8
Dennis Korpel geeft "Covert Affairs – Seizoen 3" een 8.
Geschreven door Dennis Korpel op 27 Mei 2013.
0
0

Covert Affairs – Seizoen 3

In mijn recensie over het eerste seizoen van Covert Affairs liet ik al vallen dat de cast sterk is opgebouwd bij deze serie. Het lastige met bekende gezichten uit de serie wereld, is natuurlijk wel dat je altijd even moet wennen aan de nieuwe rol van iemand. Ongemerkt trek je toch vergelijkingen met zijn of haar karakter uit een andere serie. Bij USA Network hebben ze daar een prima oplossing voor, daar halen ze gewoon iemand binnen die eenzelfde rol speelt als in een andere serie.

In het begin van seizoen drie maken we kennis met Lena Smith, het hoofd van een andere afdeling binnen de CIA, die het helemaal ziet zitten met Annie. Smith wordt gespeeld door Sarah Clarke, bekend als Nina Myers uit ‘24’. Door haar rol van Nina Myers was ik continu achterdochtig bij dit karakter, en, zo bleek halverwege dit seizoen, ook niet geheel onterecht. Uiteraard laten we de spoilers buiten dit artikel, maar een prima stukje typecasting mag dit absoluut genoemd worden.

Het derde seizoen begint met een zeer verrassende wending, waarbij een van de bekende gezichten uit de eerste twee seizoenen om het leven komt. Door deze dramatische gebeurtenis is Annie niet de enige die een nieuwe baan binnen de CIA krijgt. Ondanks de verschuivingen, weet de show de spanning tussen Auggie en Annie wel optimaal in stand te houden. Je hebt continu het gevoel dat er iets in de lucht hangt tussen die twee, maar het komt er maar niet uit. Soms tot enige frustratie voor mij als kijker aan toe.

Het verhaal in dit derde seizoen is niet veel anders dan de voorgaande seizoenen. Annie gaat op uitzendingen en brengt de meeste missies met, relatief gezien, speels gemak tot een goed einde. Uiteraard loopt er ook wel eens iets mis, maar dat duurt nooit heel erg lang. Intern zijn er binnen de CIA weer de nodige machtsspelletjes en ‘uiteraard’ zit er ook weer ergens een mol in de verhaallijnen.

Waarom je dan toch blijft kijken? Ik vind het lastig om daar direct mijn vinger op te leggen. Het is denk ik een combinatie van de charmante karakters, de laagdrempeligheid van de serie en de goed opgebouwde spanning door het seizoen heen. Zoals het bij een goede serie hoort, blijft de drang naar de volgende aflevering steeds aanwezig.

Het is binnen de moderne Amerikaanse series enigszins traditie aan het worden om delen van het seizoen buiten Amerika op te nemen. Zo ook in dit seizoen van Covert Affairs. Stukken van de serie komen uit Moskou, maar de seizoensfinale is er een voor ons, Nederlanders, om trots op te zijn. Deze aflevering is namelijk bijna in zijn geheel opgenomen in Amsterdam.

Met nog een kleine anderhalve maand te gaan voor de start van seizoen 4, is het helemaal geen straf om dit seizoen nog eens terug te kijken en mezelf klaar te stomen voor weer een aantal uur binnen de CIA.
Volg Covert Affairs
Gold Soundz
Gold Soundz