5.5
Mandy Gelling-Potharst geeft "Daredevil - Eerste aflevering" een 5.5.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 15 april 2015.
0
0

Daredevil - Eerste aflevering

Netflix heeft er weer een originele serie bij. Daredevil, de superheld uit de Marvel Comics, is bedacht door Stan Lee en Bill Everett. Daredevil is het alter ego van Matthew ‘Matt’ Murdock (Charlie Cox, Boardwalk Empire). Daredevil is een unieke superheld, want hij heeft geen superkrachten. Matt is blind geworden op negenjarige leeftijd door een ongeluk met radioactief materiaal. Hij gebruikt als Daredevil zijn andere, door het radioactieve materiaal, super ontwikkelde zintuigen om de misdaad in Hell’s Kitchen te bestrijden. Matt is overdag advocaat die samen met zijn beste vriend en advocaat Franklin ‘Foggy’ Nelson (Elden Henson, Smith) een advocatenkantoor ‘Nelson & Murdock’ begint.

De seriekijker heeft er weer een superheld bij, maar is deze Marvel superheld goed genoeg om hem tussen je favoriete helden te zetten? Na één aflevering zeg ik nee. Cox moet zich duidelijk nog bewijzen als superheld en ook Netflix zal alle zeilen bij moeten zetten om mij de komende twaalf afleveringen te overtuigen dat Daredevil een plaatsje verdient tussen Spiderman, de Hulk, X-Men en vele andere Marvel superhelden. Dat Daredevil blind is wil nog niet zeggen dat de kijker ook maar naar donkere beelden en schaduwgevechten moet kijken. Matt heeft het charisma van een natte dweil en dat helpt niet om ook maar enige sympathie voor hem te voelen. Ook zijn alter ego heeft niet de charme of charisma die we van bijvoorbeeld Iron Man of Wolverine gewend zijn. Zelfs de Hulk heeft meer humor en charme dan Matt/Daredevil.

Zijn vriend en collega Foggy probeert iets goed te maken qua humor, maar ook die komt niet uit de verf. Gewoonweg door droge en niet interessante dialogen. Als we kennis maken met hun eerste cliënt Karen Page (Deborah Ann Woll, True Blood) is er geen chemie tussen de drie. Helaas moeten er in de eerste aflevering zoveel draadjes worden uitgelegd dat je op het eind niet zit te springen om te gaan binge-watchen. Ik wilde eerst deze aflevering laten inzinken om misschien over een paar dagen de draad weer op te pakken. Is Daredevil dan slecht? Nee, dat nu ook weer niet. Maar Daredevil steekt niet met kop en schouders uit boven de rest. En misschien had ik meer verwacht van een Netflix original. Misschien had ik gedacht dat het een echte superhelden serie zou worden en geen Gotham kloon.

De sfeer en de beelden gaven mij het idee dat ze de set van Gotham hadden gebruikt. Het kan ook zomaar zijn dat ik kritischer ben geworden en ik niet zomaar meer een serie voor lief neem. Uiteraard wil ik net zoals iedere kijker vermaakt worden maar dan moet dat vermaak wel goed zijn en geen warrige bol met garen en hoofdrolspelers die duidelijk nog niet lekker in hun vel zitten. Met de sfeer en beelden is dus niets mis, maar de vechtscènes zouden wat realistischer mogen zijn en de acteurs wat overtuigender. Op naar aflevering twee dan maar, vooral omdat ik Wilson Fisk/Kingpin (Vincent D'Onofrio, Law & Order: Criminal Intent) wil ontmoeten.

Voorlopig 5,5 punten voor een serie die hopelijk alleen maar beter gaat worden.
Volg Marvel's Daredevil
A New Napkin