6.5
Mandy Gelling-Potharst geeft "Continuum – Seizoen 3" een 6.5.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 18 september 2014.
1
0

Continuum – Seizoen 3

Kun je als je terugreist in de tijd de toekomst veranderen? Zo ja, hoe weet je dat dan, zo nee, wat is het nut dan van tijdreizen? Op die vragen komen geen antwoorden in het derde seizoen van Continuum. Wel wordt het verhaal ingewikkelder en langdradiger. Helaas voor de serie is het derde seizoen geen verbetering ten opzichte van de eerdere twee seizoenen. Alle wetten van tijdreizen worden overboord gegooid en er komt zelfs een mysterieus figuur uit de verre toekomst (1000 jaar na nu?) die de doden weer tot leven kan wekken.

Kiera, die volgens vele personages heeft lopen slapen, wordt wakker en beseft dat haar perfecte wereld toch niet zo perfect is. Liber8 komt erachter dat de wereld die ze willen veranderen toch niet veranderd zoals zij dat het liefst zouden willen zien. En de Freelancers….? Tja, die zijn hier om het Continuum stand te laten houden, maar ze maken er nogal een potje van. Met behulp van een mysterieuze man/vrouw uit de toekomst en Kiera proberen ze Alec Sadler te stoppen. Of was het nu juist door te laten gaan. Enfin, je snapt het al, tijdreizen is niet zo eenvoudig als het voor gedaan wordt.

Is het derde seizoen van Continuum dan slecht? Nee, eigenlijk niet. Het is nog steeds een heel vermakelijke serie die net zo vlot wegkijkt als dat het verteld wordt. De acteurs zijn na drie seizoenen duidelijk op elkaar ingespeeld. Ondanks het feit dat ze het verhaal onnodig ingewikkeld hebben gemaakt weten de acteurs er toch wat leuks van te maken. Kiera loopt nog steeds met een gekwelde blik in de rondte en voor Liber8 is een andere pad weggelegd. Ook Carlos en Betty (Jennifer Spence, SGU Stargate Universe) gaan een andere kant op dan we oorspronkelijk dachten.

Zou een vierde seizoen te rechtvaardige zijn? Dat denk ik wel, maar ik zou wel graag zien dat ze het in het vierde seizoen mooi afronden. Zelfs als je begrijpt dat door de toekomst te veranderen ook het heden veranderd, is het knap lastig om te snappen wat tijdreizen doet en hoe het kan dat Alec en Kiera opeens zo anders kunnen zijn. Als er dan ook nog een John Doe (Ryan Robbins, Falling Skies) komt opdagen is de verwarring compleet. Voor mij is, mede door deze serie, het concept tijdreizen enorm door de mand gevallen. Het is duidelijk dat niemand weet wat tijdreizen kan doen met het verleden, heden en toekomst.

6.5 punten en ik hoop dat het vierde seizoen beter en de laatste zal zijn.
Volg Continuum
Final Hour