7
Bo Verhoef geeft "Elite - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door Bo Verhoef op 8 Oktober 2018.
3
0

Elite - Eerste aflevering

Drie bijzonder normale scholieren worden naar Las Encinas gestuurd, een van de meest prestigieuze en exclusieve scholen van Spanje. Het drietal komt in een wereld terecht waar de meest bevoorrechte tieners van het land met de scepter zwaaien. Weer een highschool serie over buitenbeentjes en neerbuigende elitekindjes? Nee niet meteen, want wat begint als een simpel verhaal over een middelbare school, eindigt in een spannend moordmysterie.

Wat begint als een simpel verhaal over een middelbare school, eindigt in een spannende moordmysterie

Dat is het plot van Elite, een Spaanse Netflix original serie die sinds 5 oktober 2018 te zien is op Netflix. Volgens mij is het nog altijd populair om de kijkers te teasen met een grote gebeurtenis, om er daarna langzaamaan naar toe te bouwen. Een trucje dat steeds vaker wordt gebruikt, zodat kijkers blijven kijken, omdat je wil weten wat het verhaal is. Een trucje dat blijkbaar elke keer blijft werken, want waarom zouden ze het anders herhalen? Ook de eerste aflevering van Elite begint met zo’n teaser. Een van de hoofdrolspelers wordt verhoord over een moord op school op een van de andere hoofdrolspelers. En ja hoor, ook aan het einde van de eerste aflevering ben ik geneigd om door te blijven kijken. Want wat is er in hemelsnaam gebeurd?

Wat ik al zei, Elite is eigenlijk een privé school voor de rijkeluiskinderen. De studenten op Las Encinas behoren tot families van hoge status. Met uitzondering van drie nieuwkomers, die exclusief toegelaten zijn nadat hun eigen openbare school is ingestort. Het drietal wordt snel opgenomen in de wervelwindcultuur van eindeloos geld, glitter, glamour, verraad en uiteindelijk dus moord. Als kijker bekijk je twee verhalen, het verhaal voor en na de moord. Aan de ene kant word je dus meegenomen in het verhaal van de drie nieuwelingen die zich staande proberen te houden in hun nieuwe wereld en aan de andere kant hoor je de verhalen van elk personage dat door de politie wordt verhoord.

Elite is te vergelijken met heel veel andere series. Zelf zie ik de serie als een soort combinatie van Gossip Girl, How To Get Away With Murder en 13 Reasons Why. Heel veel verschillende onderwerpen komen aan bod en ik denk dat de komende afleveringen alleen maar meer onderwerpen gaan aankaarten. Ik ben voor het doorbreken van taboes en ik vind het goed dat sommige onderwerpen in dit soort series worden besproken en toegelicht. Ik had verwacht dat Elite een traditioneel tienerdrama zou zijn, maar juist door het bespreekbaar maken van bepaalde onderwerpen vind ik het echt meer in lijn liggen met de series die ik hierboven noemde.

Heb je Casa de Papel gekeken, dan herken je sowieso enkele acteurs zoals María Pedraza (Marina), Miguel Herrán (Christian) en Jaime Lorente (Nano). Ook Itzan Escamilla (Samuel, Cable Girls), Miguel Bernardeau (Guzmán) en Arón Piper (Ander) kunnen je bekend voorkomen als je al vaker Spaanse series hebt gekeken. En los van het feit dat je er misschien moet in komen om deze personen in nieuwe rollen te zien, hun rollen komen wel gelijk geloofwaardig over. Het acteerwerk is goed, elk karakter heeft zijn eigen verhaal en als kijker wil je zo veel mogelijk over elk karakter weten.

Toch ben ik nog niet gelijk verkocht, maar wel heel erg benieuwd naar alles wat nog komt.

Toch ben ik nog niet gelijk verkocht, maar wel heel erg benieuwd naar alles wat nog komt. Wordt het spannender? Is de verhaallijn voorspelbaar? En in hoeverre ontwikkelen de karakters zich? Het tweede seizoen is nog niet besteld, terwijl ik denk ik al een jaar werd getarged met reclameboodschappen over deze serie. Dus ik ben benieuwd of de hype er (nog) gaat komen. Ik geef in elk geval de volgende aflevering ook een kans en ben benieuwd of ik na alle acht de afleveringen nog steeds positief ben. De toekomst zal het leren!
Volg Elite
I'm Gonna End This Forever
I'm Gonna End This Forever