6
anonymous geeft "Crowded - Eerste aflevering" een 6.
Geschreven door anonymous op 3 juni 2015.
1
0

Crowded - Eerste aflevering

Komedie op NBC is dood. Als komedie niet helemaal dood is op NBC, dan is het in ieder geval een lopende dode. Komedies op deze zender weten al jaren geen publiek te trekken. Unbreakable Kimmy Schmidt werd zelfs verkocht aan Netflix, omdat NBC inzag dat de serie geen kijkers zou trekken voor de zender. Voor het aankomend televisieseizoen heeft de zender drie komedies besteld en wij kunnen nu al gaan Unibetten welke van de drie in het seizoen 2016-2017 nog op televisie zal zijn. Het wedkantoor is vanaf vandaag geopend; ik zit bij de balie. Er gaan natuurlijk heel veel series weer gecanceld worden dit seizoen. En als komedie hetgeen is wat niet loopt op jouw zender, dan zijn alle ogen op jou gericht. Is Crowded dan de serie die komedie weer echt op de kaart gaat zetten voor NBC? De zender heeft deze pilot sneller laten lekken dan een geslachtsziekte. Op basis van deze pilot zeg ik nee. Maar wie weet; misschien bewijst Crowded mijn ongelijk. Ik gun het Patrick Warburton in ieder geval enorm.

In Crowded hebben Mike (Patrick Warburton, Rules of Engagement) en Martina (Carrie Preston, True Blood) na jaren eindelijk het rijk voor zich alleen. De kinderen zijn gaan studeren en Mike's ouders vertrekken naar Florida. Nu zij hun nieuwe leven helemaal hebben omarmd, gaat het faliekant mis; hun dochters trekken weer bij hen in. Weg is de spontane sex, de wijntjes en het genieten van elkaar. Tot overmaat van ramp besluiten de ouders van Mike dat zij ook niet meer vertrekken naar Florida nu hun kleinkinderen weer thuis zijn. Weg is de vrijheid van Mike en Martina.

Crowded is dus een komedie waarin familie centraal staat. De hamvraag is dan: zijn de avonturen van deze familie de moeite waard? Dat is moeilijk te zeggen, aangezien de hoofdpersonages nog allemaal types zijn. Er wordt zeer nauwkeurig een formule gevolgd. Dat maakt deze pilot meer van het bekende. Je weet hoe personages zich zullen gedragen, wat er van hen verwacht wordt, etcetera. Het is nog te gecalculeerd. De situaties die geschetst worden onderscheiden zich niet van wat reeds vertoond is in vele andere komedies. Ik heb sterk het idee dat NBC dat ook dacht en daarom de pilot heeft laten lekken. Er is namelijk nog genoeg tijd om te sleutelen. Komedie heeft tijd nodig (vaak heel veel tijd) om echt haar ritme te vinden. Het is alleen de betere komedies (en series in het algemeen) gegeven om vanaf de start meteen indruk te maken. Daarbij komt het vaak voor dat pilots veranderen of dat een rol gerecast wordt. En hier mag zeker aan gesleuteld worden. Daarbij is komedie waarschijnlijk het moeilijkste (naast horror) genre dat er is. Niets is zo persoonlijk als humor. Waar de een scheurbuik van krijgt, zit de ander uiterst verveeld naar te kijken.

Warburton en Preston doen het zeker niet onaardig. De droge humor van Warburton past goed bij de wat levendigere Preston. Maar beiden kunnen nog zeker beter. Je merkt dat het voornamelijk nog aftasten is. De dochters, daarentegen, komen nog helemaal niet uit de verf. Dit zijn helemaal personages uit het boekje. Prototypes van personages die in elke gebruiksaanwijzing zijn te vinden. De ouders van Mike kunnen eveneens beter materiaal gebruiken. Vooral wanneer je de lachband van deze multicam sitcom hoort en je afvraagt waarom het publiek zo los gaat. Het is er dus nog niet helemaal. Het is vermoedelijk wachten tot midseason voordat Crowded op ons losgelaten wordt. Er zit wel potentie in, maar Crowded heeft zeker tijd nodig om te groeien. Daar heeft de serie dus tot midseason de tijd voor.
Volg Crowded
Come Back
Come Back