Dokter Tinus - Seizoen 1
6.5
Anonymous geeft Dokter Tinus - Seizoen 1 een 6.5.

Dokter Tinus - Seizoen 1

Dokter Tinus is een Nederlandse serie uit 2012 en gaat over een plattelandsdokter (Thom Hoffman, De Co-assistent). Het is een bewerking van de Engelse serie Doc Martin, wat te merken is aan de Engelse humor. Het eerste seizoen telt acht afleveringen en is in 2012 op SBS 6 uitgezonden.

Dokter Martinus Elsenbosch (Dokter Tinus in de volksmond) is een succesvolle vaatchirurg in Amsterdam, maar krijgt opeens een bloedfobie. Hij verhuist naar het plaatsje Wourkem, waar zijn tante Jannie (Kitty Courbois) woont, om de huisartsenpraktijk van de geliefde overleden huisarts over te nemen. Het kost hem veel moeite in te burgeren in de hechte gemeenschap, omdat hij nogal direct is en anders dan de vorige huisarts.

Zijn assistente, Kim Franken (Juliette van Ardenne), zit de hele werkdag te bellen met haar vriendje Patrick. Tinus is Kim al snel zat en ontslaat haar op de tweede dag. Maar omdat hij het hele dorp over zich heen krijgt, besluit hij Kim maar weer in dienst te nemen. Voor zijn eigen bestwil.

Zijn weinig empathische vermogen en zijn botheid maken dat hij niet geliefd is onder de inwoners. Alleen Lisa de Graaf (Jennifer Hoffman, Verborgen Gebreken), de juffrouw van de basisschool, vindt Tinus wel leuk en maakt af en toe een praatje met hem. Helaas eindigen bijna alle gesprekken met een botte of te directe opmerking van Tinus, waardoor Lisa beledigd is. Deze ongenuanceerde opmerkingen zorgen vaak voor de meest grappige momenten.

Elke aflevering is er een probleem met een patiënt of meerdere patiënten dat dokter Tinus aan het uitzoeken is. Hij heeft het beste voor met de gezondheid van de inwoners van Wourkem, maar ook hij maakt soms een fout. Dit maakt zijn reputatie niet beter in het dorp, waardoor de stap voor bewoners om naar de dokter te gaan steeds groter wordt. Pas als Tinus een leven redt verdient hij sympathie van de bewoners, wat hij uiteraard snel weer verspeelt door zijn gedrag.

Het was even wennen om naar deze serie te kijken. De oubolligheid straalt er van af, wat al te merken is aan het intromuziekje. Naast dat ik me geërgerd heb aan sommige dingen, zoals Kim die haar liefdesleven belangrijker vindt dan de patiënten, heb ik ook gelachen om de droge humor die erin verwerkt zit. De onhandigheid waarmee dokter Tinus communiceert richting Lisa en zijn patiënten zorgt voor lachwekkende momenten.

Wel heb ik mijn twijfels over een aantal terugkerende elementen die in de serie verwerkt is. Zo loopt er regelmatig een groepje meiden van een jaar of veertien langs en maken ze een opmerking naar de dokter waarna ze ‘koekert’ (sukkel in het Wourkems) tegen hem zeggen. Ook is er een hond die vaak bij dokter Tinus naar binnen rent, waar de dokter niet van gediend is. Van de meisjes heb ik geen enkel idee waar het op slaat, bij de hond heb ik altijd het idee gehad dat deze wel in zou trekken bij dokter Tinus.

Ondanks dat ik niet meteen in de serie zat, heb ik er wel met plezier naar gekeken. Het acteerwerk vind ik erg goed, er spelen dan ook acteurs in als Thom Hoffman, Jennifer Hoffman, Kitty Courbois en Tygo Gernandt. De ene aflevering is sterker dan de aflevering, maar over het algemeen is het een prima, luchtige serie met een dosis droge humor.

Over de auter, Anonymous