6.5
Dennis Korpel geeft "The Big Bang Theory - Seizoen 6" een 6.5.
Geschreven door Dennis Korpel op 10 februari 2014.
0
0

The Big Bang Theory - Seizoen 6

The Big Bang Theory (TBBT) is een serie die voor mij heeft bewezen dat je er qua gevoel compleet naast kan zitten. Lang, lang geleden heb ik wel eens één of twee afleveringen gezien, maar het goede gevoel had ik er niet bij. Nadat iedereen maar lovend bleef over deze komedie, besloot ik het vorig jaar nog eens te proberen. Na twee keer knipperen was ik ineens vijf seizoenen verder en had ik het virus te pakken.

Maar ook (of misschien wel juist) de echte fans weten dat goedlopende series ook een keer in kwaliteit gaan teruglopen. Dat het welbekende breekpunt hierbij vaak rond seizoen vijf of zes ligt, is iets wat ook bij TBBT bevestigd wordt. Dit zesde seizoen is het eigenlijk allemaal steeds net niet. En dat is jammer.

Na afloop van het seizoen kan ik eigenlijk niet een aflevering meer noemen die er bovenuit stak voor mij. Sterker nog. Ik moest zelfs heel diep in mijn geheugen graven waar het begin van het seizoen ook alweer over ging. Dat zegt wel heel erg veel, zeker gezien het feit dat juist dit begin iets anders was dan het reguliere wat we gewend zijn.

Centraal dit seizoen staan toch wel de avonturen van Howard. Het begint allemaal mijn zijn ruimtereis, waarin hij continu in dubio is. Zijn collega’s nemen hem duidelijk niet serieus, wat enorm aan zijn zelfvertrouwen knaagt. Uiteraard wil hij dit niet aan zijn vrouw, vrienden en moeder laten merken. Als Howard weer terug op aarde is, blijft zijn situatie de meest opvallende, gezien hij (eindelijk) besluit om bij zijn moeder uit huis te gaan en samen te gaan wonen met Bernadette.

De overige karakters ontwikkelen zich schrikbarend weinig dit seizoen. Het centrale thema (Penny en Leonard) van de serie kabbelt langzaam voort. Eigenlijk komt hier in de laatste aflevering pas weer een beetje leven in. Naast deze twee koppels brengt ook de relatie tussen Sheldon en Amy weinig nieuws. Sheldon blijft Sheldon (die uiteraard wel gewoon grappig blijft en de serie draagt) en Amy blijft wanhopig op zoek naar genegenheid.

Ondanks dat dit stuk wellicht een wat negatieve lading heeft, blijft TBBT natuurlijk wel gewoon TBBT. En dus heb ik elke aflevering wel gewoon met plezier kunnen kijken. Ondanks dat de show dus wel wat verse ideeën kan gebruiken, is deze zeker nog niet dood te noemen. Want ook nu, tijdens het lopende zevende seizoen, kijk ik toch wekelijks weer uit naar mijn Nerd-dosis.
Volg The Big Bang Theory
Unraveling the Mystery: A Big Bang Farewell
12x24