5
anonymous geeft "Dagboek van een Callgirl - Eerste aflevering" een 5.
Geschreven door anonymous op 1 Mei 2015.
0
0

Dagboek van een Callgirl - Eerste aflevering

Het komt niet vaak voor dat een remake van een bestaande serie succesvol is. Op de een of andere manier raakt er in de vertaalslag altijd iets verloren. Nu was de Britse serie Secret Diary of a Callgirl zeker geen hoogvlieger, maar de serie had wel de charmante Billie Piper (Penny Dreadful). Onze Nederlandse versie moet het doen met Sanne Langelaar. Eerlijk gezegd, Langelaar doet het zeker niet slecht. Het materiaal waar zij mee te maken krijgt is gewoon niet zo bijzonder.

In deze nieuwe serie van Net5 zien we een vrouw die een geheim dubbelleven leidt als callgirl in Amsterdam. Anna (Sanne Langelaar, Goede Tijden Slechte Tijden) doet er alles aan om twee verschillende werelden voor elkaar verborgen te houden. Ze is een hoogopgeleide vrouw die toevallig in het escortvak is gerold. Ze merkt dan ook dat het steeds moeilijker wordt om geheim te houden wat zij daadwerkelijk doet. Anna is onze gids in deze serie. Zij spreekt ons toe en maakt ons wegwijs in haar wereld van chique hotels, designerkleding en de gebruiken van haar vak.

Dagboek van een Callgirl ging met redelijke cijfers van start. De serie startte met een dubbele aflevering die tegen de 500.000 kijkers trok. Een week later waren die cijfers al gehalveerd. De vierde aflevering trok 333.000 kijkers, de vijfde maar 174.000 en de serie sloot af met 267.000 kijkers. De serie is dus in feite bijna de helft van haar publiek verloren. Dat zijn kijkers die niet meer terugkeren. Je kunt altijd wel redenen opgeven waarom een serie niet slaagt: een competitieve uitzenddag (en tijdslot), een bepaalde zender, te weinig promotie, geen bekende hoofdrolspelers, etcetera. Het ligt echter vaker aan het materiaal. De pilot van deze serie maakt (en dat is funest) niet nieuwsgierig naar meer. De gekozen verhaaltechniek (die overeenkomt met de Britse versie) doet de serie geen wonderen. Anna vertelt ons alles, maar laat ons niks zelf ontdekken. Er komt alleen maar expositie op je af en dat is jammer. Het leven van Anna zou met het leven dat zij leidt ook interessanter moeten zijn om te aanschouwen, maar dat wordt het nergens. Dagboek van een Callgirl is een zeer veilige serie. De scherpe randjes ontbreken, zelfs met dit thema. De minuten kabbelen maar voort en niks weet echt te prikkelen. Dat is de doodsteek voor elke serie.

De gloriedagen van Net5 lijken officieel voorbij. Zijn de dagen dat Nederlandse series (en series in het algemeen) scoorden op de zender dan voorbij? De kijkcijfers van Bagels en Bubbels zijn eveneens niet om over naar huis te schrijven. De kans zit er dik in dat Dagboek van een Callgirl volgend televisieseizoen niet terugkeert. De serie heeft dan ook (qua kijkcijfers) te weinig gedaan om een volgend seizoen te rechtvaardigen. Ondanks dat je bij een serie altijd verder moet kijken dan de eerste aflevering, bewijst Dagboek van een Callgirl dat de eerste indruk toch (vaak) cruciaal blijft. Kijkers die je verliest keren moeilijk terug. Dit dagboek lijkt gesloten.
Volg Dagboek van een Callgirl
Zonde en Berouw
Zonde en Berouw