8.5
anonymous geeft "Brooklyn Nine-Nine - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door anonymous op 3 april 2014.
0
0

Brooklyn Nine-Nine - Seizoen 1

Brooklyn Nine-Nine is samen met Enlisted de beste nieuwe komedieserie van dit huidige televisieseizoen. Het is volstrekt de bedoeling dat je dat meteen in de eerste zin kunt lezen. Voor mij persoonlijk is dit de beste komedieserie op dit moment en ik zie de serie een redelijk aantal Emmy-nominaties binnenhalen. Dit is de komedieserie van FOX die dit seizoen de meest lovende kritieken kreeg en ook twee Golden Globes won, en dat voor een debuterende serie. De al indrukwekkende cast is gedurende het seizoen alleen maar gegroeid en ook tijdens de mindere afleveringen zorgden zij ervoor dat je als kijker altijd wel om iets kon lachen.

Gedurende het seizoen hoopte ik dat ze wat zouden sleutelen aan hoofdrolspeler Jake Peralta (Andy Samberg, Celeste & Jesse Forever) en dat is ook gebeurd. Het personage is nog steeds bij vlagen enorm kinderachtig, maar de makers hebben daar meer een balans in weten te vinden. Jake durft nu ook zijn gevoelens te uiten en er worden ook andere kanten belicht van zijn personage, wat het personage minder eendimensionaal maakt. En de sterke punten zijn gelukkig ruimschoots gebleven.

De droge en dode expressie van Cpt. Ray Holt (Andre Braugher, Men of a Certain Age) doet nog steeds wonderen en elk ander personage heeft ook genoeg momenten gehad om te schitteren. De serie concentreert zich natuurlijk veel op de vereiste komische situaties, maar Brooklyn Nine-Nine gebruikt veel van die situaties ook om de personages te ontwikkelen. Daardoor is de humor vaak ook nog uiterst functioneel en geeft het nieuwe inzichten in wat deze personages motiveert en drijft.

De serie is gewoon erg sterk geschreven en ik ben echt onder de indruk van hoe de schrijvers extreem grappig materiaal voor deze 'aparte' personages weten te creëren. Zij slagen erin om standaard sitcom personages boeiend te maken en dat is gewoon top. De komische timing van de acteurs, de subtiele verschillen in humor en de kleine nuances die steeds worden aangebracht zijn werkelijk geweldig. Boyle in een Matrix-outfit, Holt die een dame charmeert met een simpele zwoele 'what's up?'. Geweldig!

Brooklyn Nine-Nine blijft profiteren van een rijke wereld met kleurrijke personages die diezelfde wereld alleen maar verrijken. Een speciale vermelding moet daarom wederom uitgaan naar Terry Crews (Everybody Hates Chris) en Joe Lo Truglio (Third Watch). Brooklyn Nine-Nine probeert ook de gehele cast wat te doen te geven en iedereen krijgt zodoende de gelegenheid om uit te blinken, vandaar dat de cast unaniem zo geprezen wordt. De serie weet het maximale eruit te halen door goede tegenstellingen tussen de personages te tonen.

Waar New Girl het moeilijker heeft dit seizoen en de overige komedies op FOX het ook niet makkelijk hebben (Enlisted, nogmaals, is ook zeker een aanrader, maar FOX heeft die serie zelf min of meer gesaboteerd door de serie op vrijdag te programmeren), was dit bijna elke week een zekerheid en de seizoensfinale was daarbij ook nog eens de sterkste aflevering van dit seizoen (en dat zegt wat aangezien er hele sterke afleveringen tussen zaten). Ik heb veel vertrouwen in het tweede seizoen, een seizoen dat snel mag aanvangen!
Volg Brooklyn Nine-Nine
Lights Out
Lights Out