5
anonymous geeft "Black Sails - Eerste aflevering" een 5.
Geschreven door anonymous op 6 februari 2014.
1
1

Black Sails - Eerste aflevering

Dit is een oproep aan alle piraten; de nieuwe piratenserie van Starz is eindelijk binnen gevaren! Een ieder kan zijn/haar piratenhoed uit de kast trekken om over de ruwe zeeën te navigeren. Black Sails is een serie waar door velen naar werd uitgekeken, al hadden er ook genoeg bedenkingen aangezien Michael Bay' naam aan het project verbonden is en omdat de serie van Starz is (een zender die vaak beticht wordt meer te kiezen voor stijl dan inhoud). Nu is een pilot natuurlijk nog niet de definitieve graadmeter voor een serie (er kan naderhand nog fors bijgesleuteld worden, in goede of kwade zin), maar het geeft wel een goede indicatie wat je van een serie kunt verwachten en welk traject de serie zal volgen. Afgaande op deze kennismaking aan Black Sails, ben ik genoodzaakt de 'meer stijl dan inhoud' kaart uit mijn piratenhoed te toveren.

Black Sails gaat eigenlijk over de avonturen van kapitein Flint (Toby Stephens, Robin Hood), New Providence Island en de stad Nassau. Het narratief zal bestaan uit de ambities van Flint en van al het andere lekkernij en gespuis die met Flint (en elkaar) de degens en (Starz kennende) vermoedelijk ook het bed zullen kruisen. In de pilot zien wij voornamelijk ambitieuze piraten die zo allemaal hun eigen agenda's en belangen hebben. Maar centraal staat een grote schat die de piraten van Flint grote welvaart zal bezorgen, maar dan moeten zij wel eerst een pagina uit een logboek weten te bemachtigen. En laat die pagina nou juist uit het logboek gescheurd zijn...

Heerlijk toch, zo een periodeserie?! En wie is er niet gek op piraten? Ik in ieder geval wel, maar ik weet niet of deze piraten mij zullen weten te bekoren. De kostuums kloppen, er is ook niks mis met de sets en de serie ziet er gelikt uit. En toch weet de serie (nog) in niets uit te blinken. Dit is typisch zo een pilot waar de makers meteen de grote lijnen willen uitzetten (wat logisch is), maar meteen wel heel veel plot voorschotelen. Ook wordt je meteen geconfronteerd met allerlei belangen en motieven van personages waar je niet eens goed aan bent geïntroduceerd, waardoor je niet heel erg geïnteresseerd bent in hun belangen. Het is een beetje een overdaad aan personages, personages waar je moeite mee zal hebben om zelfs maar een aantal namen meteen naderhand te onthouden.

Daarbij zijn er ook nog geen personages die er al uitspringen of écht nieuwsgierig maken naar meer. Er wordt voornamelijk boos, stoer, mysterieus of dreigend gekeken, verder komen de acteurs nog niet. En het zou geen serie van Starz zijn als er niet het nodige bloot te zien was. Met dat bloot was niks mis, trouwens, maar de desbetreffende scènes waren weinig functioneel. Typisch een geval van bloot laten zien om bloot te laten zien, iets wat we een 'Starz-je' kunnen noemen. Het is dat de cast aantrekkelijk is, anders zou je helemaal scheef naar het scherm kijken. Scheef keek ik wel naar een hinderlijk plotmechanisme in de laatste minuten van de pilot, namelijk een duel tussen twee kemphanen waarvan je op voorhand al wist wie de bovenliggende partij zou zijn.

Black Sails is het type serie waar je (realistisch gezien) van moet verwachten dat je vermaakt wordt, de actiesequenties goed zijn en het narratief redelijk goed in orde is. Het komt erop neer dat dit het type serie is die de kijker simpelweg moet vermaken en gewoon 'tof' moet zijn; van Black Sails hoef je echt niet de beste dialogen of het beste acteerwerk te verwachten. De pilot doet vermoeden dat het tof kan worden, maar slaagt daar nog niet consistent is. En een piratenserie die niet écht ruig, geniepig, gevaarlijk en muitend is heeft natuurlijk niks te zoeken op het televisiescherm. Deze ingrediënten zijn een must! En persoonlijk eis ik dat het karakterwerk beter wordt en dat deze piratenwereld boeiender en levendiger wordt. De serie is inmiddels verlengd voor een tweede seizoen dus ik ben voorzichtig optimistisch dat de serie stukken beter wordt. Vergeet niet dat ook Spartacus opstartproblemen had gedurende haar eerste seizoen.

Nee, er zijn zat dingen voor verbetering vatbaar. Black Sails zou een goede serie kunnen worden als zij zich voornamelijk focust op de politieke spelletjes en intriges tussen de verschillende partijen en in de stad Nassau. Laat maar zien hoe er politiek wordt bedreven, wie de macht hebben en hoe die macht in stand wordt gehouden, of bedreigd. Het schmieren, konkelen, verraad en de dubbele agenda's kunnen Black Sails net dat beetje extra geven die de serie nu (nog) mist. Het liefst een heleboel tactische en psychologische spelletjes die voor de nodige spanning en spanningen zullen zorgen. Ook moet de serie een beter idee krijgen wat zij met haar personages moet doen. Er kan beter gefocust worden op een select aantal personages zodat wij weten op wie wij ons moeten focussen en wie wij moeten supporteren. Overdaad schaadt altijd. Karakterontwikkeling staat hoog op dit piratenmenu! Black Sails heeft zeker potentie, nu nog de potentie effectief weten te benutten.
Volg Black Sails
XXXVIII
XXXVIII