Dracula - Seizoen 1
In 1897 schreef de Ier Bram Stoker zijn beroemd geworden boek Dracula. In dit boek komen thema's uit de populaire literatuur van Stokers eeuw samen, verweven met al dan niet historische verhalen over Vlad de Spietser /Vlad Tepes, een ongemakkelijk heer uit het vijftiende-eeuwse Transsylvanië. Dracula is typerend voor de donkere kant van de Romantiek: fantastisch, duister, horror en bovennatuurlijk. Het boek was een succes, daarna komen vampiers en Dracula veel voor in boeken, strips en films tot op de dag van vandaag. Het valt dus niet mee om in dit genre met iets nieuws te komen. Je kent het basisstramien, je weet hoe het afloopt en je weet dat het flauwekul is. Dus moet een nieuwe versie het vooral hebben van een nieuw en origineel verhaal en de vormgeving. Een beetje humor wil ook wel wat helpen (denk aan 'The Fearless Vampire Killers' - Nederlandse titel 'Met jouw tanden in mijn nek'! - van Roman Polanski of aan de weergaloze serie True Blood).
De Amerikaan Cole Haddon heeft wel iets met het duistere en occulte en dus zette hij zijn tanden in een nieuwe tv-serie, die hij kortweg Dracula noemde. Met als motto 'The legend takes new life'. Omdat de serie zich in Londen afspeelt, is samengewerkt met de productiemaatschappij van Dowton Abbey. Dracula is dus een Brits-Amerikaanse serie. Er zijn vijf regisseurs opgezet, die elk twee afleveringen regisseren. De serie telt tien afleveringen en is in 2013 voor het eerst uitgezonden, in 2014 gevolgd door de DVD-box. De vraag nu is: hoe ziet het eruit; en, is het verhaal boeiend genoeg om een serie te dragen?
De hoofdpersonen uit het boek van Stoker komen ook in de serie voor, maar anders. Dracula (Jonathan Rhys Meyers, The Tudors) is uit zijn ondode dood gewekt door de (oorspronkelijk Amsterdamse) arts Abraham van Helsing, in het boek zijn grote bestrijder. Van Helsing wil Dracula gebruiken om in Londen het gevecht aan te gaan met de Orde van de Draak, een eeuwenoud genootschap van aristocraten die de macht in handen hebben en die willen zekerstellen met olieopbrengsten uit het Ottomaanse rijk. De Orde heeft Helsings vrouw en kind vermoord en daarom is hij wat pissig. Dracula verschijnt in Londen als de Amerikaanse magnaat Alexander Grayson. Hij wil de macht grijpen door de opwekking van elektriciteit door geomagnetisme, zodat de olie niks meer oplevert. Daartoe heeft hij een imposant laboratorium gebouwd. Tijdens een geomagnetische demonstratie valt zijn oog op Mina Murray (Jessica de Gouw), studente geneeskunde bij professor Van Helsing. Graysons hart staat stil, voor zover dat bij een vampier kan. Mina is de reïncarnatie van zijn 400 jaar geleden vermoorde vrouw Ilona. Maar Mina is verloofd met Jonathan Harker (Oliver Jackson-Cohen, Mr. Selfridge). Zo begint dus het verhaal en meer verklap ik niet.
Vooraf was ik nogal sceptisch: weer vampiergedoe. In het begin bleef die scepsis. Maar allengs kwam ik in het verhaal en werd erdoor gegrepen. Weinig vampiergedoe, maar een titanenstrijd tussen kwaad en kwaad. De Orde van de Draak gebruikt zgn. zieners die vampiers moeten opsporen en van een vampierbestrijder: Lady Jane Wetherby, prachtige rol van Victoria Smurfit (Trial & Retribution). Grayson palmt Mina en Jonathan in. Van Helsing heeft, met vallen en opstaan, een serum ontwikkeld waardoor Grayson kortstondig het daglicht kan verdragen. Een boeiend verhaal dus met strijd, achterdocht, hartstochten en verrassende wendingen. En een spectaculaire laatste aflevering met een voorlopige ontknoping.
En de vormgeving is grandioos. Het laatnegentiende-eeuwse Londen is prachtig gefotografeerd en realistisch neergezet. Enkele voorbeelden. Mina en een vriendin dansen na een feestje in de nacht voor hun huis. De kleuren van hun jurken spatten van het scherm. Grayson begeeft zich voor het eerst in de zon. Hij gaat naar het park, het zonlicht schittert door een oogverblindend groen, dan komt Mina er aan, op de fiets! Het laboratorium lijkt uit de strips van Schuiten-Peeters weggelopen, zo mooi. Genoemd moet ook de leader met fraai bewegende mechanieken (dat heeft wel wat weg van de leader van The Game of Thrones), zwart-wit met bloedrode accenten. Het acteren is zoals gebruikelijk in recente grote series meer dan in orde. Ik noem als uitblinkers Rhys Meyers (Grayson/Dracula) en De Gouw (Mina/Ilona). Grayson wil Mina inpalmen zonder van zijn speciale krachten gebruik te maken. Hij wil meer mens dan vampier zijn. Dat geeft hem tragiek maar ook kracht. En Mina, die prachtige Mina, die valt voor zijn charme.
Netflix heeft de productie van een tweede seizoen veiliggesteld, dus ik denk dat de serie succes heeft. Hoewel het dus wel allemaal flauwekul is.
De Amerikaan Cole Haddon heeft wel iets met het duistere en occulte en dus zette hij zijn tanden in een nieuwe tv-serie, die hij kortweg Dracula noemde. Met als motto 'The legend takes new life'. Omdat de serie zich in Londen afspeelt, is samengewerkt met de productiemaatschappij van Dowton Abbey. Dracula is dus een Brits-Amerikaanse serie. Er zijn vijf regisseurs opgezet, die elk twee afleveringen regisseren. De serie telt tien afleveringen en is in 2013 voor het eerst uitgezonden, in 2014 gevolgd door de DVD-box. De vraag nu is: hoe ziet het eruit; en, is het verhaal boeiend genoeg om een serie te dragen?
De hoofdpersonen uit het boek van Stoker komen ook in de serie voor, maar anders. Dracula (Jonathan Rhys Meyers, The Tudors) is uit zijn ondode dood gewekt door de (oorspronkelijk Amsterdamse) arts Abraham van Helsing, in het boek zijn grote bestrijder. Van Helsing wil Dracula gebruiken om in Londen het gevecht aan te gaan met de Orde van de Draak, een eeuwenoud genootschap van aristocraten die de macht in handen hebben en die willen zekerstellen met olieopbrengsten uit het Ottomaanse rijk. De Orde heeft Helsings vrouw en kind vermoord en daarom is hij wat pissig. Dracula verschijnt in Londen als de Amerikaanse magnaat Alexander Grayson. Hij wil de macht grijpen door de opwekking van elektriciteit door geomagnetisme, zodat de olie niks meer oplevert. Daartoe heeft hij een imposant laboratorium gebouwd. Tijdens een geomagnetische demonstratie valt zijn oog op Mina Murray (Jessica de Gouw), studente geneeskunde bij professor Van Helsing. Graysons hart staat stil, voor zover dat bij een vampier kan. Mina is de reïncarnatie van zijn 400 jaar geleden vermoorde vrouw Ilona. Maar Mina is verloofd met Jonathan Harker (Oliver Jackson-Cohen, Mr. Selfridge). Zo begint dus het verhaal en meer verklap ik niet.
Vooraf was ik nogal sceptisch: weer vampiergedoe. In het begin bleef die scepsis. Maar allengs kwam ik in het verhaal en werd erdoor gegrepen. Weinig vampiergedoe, maar een titanenstrijd tussen kwaad en kwaad. De Orde van de Draak gebruikt zgn. zieners die vampiers moeten opsporen en van een vampierbestrijder: Lady Jane Wetherby, prachtige rol van Victoria Smurfit (Trial & Retribution). Grayson palmt Mina en Jonathan in. Van Helsing heeft, met vallen en opstaan, een serum ontwikkeld waardoor Grayson kortstondig het daglicht kan verdragen. Een boeiend verhaal dus met strijd, achterdocht, hartstochten en verrassende wendingen. En een spectaculaire laatste aflevering met een voorlopige ontknoping.
En de vormgeving is grandioos. Het laatnegentiende-eeuwse Londen is prachtig gefotografeerd en realistisch neergezet. Enkele voorbeelden. Mina en een vriendin dansen na een feestje in de nacht voor hun huis. De kleuren van hun jurken spatten van het scherm. Grayson begeeft zich voor het eerst in de zon. Hij gaat naar het park, het zonlicht schittert door een oogverblindend groen, dan komt Mina er aan, op de fiets! Het laboratorium lijkt uit de strips van Schuiten-Peeters weggelopen, zo mooi. Genoemd moet ook de leader met fraai bewegende mechanieken (dat heeft wel wat weg van de leader van The Game of Thrones), zwart-wit met bloedrode accenten. Het acteren is zoals gebruikelijk in recente grote series meer dan in orde. Ik noem als uitblinkers Rhys Meyers (Grayson/Dracula) en De Gouw (Mina/Ilona). Grayson wil Mina inpalmen zonder van zijn speciale krachten gebruik te maken. Hij wil meer mens dan vampier zijn. Dat geeft hem tragiek maar ook kracht. En Mina, die prachtige Mina, die valt voor zijn charme.
Netflix heeft de productie van een tweede seizoen veiliggesteld, dus ik denk dat de serie succes heeft. Hoewel het dus wel allemaal flauwekul is.