Dave Scholting geeft "Defending Jacob - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Dave Scholting op 6 juni 2022.
2
0

Defending Jacob - Seizoen 1

Defending Jacob gaat over een jongen die beschuldigd wordt van de moord op een klasgenoot. Toch gaat de serie niet per se over de vraag of hij wel of niet schuldig is.

Eigenlijk is het best wel opmerkelijk. Een serie die gaat over een verdachte van een moord, maar die niet per se een antwoord geeft op de vraag of hij nu wel of niet schuldig is. Hoewel je het voor een groot deel wel zelf kunt invullen, was iets meer duidelijkheid hierover wel op zijn plaats geweest. Het uitgangspunt van Defending Jacob is echter hoever ouders kunnen gaan om hun eigen kind te beschermen. Zelfs als dat kind verdacht wordt van een heftige misdaad. Wat doe je als ouder zijnde als je kind beschuldigd wordt van zoiets gruwelijks als moord, maar je gelooft heilig in zijn of haar onschuld? Dat is misschien wel een grotere en interessantere vraag die de makers hier hebben willen én durven te stellen aan het publiek. Want hoever ga je zelf als kijker als het je eigen kind zou betreffen?

Wat doe je als ouder zijnde als je kind beschuldigd wordt van zoiets gruwelijks als moord, maar je gelooft heilig in zijn of haar onschuld?

In het geval van Defending Jacob zijn het de ouders van Jacob Barber (Jaeden Martell, Masters of Sex) die rotsvast in de onschuld van hun zoon geloven. Vader Andy (gespeeld door Chris Evans, Opposite Sex, beter bekend als Captain America uit het Marvel-filmuniversum) is een assistent officier van justitie. Hij weet dus maar al te goed hoe het eraan toe kan gaan in een rechtszaal. Nadat het lichaam van Jacob's klasgenoot Ben Rafkin in een park vlak bij de school is gevonden, is het Andy die later die avond ontdekt dat Jacob door een andere klasgenoot online beschuldigd wordt van de moord. Jacob blijkt namelijk eerder een groot mes mee naar school te hebben genomen en aan sommige klasgenoten te hebben laten zien. En toeval of niet, laat nu net het slachtoffer van de moord door meerdere messteken om het leven te zijn gekomen. Wanneer Andy na de beschuldiging van Jacob's klasgenoot zelf verder online op onderzoek uitgaat en vervolgens ontdekt dat Jacob inderdaad een groot mes in zijn sokkenla bewaard, gooit hij het ding meteen weg bij het vuilnis. Intussen geeft Jacob duidelijk aan dat hij totaal niet rouwig is om de dood van Ben. Het lijkt er af en toe zelfs op alsof Jacob niet helemaal beseft wat er nu precies aan de hand is.

Hoewel zijn ontdekkingen over zijn zoon voor enige verwarring zorgt bij Andy hebben hij en rechercheur Pam Duffy (Betty Gabriel, Clickbait) in eerste instantie toch iemand anders in het vizier: Leonard Patz (Daniel Henshall, Turn). Patz is een veroordeelde man die het voorzien heeft op jonge jongens om daarmee seks te hebben. Daarnaast woont de man wel heel erg vlak bij het park waar Ben doodgestoken is. Een logische verdachte dus. Er zijn echter geen bewijzen dat de man iets met de moord te maken heeft en de politie ziet zich genoodzaakt om deze verdachte weer te laten gaan. Dan wordt er een vingerafdruk gevonden op het t-shirt van het slachtoffer. De vingerafdruk blijkt van Jacob te zijn...

Defending Jacob
© Apple TV+

Als kijker krijg je gaandeweg steeds meer het gevoel dat Jacob schuldig is. Dit komt niet zozeer door het handjevol 'bewijzen', zoals het mes, de vingerafdruk, het motief (pesten) of het feit dat Jacob elke ochtend door het park dezelfde route nam als waar Ben's lichaam gevonden is. Het komt voornamelijk doordat Jacob totaal geen empathie toont voor het slachtoffer en de verschrikkelijke omstandigheden waarbij deze jongen zijn leven liet. Jacob is over zowel de moord zelf als het feit dat híj de hoofdverdachte is in deze moordzaak compleet nonchalant en het lijkt hem allemaal niet veel te doen. Is Jacob gewoon meer naïef dan een gemiddeld persoon of juist zeer arrogant?

Het einde in het boek heeft veel meer impact

Hoe de serie verder gaat en op de vraag of Jacob uiteindelijk nu wel of niet wordt veroordeeld? Daar zal ik verder niet op ingaan. Bereid je wel voor bij het zien van deze serie dat je niet een heel duidelijk antwoord krijgt op de vraag of Jacob nu wel of niet schuldig is. Wel kan ik zeggen dat het einde van de serie behoorlijk afwijkt van het boek waarop het gebaseerd is. Wat precies dat einde is laat ik uiteraard in het midden omdat ik niet te veel spoilers wil weggeven, maar het einde in het boek heeft veel meer impact wat mij betreft. Het is dan ook een gemiste kans dat de makers van de serie dit niet hebben overgenomen.

Defending Jacob
© Apple TV+

De gelimiteerde serie van acht afleveringen heeft helaas ook nog een ander minpunt. Het tempo van de serie is erg rustig, iets té rustig zelfs om er volop van te genieten. Pas in de laatste drie afleveringen gaat het een stuk beter. De voorlaatste aflevering, waarin de rechtszitting centraal staat, is de meest geslaagde. Hierin laat Cherry Jones ( 24) als Jacob's advocaat weer eens zien wat voor geweldige actrice zij is. Toch is Defending Jacob uiteindelijk niet echt een hele slechte serie te noemen. Met een iets hoger tempo, iets meer antwoorden op de vragen die je als kijker hebt en vooral hetzelfde einde als in het boek, had deze serie echter zomaar uitstekend in plaats van gemiddeld kunnen zijn.
Volg Defending Jacob
After
After