Mandy Gelling geeft "Big Little Lies - Seizoen 2" een 9.
Geschreven door Mandy Gelling op 3 augustus 2019.
0
0

Big Little Lies - Seizoen 2

"What should we call that, foreplay?"

Wat kun je zeggen over een overbodig tweede seizoen van een goede serie, overladen met goede kritieken nominaties en prijzen. Hoe kan ik duidelijk maken dat het tweede seizoen van Big Little Lies volstrekt niet nodig was geweest maar zo goed is dat het eigenlijk niet uitmaakt dat het tweede seizoen er eigenlijk helemaal niet gemaakt had hoeven worden. Het eerste seizoen van Big Little Lies eindigt afgesloten en was officieel ook een gelimiteerde serie.

Maar wat nu als je als kijker toch gaat kijken vanwege het feit dat het eerste seizoen best wel goed was en de sterrencast absoluut geen straf is om naar te kijken. Er kan, in mijn ogen, maar één conclusie zijn na het zien van de zeven aflevering van het tweede seizoen; het is heel goed en Meryl Streep steelt de show. In het tweede seizoen van Big Little Lies speelt Meryl Streep de rol van de schoonmoeder van Celeste, en wow wat doet ze dat geweldig. Haar semi-grappige weerwoord en haar snedige oneliners zijn subliem en alles behalve overbodig.

I want to know what happened that night. I’m very tempted to ask you, but I doubt I would get the truth. Would I?

Mary Louise Wright (Streep, Angels in America) heeft een treurige achtergrond en dat weerkaats op de persoon Wright maar ook op iedereen om haar heen. De moeder van de overleden Perry is ogenschijnlijk in Monterey om Celeste (Nicole Kidman) te helpen met haar twee zonen Josh (Cameron Crovetti) en Max (Nicholas Crovetti). Maar haar one-liners verklappen eigenlijk de ware reden waarom ze ‘tijdelijk’ bij Celeste inwoont en een huurhuis zoekt in het gebouw waar ook Jane Chapman (Shailene Woodley) en haar zoon Ziggy (Iain Armitage) woont.

[image-102776]

I do look at you as an enigma. That's how Perry first described you to me. Did you know that?

Naast Streep is de rest van de cast ook subliem. De verhaallijnen zijn mooi en de beelden, regie en script zijn goed. Bonnie Carlson (Zoë Kravitz) gaat door een emotionele achtbaan, vooral als haar moeder Elizabeth Howard (Crystal Fox, Tyler Perry’s The Haves and the Have Nots) plotseling voor de deur staat. Ook Laura Dern (Renata Klein) heeft het zwaar, maar waar het tweede seizoen van Big Little Lies eigenlijk overgaat is verwerken. Verwerken van tegenslagen, verlies, verleden, heden en vooral pijn.

Waarom is het tweede seizoen dan overbodig? Omdat het niet nodig was geweest om dit seizoen te maken. Het eerste seizoen was prima, maar wat ben ik blij dat ze het gemaakt hebben. Wat een feest om zulke goede actrices te zien spelen. Madeline Mackenzie (Reese Witherspoon) mag dan volgens Mary Louis klein zijn, maar ze doet niet onder aan de rest. Ook de kinderen spelen in de serie op hun best en dat draagt bij tot een fantastische serie die gezien mag worden. Nodig of juist niet, Big Little Lies mag er wezen.

Dat er een derde seizoen gaat komen is niet waarschijnlijk. De actrices die meespelen in de serie zijn de meest gevraagde in Hollywood en een derde seizoen zou eigenlijk net als het tweede seizoen niet bijdrage aan het verhaal, maar als het net goed is zou ik het geen straf vinden om naar te kijken. Het tweede seizoen van Big Little Lies krijgt van mij 9 punten en Meryl Streep krijgt van mij een 10. Wat is deze Oscar-winnaar een feest om naar te kijken. Ik hoop haar terug te zien in veel meer series.

NB: Ik heb nog drie (één bovenaan en twee onderop) quotes toegevoegd van Mary Louis die ik je niet wilde onthouden. Ze zijn namelijk best wel typerend voor het karakter dat Meryl Streep zo perfect speelt.

* Mary Louis tegen Madeline: "You’re very short. I don’t mean it in a negative way. I find little people to be untrustworthy. My apologies," she says. "It’s just that I pride myself in being a very good judge of character, but you have always presented such a difficult read. You seem like a nice person, loving, but also you strike me as a wanter."Mary Louise continues, "There are people in life that content themselves with what they have, and then there are others you just want. You don’t have to take it personally. I’m a wanter myself."

* Mary Louis tegen Laura: "I don’t know your life choices. I don’t know you other than you're a friend of Celeste’s and you seem like a very nice person who lives in a big house with no furniture.”
Volg Big Little Lies
I Want to Know