6.5
anonymous geeft "Dracula - Seizoen 1" een 6.5.
Geschreven door anonymous op 24 februari 2014.
1
0

Dracula - Seizoen 1

Met de enorme vampierhype van de laatste jaren, was het slechts een kwestie van tijd tot ook de originele vampier weer van stal gehaald zou worden. NBC’s Dracula is een nieuwe interpretatie van Bram Stokers roman. Net als in de roman, is Dracula net naar Londen verhuisd. Afgezien van een paar bekende namen, houdt de vergelijking met het boek daar ook wel op. De makers hebben hun creativiteit op het verhaal losgelaten, en hebben een verhaal bedacht vol met intriges, actie en liefdesperikelen. Op papier klinkt het dus alsof deze serie voor iedereen wel wat te bieden heeft. De makers hadden echter beter iets dichter bij het origineel kunnen blijven, aangezien ze nu een serie hebben gemaakt die er prachtig uitziet, maar niet heel boeiend is.

Het verhaal speelt zich af aan het einde van de negentiende eeuw in Londen. Dracula is net aangekomen, en doet zich voor als de Amerikaanse entrepreneur Alexander Grayson. Uit op wraak op de Orde van de Draak die zijn vrouw vermoord heeft, wil hij hun inkomsten uit de olie-industrie wegvagen door draadloze energie te introduceren. Daarnaast wil hij ook wetenschap inzetten om de zon te weerstaan. De toevoeging van deze wetenschappelijke elementen werkt zeer goed, en het is verfrissend om te zien dat Dracula zijn vijanden niet alleen leegzuigt, maar ook de strijd met ze aangaat op een ander vlak. Draculas toewijding aan deze wraakactie wordt echter op de proef gesteld als hij Mina Murray ontmoet, die sprekend op zijn dode vrouw lijkt.

Hoewel het plot veelbelovend klinkt, ligt het tempo van de serie vrij laag. Elke aflevering gebeurt er wel iets spannends om je te amuseren en bezig te houden, maar als je naar het overkoepelende verhaal kijkt, voegt het vaak weinig toe. Er wordt zoveel bewaard voor de laatste aflevering, dat het verhaal niet goed gedoseerd is in de rest van het seizoen. Ook kreeg ik pas bij de allerlaatste scène van de laatste aflevering eindelijk het gevoel dat het verhaal nu echt zou gaan beginnen en er vaart in zou komen. En toen was het seizoen al afgelopen… De makers hadden het verhaal dus beter wat korter en bondiger kunnen houden, waardoor de spanning beter gedoseerd zou zijn door het hele seizoen heen.

Door het lage tempo is er extra nadruk op de personages. Dit pakt niet altijd even goed uit. Er zitten een paar kleurrijke karakters in de serie. Nonso Anozie (Game of Thrones) als Draculas assistent Renfield en vooral Victoria Smurfit (Trial & Retribution) als de strijdlustige Lady Jayne Wetherby hebben duidelijk plezier in hun rol en zijn amusant om naar te kijken. Jessica de Gouw (Arrow) als Mina Murray en Oliver Jackson-Cohen (Mr. Selfridge) als haar verloofde Jonathan Harker, zijn allebei qua uiterlijk zeer goed gecast en spelen op zich prima, maar afgezien van gepijnigd de camera in kijken voegen ze niet veel extra aan hun personages toe. En dan is er natuurlijk Dracula, gespeeld door Jonathan Rhys Meyers (The Tudors). Hoewel hij zijn uiterlijk mee heeft en smeulend de camera in kan kijken, is hij niet 100% overtuigend als Dracula.

Dit ligt niet alleen aan Meyers’ acteerprestaties, maar ook aan hoe de rol geschreven is. De rol van Dracula staat wat mij betreft te ver van het origineel af. Hoewel er genoeg momenten zijn waarop Dracula dreigend, boosaardig en op macht uit is, doet zijn behoefte om menselijk te zijn af aan zijn kwaadaardigheid en past het beter bij Edward uit Twilight dan bij Dracula. Ook andere personages zijn niet helemaal goed geschreven. Zo hebben ze geprobeerd iets meer van een kleine rol als Lucy Westenra (Katie McGrath, Merlin) te maken, maar ook hier voegt het niets aan het verhaal toe en het enige interessante aan haar karakter komt nu pas in de één-na-laatste aflevering aan bod. Het laatste probleem met alle personages komt door hoe het verhaal geschreven is. Doordat de schrijvers het verhaal hebben willen uitrekken, zijn de personages ook wat dun gesmeerd. Hierdoor zijn de personages niet zo boeiend als ze hadden kunnen zijn.

Wat wel een positief punt is, is de aankleding van de hele serie. De kostuums, alhoewel niet helemaal historisch correct, zien er prachtig uit. De serie is in Boedapest en Londen opgenomen, en de straten en gebouwen zijn dan ook fantastisch. Bij de aankleding van de set is veel aandacht aan detail besteed en ik zou maar wat graag in Draculas huis wonen. Voeg daar nog de mooie acteurs aan toe, en je hebt een prachtig plaatje om heerlijk naar te staren. De aankleding van de serie is dan ook een beter argument om de serie te kijken dan het plot zelf.

Ik weet niet waarom, maar om de één of andere reden had ik het idee dat er maar één seizoen van Dracula zou komen. Het einde van dit seizoen maakt echter meer dan duidelijk dat de makers meer seizoenen voor ogen hebben. Persoonlijk denk ik dat het slimmer was geweest om het hele verhaal dat de makers wilden vertellen in één seizoen te verwerken. Het tempo van de serie ligt namelijk te laag en er is te weinig plot om het echt interessant te houden. Zoals gezegd, pas bij de laatste scène van de laatste aflevering had ik het idee dat er vaart in het verhaal begon te komen. Dit langzame tempo in combinatie met personages die je niet heel erg weten te boeien, zorgt ervoor dat de hele serie wel oké is, maar meer ook niet. Als er een tweede seizoen komt, zou ik waarschijnlijk wel weer kijken, met de hoop dat het tempo wat hoger ligt. Als iemand mij echter zou vragen of dit een serie is die je per se gezien moet hebben, dan is mijn antwoord waarschijnlijk nee.
Volg Dracula (2013)
Let There Be Light
Let There Be Light