7
Mandy Gelling-Potharst geeft "Continuum - Seizoen 2" een 7.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 12 september 2014.
0
0

Continuum - Seizoen 2

Wat zouden ze dit keer maken van de sciencefiction serie die te maken had met tijdreizigers en terroristen? Nu weet ik het, een hele vermakelijke aangename serie die alle paradoxen over tijdreizen naast zich neer heeft gelegd. Onder het mom van: “Ken je de tijdreizen theorie van David Deutsch, nou die klopt niet.” In één klap ben je van al het gezeur af en kan je doen wat je wilt met de serie. Briljant gevonden dus. Is de serie net zo briljant?

Het antwoord daarop zal je zelf moeten gaan zoeken door de serie Continuum te gaan zien. Ik persoonlijk vind het een alleraardigste serie met goede actie en een aardig kijkje in de toekomst. Elke aflevering begint met Kiera in de toekomst om daarna over te gaan naar inmiddels 2013. Die kleine stukjes toekomst geven een naar beeld voor de generaties na ons. Dus Liber8, de terroristische organisatie waar Kiera en Carlos op jagen, probeert via het verleden de toekomst te veranderen. Alleen zien zij en wij daar weinig van. Het is dus gokken of de toekomst al veranderd is.

Zal Julian Randol (Richard Harmon, The 100) Theseus worden? En Alec Sadler dan, die wij kennen als een negentienjarige in 2013 en een 80-jarige in 2077, zal hij de toekomst kunnen veranderen? En wie zijn toch die Freelancers die af en toe door het beeld rennen? Helaas krijgen we daar in het tweede seizoen niet alle antwoorden op. Maar Continuum is daardoor niet minder leuk. Het idee van tijdreizen is op zich al fascinerend en als je dan ook nog een voor de vraag komt te staan; “Als je nu iemand vermoord, red je dan duizenden levens of juist niet?”

Met die vraag worstelt Continuum ook. Ze stellen ook de vraag; “Als je terug kon naar 1933 zou je Hitler dan vermoorden?” En zo ja, wat gebeurt er dan met de wereld, met jou en jouw familie? Zoals bij alle series die over tijdreizen gaan krijgen we geen antwoord op die vraag. Ook Kiera krijgt met dit dilemma te maken en de Freelancers maken het er niet makkelijker op. Heeft Continuum het zichzelf niet te moeilijk gemaakt? Nee, dat denk ik niet, door te roepen dat de theorie niet klopt hebben ze alle vrijheid gecreëerd om de serie elke kant op te kunnen laten gaan die ze willen.

De acteurs zijn prima op dreef en dat is leuk om te zien. Het verhaal gaat in het tweede seizoen van Continuum alle kanten op en het maakt het zichzelf soms onnodig moeilijk. Maar het blijft prima te volgen. Als er dan door de dood van iemand een enorme paradox ontstaat, is het tweede seizoen al weer over. Het wachten is op het derde seizoen dat misschien wat meer antwoorden gaat geven.

7 punten voor een paradox vrij seizoen.
Volg Continuum
Final Hour