5
anonymous geeft "Cordon - Seizoen 1" een 5.
Geschreven door anonymous op 25 april 2016.
1
0

Cordon - Seizoen 1

De trailer was alvast veelbelovend. Cordon zou ongetwijfeld een super spannende reeks worden. Wat de eerste afleveringen ook meteen bewezen. Het verhaal bouwde mooi op met een subtiele onderhuidse spanning die je lekker naar het puntje van je stoel deed afglijden. En dit op een verfrissende manier. Een veelheid aan personages die elk op een andere manier, vanuit een andere functie en met een andere ingesteldheid het Cordon-verhaal beleven. Een vertelmanier die ik zeker weet te appreciëren.

Cordon
© VTM

De mosterd voor de moraal van het verhaal kwam duidelijk van José Saramago's boek 'de stad der blinden'. Wat helemaal niet erg hoeft te zijn. Integendeel. 'De stad der blinden' is niet voor niets een bestseller van wereldformaat. Een bewerking zal dus ook wel dik ok zijn. Als je het goed uitwerkt, tenminste. En dat is Cordon niet echt gelukt. Goed en kwaad werden te oppervlakkig voorgesteld. Een gemiste kans. Het verhaal leent zich om het innerlijke van de mens grondig te bestuderen. Om te analyseren op welk punt we onze waarden overboord gooien.

En niet enkel dat. De spanning verdween zienderogen omdat het na een tijd elke aflevering in feite hetzelfde liedje was. Telkens hetzelfde horrortafereel bij het zoveelste personage dat sterft. Telkens weer enkele bad guys die wat spanning brengen. En de steeds terugkerende ietwat clichématige donkere beelden met vele lijken die je wat doen griezelen. Verder ging het verhaal in feite niet. Jawel, er was een plot. Een complot. Een niet eens zo verbazend plot. Al moest het wel een open einde voorstellen (de tweede reeks gaat binnenkort op antenne - ik ga passen).

Cordon
© VTM

De verfilming was nochtans niet slecht. Vlot en behoorlijk vernieuwend. Ook de meeste acteurs hebben een puike acteerprestatie neergezet. Tom Dewispelaere (De parelvissers) en Wouter Hendrickx (Witse) bewijzen ook hier dat ze tot de Vlaamse topcast behoren. Ondanks het zwakke scenario. Van Johan Van Assche (Het Goddelijke Monster) ben ik nooit fan geweest en dat werd nog maar eens bevestigd. Al doet de man het eigenlijk nog niet zo slecht. De aangename verrassing was Liesa Van der Aa (Zingaburia). Zeer fijne en vooral geloofwaardige actrice. Veerle Baetens (Code 37) was daarentegen niet op haar best.

Kortom, heb je zin om wat te griezelen, leg je dan lekker languit in de zetel. Wil je echte spanning met wat diepgang, laat Cordon dan maar aan jou voorbij gaan. Al zal er in reeks twee misschien wel meer body zitten aangezien de reeks toch ergens naartoe moet werken.
Volg Cordon
Aflevering 10
Aflevering 10