een sterk aantal minpunten. Als er één woord is om dit seizoen te omschrijven, is dat zeker het woord "onevenwichtig".

Het grootste probleem van dit seizoen ligt in de verhaallijn.

Het derde seizoen vindt plaats drie maanden na de gebeurtenissen van het tweede seizoen. Dolores is Westworld ontsnapt en heeft daarbij een aantal personages meegenomen in de vorm van parels, waaronder Bernard. Dolores neemt haar intrek in het neo-Los Angeles in 2058 en ontwikkelt een relatie met Caleb. Zij leert hoe kunstmatige wezens en mensen uit de lagere klasse in de echte wereld worden behandeld. Ondertussen bevindt Maeve zich in een ander deel van het Delos-park, namelijk een deel gebaseerd op het fascistische Italië tijdens de Tweede Wereldoorlog. William, die aan het einde van het tweede seizoen ook Westworld verliet, wordt nu achtervolgd door visioenen van zijn dochter, Emily, en Dolores.

Het verhaal zit bomvol met fascinerende boodschappen en thema’s. De manier waarop de serie ons hedendaagse traject qua data-mining weet te accelereren tot een enge, nabije toekomst wordt grotendeels goed uitgevoerd. Er is duidelijk veel werk gegaan in het bedenken van deze concepten en het uitwerken van deze wereld. Het is een boeiende wereld om een seizoen lang van te kunnen genieten, ook al liggen de boodschappen er soms wel iets te dik op. Subtiliteit is niet één van de sterke punten van de serie, maar zolang het niet al te repetitief wordt, is dit geen al te groot probleem.

Het grootste probleem van dit seizoen ligt in de verhaallijn. De verspreide focus van alle karakters werkt niet al te goed om een gestroomlijnd verhaal te vertellen. Nou is dit niet in alle gevallen meteen een slecht iets, maar in het geval van Westworld blijkt het te resulteren in een rommelig verhaal. Dit seizoen is op z’n best wanneer het focust op één karakter tegelijk, zoals in de afleveringen The Winter Line en The Absence of Field, waar Maeve en respectievelijk Charlotte centraal staan. Deze afleveringen geven de serie echt tijd om een goede karakterstudie te plegen. Wanneer alle verhaallijnen door elkaar spelen, blijkt het al snel te druk en gehaast om schrijfwerk van hetzelfde niveau neer te zetten.

Westworld
© HBO

De serie voelt zich in deze momenten vaak iets te vol van zichzelf. Langdradige expositie, ongeïnspireerd dialoog en een slechterik die vermoeiend is, helpt allemaal om het algemene verhaal het minst leuke onderdeel van dit seizoen te maken. Zoals eerder genoemd zijn de ideeën hier goed, maar in de uitvoering van het verhaal ontbreekt enkele diepgang. Het voelt allemaal erg oppervlakkig, waardoor de serie soms afstotelijk aankomt als het het gevoel geeft erg slim bezig te zijn. Het verhaal mist ook een goede emotionele kern, waardoor het lastig blijkt om in het verhaal te blijven investeren. Scènes die een grote impact moeten hebben, zijn ontbloot van enige emotie of opwinding, waaronder zelfs actiescènes. De aflevering Genre in dit seizoen is een goed voorbeeld hiervan.

De productie van deze serie blijft meesterlijk.

Westworld weet ieder seizoen wel weer een nieuw acteur te laten schitteren. In het eerste seizoen was duidelijk Anthony Hopkins het hoogtepunt, terwijl in het tweede seizoen Thandie Newton het spotlicht wist over te nemen en (nogmaals) een fantastische acteerprestatie neer te zetten. In dit seizoen is de beste speler duidelijk Tessa Thompson als Charlotte Hale. De emotie die zij brengt tot haar karakter is ongeëvenaard door welk ander karakter dan ook dit seizoen. Zij heeft de beste persoonlijke verhaallijn van iedereen, maar Thompson speelt er ook de sterren van de hemel mee. Als ze in de vorige seizoenen haarzelf niet heeft kunnen bewijzen, heeft ze daar zeker nu wel de kans voor gehad. De rest van het ensemble zet overigens ook wel hun beste beentje voort. Evan Rachel Wood bijvoorbeeld is hier het beste dat ze ooit is geweest in de serie.

De productie van deze serie blijft meesterlijk. Van de regie en de cinematografie tot de special effects en de kostuums, er valt niks te klagen over het grote werk van het productieteam. De manier waarop de nabije toekomst visueel tot leven is gebracht, is erg indrukwekkend. Het voelt als een echte, levende wereld, wat extra knap is wanneer je rekening houdt met het feit dat de stijl van de serie compleet is veranderd met dit seizoen. Ze hebben geen slag gemist met de nieuwe omgevingen die hier te zien zijn. Het ziet er visueel allemaal erg strak uit.

De dvd van dit seizoen is verder van een goede kwaliteit. Qua beeld en geluid is het precies zoals verwacht mag worden en de Nederlandse ondertiteling is van hoge kwaliteit. Er staat ook erg veel bonusinhoud op de dvd, wat vol met inzichtelijke en interessante informatie zit over hoe de serie is gemaakt. Het meeste van de bonusinhoud is ook wel online te zien, maar er zijn vier video's exclusief voor de dvd’s en Blu-ray gemaakt. Deze zijn allemaal rond de tien minuten. Als je fan bent van de serie is het zeker het kopen waard.

Ondanks dat hooguit het belangrijkste onderdeel van een serie, het verhaal, hier het slechtste onderdeel van het seizoen is, blijft het volledig te bekijken. Het is een wat oneven seizoen dat erg goede en erg slechte momenten heeft, maar door de geweldige productie en het goede werk van de acteurs toch altijd een aangename zestig minuten per aflevering blijft. Er zijn qua verhaallijn veel problemen om op te lossen in het volgende seizoen, maar zolang de productie en het acteerwerk van hetzelfde niveau zijn, zal het altijd wel een serie zijn om te blijven kijken.
Volg Westworld
Que Será, Será
Que Será, Será