8
Matthijs Lardé geeft "De Luizenmoeder - Seizoen 2 (DVD)" een 8.
Geschreven door Matthijs Lardé op 27 november 2020.
1
0

De Luizenmoeder - Seizoen 2 (DVD)

De Luizenmoeder werd in 2018 spontaan een gigantisch succes onder Nederlandse serie liefhebbers. De politiek incorrecte humor samengevoegd met de basisschool als locatie bleek een geniaal concept te zijn. Ondanks het grote succes kwamen er helaas maar twee seizoenen, tot de spijt van vele fans. Seizoen twee is niet zo goed als het eerste seizoen, maar er hadden zeker meer seizoenen mogen volgen. Wanneer De Luizenmoeder een grap weet te landen blijft het één van de grappigste series op televisie, of dat nou in Nederland of uit het buitenland is.

De tactvolle manier waarop het lastige onderwerp werd behandeld was werkelijk bewonderenswaardig.

Seizoen twee gaat verder op De Klimop, waar nu een nieuw schooljaar is begonnen. De regels voor de ouders veranderen allemaal net wat, de plannen van Anton worden alsmaar gestoorder en er worden nieuwe ouders geïntroduceerd. Alle karakters van het vorige seizoen blijven op hetzelfde beentje doorgaan, maar er zijn ook genoeg dramatische momenten waar we de karakters net wat beter leren kennen. Deze momenten zijn dan ook absoluut de hoogtepunten van het seizoen.

De Luizenmoeder is in de eerste plaats altijd een komedieserie, maar dat weerhoudt de serie er niet van om af en toe momenten te hebben die net wat dieper doorlopen. Aflevering acht in dit seizoen is een groot voorbeeld hiervan. Er wordt in deze aflevering amper gebruik gemaakt van humor, omdat er een erg serieus onderwerp besproken wordt. Dit kan in sommige gevallen resulteren in een aflevering die juist niet echt aankomt, maar in dit geval was het de beste aflevering van het seizoen. De tactvolle manier waarop het lastige onderwerp werd behandeld was werkelijk bewonderenswaardig voor een serie die erop gedijt om dingen verkeerd aan te pakken. Hiernaast waren er ook kortere dramatische momenten, zoals een moeder die voor haar dochter opkomt, die het meest zullen bijblijven.

De Luizenmoeder
© AVROTROS

Het schrijfwerk in die momenten was nog steeds indrukwekkend, maar de humor dit seizoen is toch een tandje minder dan in het eerste. Vooral het begin van het seizoen voelt alsof het veel moeite heeft om de magie van het eerste nogmaals te weten vangen. Na een tijdje wordt dit beter, en in de tweede helft van het seizoen schiet de serie er weer een eind op los. Een ander probleem is dat sommige van deze karakters hun rolletje al een beetje hebben uitgespeeld en soms dreigen om in het gebied van teveel herhaling te komen. Juf Ank, oftewel de grote ster van de show, is hier gelukkig niet één van. De manier waarop zij tot leven wordt gebracht door Ilse Warringa blijft puur genot.

Alle karakters krijgen nog steeds de kans om te schijnen.

Alle andere karakters krijgen ook nog steeds wel de kans om te schijnen. De Luizenmoeder is geweldig in het voluit gebruik weten te maken van het ensemble. Sommige series hebben het probleem dat meerdere karakters in het ensemble toch echt een stuk minder aandacht krijgen, wat soms erg teleurstellend kan zijn. Hier is dat probleem totaal niet en weet iedereen bijna elke aflevering wel een goede indruk te maken. Dit is mede door de acteurs, wie altijd het beste weten te maken van de kortste grapjes.

De dvd van het tweede seizoen is in uiterst goede staat. Alle afleveringen, inclusief de special, zijn aanwezig en in goede kwaliteit. Ook is er ondertiteling voor slechthorenden, waarin ik geen fouten heb kunnen herkennen. Er zijn verder geen extra’s om van te genieten. Het is wel jammer dat er geen behind the scenes of blooper clips los zijn aangeboden op de dvd, want de bewerking van de special laat veel te wensen over. Het is een standaard dvd die leuk is om te kopen mocht je het tweede seizoen nog willen zien, maar niet speciaal aan te raden is voor fans die mogelijk de serie nogmaals willen bekijken.

Het was kort genot van De Luizenmoeder, maar ik gok dat de serie wel één is die de Nederlandse bevolking zal gaan onthouden. Als er de kans is dat de serie mogelijk nog een stapje omlaag had gedaan in een volgend seizoen is het misschien alleen maar beter dat we het op een hoogtepunt hebben kunnen eindigen. Gelukkig zal dit alsnog niet het laatste zijn wat we van De Klimop zullen zien, omdat er op dit moment een film in productie is voor de bioscoop. Laten we hopen dat deze het tweede seizoen toch goed zal kunnen opvolgen.
Volg De Luizenmoeder
Lievelingsjuf
Lievelingsjuf