5
anonymous geeft "Crisis - Eerste aflevering" een 5.
Geschreven door anonymous op 17 Maart 2014.
0
0

Crisis - Eerste aflevering

Crisis is het type serie met een concept waarvan je weet dat de serie het concept nooit lange tijd in stand kan houden. Bij dit soort series is het vaak wachten wanneer je de eerste scheurtjes gaat zien. Wanneer de serie uiteindelijk haar ware aard onthult en je initiële vermoedens bewaarheid worden. Dit zijn series die hevig leunen op ongeloofwaardigheid en de kijker vragen om het nodige op de koop toe te nemen. Je moet bij wijze van spreken de serie vergeven voor debiele plots, onlogische wendingen en karaktermotivaties die gebaseerd zijn op los zand, en vaak zonder enige plausibele reden zich kunnen manifesteren of veranderen.

In Crisis draait het natuurlijk om een crisis. Tieners van prominente ouders worden gegijzeld en de aanleiding wordt niet meteen duidelijk. Al deze tieners hebben ouders die vijanden hebben, zij het door hun positie, hun financiën of hun bedrijf. Dat wil dus zeggen dat elk van deze kinderen de reden kan zijn dat deze groep is gegijzeld. Het blijkt dat er een meesterbrein aan het werk is die nog een appeltje te schillen heeft met de heersende orde en een aanval doet op het systeem, op het kapitalisme en de orde dusdanig wil verstoren dat er dus chaos en crisis ontstaat. Deze meesterbrein zal gestopt moeten worden voordat deze crisis onomkeerbaar is.

Crisis gaat over complotten, listen en andere geniepigheid. Over mensen die wraak willen nemen op de heersende macht, en orde, en hen willen aantonen dat zij er ook toe doen. Wat verontrustend is, is dat er ook hier een meesterbrein aan het werk is. En het probleem van series die leunen op een meesterbrein is dat de makers vaak teveel mogelijkheden aan deze 'genie' toeschrijven. Een meesterbrein weet het publiek, en de protagonisten, vaak op onlogische of onverklaarbare manier voor te zijn en heeft vaak touwtjes in handen die hij onmogelijk allemaal in handen kan hebben.

Zelfs de politiediensten hebben dan vaak minder mogelijkheden dan de meesterbrein, terwijl zij van nature meer manschappen, specialisten, voorzieningen en mogelijkheden tot hun beschikking hebben. Als kijker moet je dus dan blind aannemen dat deze meesterbrein tot alles wat hij uitvoert in staat is. En, het probleem is eigenlijk altijd dat wat hij uitvoert onmogelijk is of onrealistisch. Dit haalt in negen van de tien gevallen een serie naar beneden en de serie moet beschikken over de nodige andere kwaliteiten om hier overheen te komen. Crisis wordt hoogstwaarschijnlijk niet die serie.

Helaas moet je als kijker ook tijd spenderen met een groep tieners. Deze tieners zijn veelal oninteressante, en saaie, acteurs die over het algemeen niet kunnen acteren. De bezorgdheid en angst die benodigd zijn in zo een situatie weten velen niet overtuigend te communiceren en dat kun je goed merken. Wat vooral stoort zijn de eeuwige randzaken die geïntroduceerd worden, randzaken die altijd veel oninteressanter zijn dan het centrale plot zelf. Een tiener die verliefd is op haar leraar, een andere tiener die weer verliefd is op het populairste meisje die hem natuurlijk niet ziet staan.

Dit soort zaken leiden alleen maar af, vooral omdat degenen waar het om gaat oninteressant zijn en weinig aanwezigheid hebben op het scherm. Daarbij ben je ook niet bekend genoeg met de personages om je hierover druk te maken én zijn er véél belangrijkere zaken waar deze mensen zich druk om moeten maken, zoals; uhm, misschien een gijzeling waar je op het moment in zit? De angst om het er niet levend vanaf te brengen? Net als in Hostages zijn dit weer hele kalme gegijzelden, kijk niet verbaasd op als zij opeens 'Mens Erger je Niet' beginnen te spelen.

De pilot volgt ook de simpelste trucjes uit het boek die je eigenlijk op voorhand, of na een paar minuten te hebben gezien, kunt benoemen: het zaaien van twijfel onderling, met het vingertje wijzen naar elkaar, broze verstandhoudingen tussen familieleden weergeven, de agent op zijn eerste dag die in een netelige situatie beland, de meesterbrein die alle touwtjes in handen heeft, de personen die er stiekem meer van af weten en mee te maken hebben, de personen die een dubbelrol spelen en er ook bij betrokken zijn, de man/vrouw die de gijzelaars zal trotseren en in opstand zal komen, etcetera.

Het is allemaal vrij standaard materiaal in dit genre, waar het motto vaak is: 'houd je ogen open voor iedereen, want iedereen kan er mee te maken hebben en anders zijn dan hij/zij zich voordoet'. De goede series/films in het genre weten je zo lang mogelijk op het verkeerde been te zetten en je te laten twijfelen aan je eigen vermoedens. Dat zijn degenen die twijfel bij de kijker zaaien en de kijker erg nieuwsgierig maken naar hoe de vork nou echt in de steel zit. Die serie gaat Crisis niet worden, en zeker niet wanneer de gebeurtenissen zo uit te tekenen zijn. Zoals ik al zei, je moet zo lang mogelijk in het ongewisse blijven wil dit genre werken.

Crisis ligt er een beetje te dik op. Een tweede Hostages lijkt in de maak en zolang is Hostages niet eens van het toneel af. En die serie is bar en bar slecht, maar ik heb wel het idee dat Crisis iets beter is, of zal worden. Al hoewel er wel veel acteurs acte de présence geven die vaak figureren in mindere producties en dat is vaak al een voorbode van de kwaliteit van de serie. Het is simpel, maar in de sterkste producties spelen de sterkste acteurs. Rachael Taylor was ook al niet heel overtuigend in 666 Park Avenue en ook hier springt zij er niet uit. En Gillian Anderson (The X-Files, The Fall), wat doe jij in deze serie? Dit is toch ver beneden jouw stand?

De laatste vraag die gesteld wordt in de pilot is de volgende: 'hoe ver ben jij bereid om te gaan en waartoe ben jij in staat als het gaat om je kind?' Interessante vragen die vooralsnog interessanter zijn dan de verpakking waar deze vragen inzitten. Crisis is een serie die je niet al te serieus moet nemen en waarschijnlijk doet de serie dat zelf ook niet. Verwacht ook maar een seizoen van Crisis, want langer kun je dit gegeven echt niet rekken. Nee, NBC zal ook geen hoge ogen gooien met deze serie en dus zet de mindere periode waar de zender in zit zich voort.

Hou je van complotseries, bedrog, dubbele agenda's en listen, dan kun je dit zeker proberen. Als je de slechtheid van Hostages kon waarderen, of om onverklaarbare redenen Hostages goed vond, dan kun je niet verkeerd gaan met Crisis. Voor die kijker zeg ik dan ook: Crisis is de serie voor jouw! En wie weet, misschien verschijnt deze serie dit jaar nog wel op Net5, SBS6 of Veronica. Ik zou er in ieder geval niet raar van opkijken...
Volg Crisis
World's Best Dad
World's Best Dad